Ytterligare en Bf-109G (1/72)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
aln63
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Ytterligare en Bf-109G (1/72)

Inlägg av aln63 »

Hej,
Inspirerad av Magnus fina bygge köpte jag en av Eduards 1/72 modeller (eller rättare sagt två). En limited dual combo BF 109G-5, G-6.
En mycket trevlig modell måste jag säga. Sedan tidigare har jag byggt Fujimis motsvarande som jag fortfarande tycker är en bra modell. Den kär är dock mycket mer detaljerad och passformen är i mitt tycke perfekt.
Här kommer några bilder på arbetet:
Här är maskinen grundmålad och så har jag målat det som skall vara gult.
Bild
Efter ytterligare några dagar har jag målat hela maskinen, lagt wash i panellinjer och nitar samt monterat dekaler.
Bild
Bild
Bild

När jag valde vilken individ jag skulle måla tog jag en som jag tyckte såg bra ut utan någon större eftertanke. Det visade sig snare att jag borde valt en med mindre komplicerad spinner till propellern. Det är en sån där med spiralmålad spinner :? . Efter första försöket var dekalen en trasslig liten hög.
Bild
Som nästa försök tog jag en kopia på dekalen och försökte skära till en motsvarande mask.
Bild
Det gick inte heller så bra :( .
Till sist skar jag en tunn remsa av maskeringstejp och tejpade spiralen efter bästa förmåga. Det blev hyggligt men krävde en del justeringar med en fin pensel.
Bild
Den är inte perfekt men jag tror att den kommer att vara ok med tanke på skalan. Man kan ju ha på lite wash också :D
/Anders
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Ytterligare en Bf-109G (1/72)

Inlägg av magnusf »

Anders! Du har alltid varit en irriterande snabb byggare, och snyggt blir det också (nästan ännu värre :D ) !

Du vet ju redan vad jag tycker om spiraldekaler och det är just det som hände dig som ger mig ångest (har kollat med företagsläkaren och han håller med, det är spiralångest jag har så det finns på riktigt...). Det jag kunde tipsat dig om ifall du berättat att du också höll på och bråkade med en är att de blir lättare att hantera om man skär rent dem från onödig dekalfilm, man behöver inte skära perfekt, räcker bra att man blir av med det mesta. Samma sak gäller ute på "tippen", där kan sista varvet ofta vara hopbundet av hel dekalfilm. Du lyckades ju bra med alternativet tycker jag, det är mer än godkänt! Till mitt nästa spiralbygge ska jag prova att scanna och skriva ut i maskskäraren istället, skära på frihand är skitsvårt.

Det du byggt innan är väl FineMolds, inte Fujimi? Jag gillar också FMs 109:or men de här är från en annan värld även om FM var superfina när de kom för femton år sedan!

Hälsningar

Magnus
aln63
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: Ytterligare en Bf-109G (1/72)

Inlägg av aln63 »

Hej Magnus,

Tack för kommentarerna. När det gäller bygghastighet tror jag att du är minst lika snabb men jag fuskade ju när jag bara bygger en :D
När du monterar dekalen börjar du då från spinnerns tjocka ände eller från toppen?
Det kan nog stämma att det var en FineMolds

/Anders
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Ytterligare en Bf-109G (1/72)

Inlägg av Lurifax »

Supersnyggt bygge.

Jag håller med om spiraldekal. Jag fattar inte hur företagen tänker. Dekaler på rundade ytor är besvärligt i vanliga fall. Spiraler på spinner är rena vansinnet. Din målade ser bra ut tycker jag. Det blir en toppenfin 109:a när den är klar.
holst

CU@C4
aln63
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: Ytterligare en Bf-109G (1/72)

Inlägg av aln63 »

Tack för kommentarerna Holst.
/Anders
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Ytterligare en Bf-109G (1/72)

Inlägg av magnusf »

Anders! Jag är inte så himla systematisk men brukar nog sikta på centrum av spinnern och ta det därifrån!

Peter! Det funkar bättre än man tror, en smal dekal som är rätt ritad (håller rätt krökning längs spiralen) kan fås att passa ganska bra även på en välvd yta som en spinner. Någon gång för länge sedan så gjorde jag matten för att skapa ringar runt en spinner, spiralen blir ett specialfall av den!

Bild

Hälsningar

Magnus
aln63
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: Ytterligare en Bf-109G (1/72)

Inlägg av aln63 »

Hej,

Nu är den klar. Det var en mycket trevlig liten modell (och jag har en kvar i lådan att bygga lite senare). Modellen är relativt lättbyggd men innehåller en del photoets som är ganska pilligt i den här skalan. Det mesta har jag använt men skippade några delar i cockpit.
Det svåraste var för mig dekalen på spinnern. I övrigt är dekalerna tunna och kräver att man är försiktig men väl på plats blir de snygga utan en massa synlig dekalfilm.
Det mesta är målat med MPR-färger. Färgerna är suveräna att måla med och jag har nog inte lyckats få så bra resultat med någon annan färg. Utan att vara expert tror jag dock att MPRs färgnyanser är lite konstiga (i alla fall om man jämför med Gunze ).
Mvh
Anders

Bild
Bild
Bild
Bild
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Ytterligare en Bf-109G (1/72)

Inlägg av magnusf »

Den där gillar jag mycket! Fina färger och märkningen livar upp allt det gröna och gråa. Färgerna tycker jag känns rätt men jag kan hålla med vad gäller MrP, ibland känns det som de inte träffat helt 100 rätt med nyanserna. Sedan kan man ju som alltid fundera över toleranserna på färgerna när det begav sig...

Jag har beställt nya boxningen som kommer i april, en dubbel ytterligare :) !

Hälsningar

Magnus
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Ytterligare en Bf-109G (1/72)

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Mycket snyggt bygge! Klart inspirerande också... det blir allt svårare att stå emot ett köp.
/Fredrik
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Ytterligare en Bf-109G (1/72)

Inlägg av Lurifax »

Makalöst fint. Om jag får välja något område som ser extra bra ut så är det (tyvärr kanske) undersidan som är helt perfekt vädrad i mina ögon. Precis lagom.

Kan du inte berätta mer om antennen? Hur gjorde du den? Hur fick du den på plats? Hur gjorde du de där små kulorna (isolering).
holst

CU@C4
Skriv svar