Ytterligare en Bf-109G (1/72)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Ytterligare en Bf-109G (1/72)

Inlägg av Lurifax »

magnusf skrev: 05 mar 2024, 20:53
Peter! Det funkar bättre än man tror, en smal dekal som är rätt ritad (håller rätt krökning längs spiralen) kan fås att passa ganska bra även på en välvd yta som en spinner. Någon gång för länge sedan så gjorde jag matten för att skapa ringar runt en spinner, spiralen blir ett specialfall av den!
Tack, jag ska komma ihåg det när jag bygger en Me109 i 72. :lol:
holst

CU@C4
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Ytterligare en Bf-109G (1/72)

Inlägg av magnusf »

Lurifax skrev: 13 mar 2024, 06:43
magnusf skrev: 05 mar 2024, 20:53
Peter! Det funkar bättre än man tror, en smal dekal som är rätt ritad (håller rätt krökning längs spiralen) kan fås att passa ganska bra även på en välvd yta som en spinner. Någon gång för länge sedan så gjorde jag matten för att skapa ringar runt en spinner, spiralen blir ett specialfall av den!
Tack, jag ska komma ihåg det när jag bygger en Me109 i 72. :lol:
Peter! Säg till i tid så jag hinner poppa popcorn och bänka mig. Man ska ta vara på gratisnöjena :D

Hälsningar

Magnus
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Ytterligare en Bf-109G (1/72)

Inlägg av Lurifax »

magnusf skrev: 13 mar 2024, 08:41
Lurifax skrev: 13 mar 2024, 06:43
magnusf skrev: 05 mar 2024, 20:53
Peter! Det funkar bättre än man tror, en smal dekal som är rätt ritad (håller rätt krökning längs spiralen) kan fås att passa ganska bra även på en välvd yta som en spinner. Någon gång för länge sedan så gjorde jag matten för att skapa ringar runt en spinner, spiralen blir ett specialfall av den!
Tack, jag ska komma ihåg det när jag bygger en Me109 i 72. :lol:
Peter! Säg till i tid så jag hinner poppa popcorn och bänka mig. Man ska ta vara på gratisnöjena :D
Komedi eller tragedi? Framtiden får utvisa. :lol:
holst

CU@C4
aln63
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: Ytterligare en Bf-109G (1/72)

Inlägg av aln63 »

Inlägg av magnusf » 12 mar 2024, 21:58

Den där gillar jag mycket! Fina färger och märkningen livar upp allt det gröna och gråa. Färgerna tycker jag känns rätt men jag kan hålla med vad gäller MrP, ibland känns det som de inte träffat helt 100 rätt med nyanserna. Sedan kan man ju som alltid fundera över toleranserna på färgerna när det begav sig...

Jag har beställt nya boxningen som kommer i april, en dubbel ytterligare :) !

Hälsningar

Magnus
Tack för kommentarerna Magnus. Vad kan det tänkas vara i den dubbelboxen :?: . Man blir allt lite nyfiken. Kan det vara en K-variant...
Mycket snyggt bygge! Klart inspirerande också... det blir allt svårare att stå emot ett köp.
/Fredrik
Tack Fredrik. Som jag sagt tidigare så rekommenderar jag de här modellerna. Det är så trevligt att ibland bygga något som blir väldigt bra utan att behöva lägga ner väldigt mycket arbete på att få plasten OK.
Makalöst fint. Om jag får välja något område som ser extra bra ut så är det (tyvärr kanske) undersidan som är helt perfekt vädrad i mina ögon. Precis lagom.

Kan du inte berätta mer om antennen? Hur gjorde du den? Hur fick du den på plats? Hur gjorde du de där små kulorna (isolering).
holst

CU@C4
Tack för det. Undersidan har bara fått en "selektiv" wash (endast i panellinjerna). Ovansidan har inte heller så mycket. Det är panellinjer lite chippning med penna samt avgassmuts.
När det gäller antennerna så använder jag tunn elastisk tråd som jag tror jag köpt på Rebell. Om jag kan borrar jag gärna ett litet hål i antennmast och infästningspunkten på rodret med en 0.2 mm borr. Den elastiska tråden limmas med CA i antennmasten (trä genom det lilla hålet och limma. Närmast antennmasten har jag gjort en liten spole av mycket tunn koppartråd som jag lindat runt en 0.2 mm gitarrsträngsbit. Tanken är att detta skall efterlikna den fjäder som man ofta ser närmast antennmasten.
När kopparspolen är monterad på den elastiska tråden limmar jag den med ca. Därefter fäster jag antennen i rodret genom att trä tråden genom det förborrade hålet och limma. Det skulle sannolikt gå bra att bara limma tråden mot antennmast respektive roder men det kräver att man håller tråden på plats utan att rubba den tills limmet stelnat.
De små kulorna är trögflytande CA-lim som jag har på en tunn koppartråd. Limmet appliceras lite i taget och ibland tar jag lite CA-accelerator mellan appliceringarna .
Det hela kräver lite tålamod och en stadig hand.

Mvh
Anders
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ytterligare en Bf-109G (1/72)

Inlägg av Gabriel »

Oj vad fin den där blev! Din byggtakt är också mycket imponerande.

/Gabriel
aln63
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: Ytterligare en Bf-109G (1/72)

Inlägg av aln63 »

Gabriel skrev: 15 mar 2024, 10:20 Oj vad fin den där blev! Din byggtakt är också mycket imponerande.

/Gabriel
Tack Gabriel.
När det gäller byggtempot så går det lite upp och ner. Just nu är jag förhållandevis produktiv men för ett år sedan hände det inte så mycket.
Mvh
Anders
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Ytterligare en Bf-109G (1/72)

Inlägg av Andre B. »

Blev fantastiskt fint i den lilla skalan! :)

Än så länge har jag inte funnit någon färg som fungerat bra med de sprutor jag har för att kunna mottla fint på Luftwaffe kärror. Kanske är det tid TT överge Tamiya och Vallejo för MRP?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Barbarossa
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 apr 2023, 14:46
Namn: Ragnar Hedlund

Re: Ytterligare en Bf-109G (1/72)

Inlägg av Barbarossa »

Mycket fint! Jag har också en sån här dubbellåda (kanske vi skulle bilda en stödgrupp?), i mitt fall en F-2/F-4. Och jag är lite kluven, det är förstås väldigt fina modeller men bara för mycket olika delar att hålla reda på...det blir säkert roligare när jag väl fått ihop dem och kan börja måla.:-)
Onwards, upwards! / Ragnar H
aln63
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: Ytterligare en Bf-109G (1/72)

Inlägg av aln63 »

Andre B. skrev: 15 mar 2024, 19:50 Blev fantastiskt fint i den lilla skalan! :)

Än så länge har jag inte funnit någon färg som fungerat bra med de sprutor jag har för att kunna mottla fint på Luftwaffe kärror. Kanske är det tid TT överge Tamiya och Vallejo för MRP?
Tack Andre. Jag har länge använt Tamiya och har tyckt att de funkar bra. MRP är dock i min mening bättre. Dels at de färdigblandade och går att använda utan ytterligare spädning och dels så får jag bättre resultat med MRP (mindre "over spray"). Med "over spray" menar jag det som kommer i kanten av området jag sprayar på. Där brukar färgen ofta bli ojämn och ibland få en skrovlig textur. Jag vet att man i princip borde kunna få samma resultat om man använder rätt spädning i kombination med rätt lufttryck men det är helt enkelt lättare med MRP.
Barbarossa skrev: 16 mar 2024, 16:47 Mycket fint! Jag har också en sån här dubbellåda (kanske vi skulle bilda en stödgrupp?), i mitt fall en F-2/F-4. Och jag är lite kluven, det är förstås väldigt fina modeller men bara för mycket olika delar att hålla reda på...det blir säkert roligare när jag väl fått ihop dem och kan börja måla.:-)
Tack för kommentarerna. Det stämmer att det är ganska många delar. Det gäller speciellt cockpit men där kan man ju alltid skippa några då de knappt syns.

Mvh
Anders
Skriv svar