Junkers G24

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Junkers G24

Inlägg av Björn B »

Det känns som det var länge sedan jag byggde ett riktigt flygplan så det är dags för lite korrugerat. (Fast det var ju bara tre månader sedan SAS Ju52 blev klar)

Bild
Bland det påbörjade fanns en Junkers G24 från VEB Plasticart

Bild
samt Revell's utgåva av den.

Bild
Tittar på datumet på bilden av den nya fenan och det verkar som jag började på modellerna 2005

Bild
Plasticartsatsen skulle bli en tidig maskin med originalplaceringen av motorerna och hjulställ.

Bild
Medan Revellsatsen skulle få utflyttade motorer och flottörer.

Bild
Dom tidiga planen led av vibrationer. Om jag förstått det hela rätt satt vingmotorerna för nära kroppen och stördes av luftströmmarna från nosmotorn. Lösningen blev insatser i vingarna för att flytta ut motorerna.
Jag hade delar kvar frän den enmotoriga Junkers F24 konverteringen som jag använde för att flytta ut motorerna.

Bild
Nu när jag många år senare tittade på bygget var jag inte nöjd utan fick en annan idé. Jag hade fått en Revellsats och kapade bort en liten del av vingen.
Sedan Kapade jag bort ytterdelen av vingarna som satt på modellen precis efter bandet som täcker skarvarna i vingarna.


Bild
Sedan blev det en vingmassaker för att få loss motorerna från dom gamla vingarna.

Bild
Men det finns ett annat problem med modellen som har irriterat mig. Jag kunde inte hitta någon lösning och hade tänkt strunta i det.
Nu när jag tagit tag i bygget igen fick jag en idé. Problemet är att taket fortsätter i en rak linje bakåt vilket gör att roderpartierna bak kommer för högt upp.
Här är modellen utan modifiering.

Bild
Jag fick för mig att kapa loss den bakre delen av taket och slipa ner den i bakkant för att få den att slutta bakåt. Det var svårt att slipa det så lita slipades ner i framkant också men jag tror att det fixar sig.
Får göra samma sak på det andra planet också. Blev plötsligt sugen på att plocka fram en Ju52 som jag började på 2006.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Junkers G24

Inlägg av magnusf »

Jag blir helt skräckslagen av blotta tanken på att hålla på och karva i korrugerat, det är rätt oförlåtande! VEB Plasticart är väl inte ett märke som andas kvalitet men jag tycker modellen ser helt OK ut på bilderna. Är det 1/72?

Hälsningar

Magnus
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Junkers G24

Inlägg av Björn B »

1/72 är det och riktiga flygplan är korrugerade. Fast jag hr ett projekt som jag inte vet hur jag ska kunna bygga. Den enda Ford Trimotorn hos RAF. Den hade vingen uppflyttad 20 cm för ett högre tak än modellen och jag har ännu inte hittat ett sätt att fixa det.
Men eftersom jag hittade en lösnig för G24 efter alla dessa år har jag inte gett upp.
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Junkers G24

Inlägg av Lurifax »

magnusf skrev: 17 jan 2024, 19:27 Jag blir helt skräckslagen av blotta tanken på att hålla på och karva i korrugerat, det är rätt oförlåtande! VEB Plasticart är väl inte ett märke som andas kvalitet men jag tycker modellen ser helt OK ut på bilderna. Är det 1/72?
Jag håller med Magnus. Kombinationen 72-skalan och korrugerat ger mig kalla kårar.

Du saknar varken mod, hantverksskicklighet eller uthållighet Björn. Bra jobbat.
holst

CU@C4
Skriv svar