Tupolev 22 i libysk tjänst

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Tupolev 22 i libysk tjänst

Inlägg av Lurifax »

Jag tillhör dem som gärna kommenterar andras byggen men sällan lägger ut något själv. Oftast p g a lathet. Men det ska det bli ändring på. Förhoppningsvis.

Det här är min tagning på libyska flygvapnets Tu-22 Blinder

https://lightroom.adobe.com/shares/14a8 ... 4d0a196588

Det är Revells boxning av Escis gamla modell. Escis modell är från 1990 och behäftad med en hel del fel i detaljer och dimensioner. Passformen är inte heller den bästa. Men jag har alltid gillat flygplanstypen.

Bygget påbörjades 2019. Den hamnade till slut på C4-Open 2023. Här är lite bilder från själva bygget.

https://lightroom.adobe.com/shares/deb4 ... 141f826cd9

Mycket spacklande och krånglande. Piloter medföljer ej, jag fick skrapa ihop en rätt apart besättning från gamla vrak jag har haft liggande. Navigatören fick offra sina fötter. Han sitter dessutom fel, han ska sitta med ryggen mot färdriktningen. Modellen ”flyger” lågt mot basplattan vilket beror på att det ska vara enkelt att förvara den. Modellen är förvisso lös men akrylstaven är limmad i basplattan. Själva basplattan är gjort på Smartphoto och kostade mer än själva modellen. Men resultatet blir rätt bra.

Jag gick in i bygget med förutsättning att modellen hade så många brister att det inte skulle vara idé att försöka korrigera den. Så jag byggde helt förutsättningslöst och attans vad kul det var.

Det var så kul att jag nu påbörjat en likadan som ska bli irakisk. En vänlig själ sålde en Revellboxning till mig på C4-Open i år.
Om någon undrar varför jag inte bygger någon av de nya modellerna av Tu-22, Trumpeters eller ModelSvite, så beror det på att ingen av dessa gör den bombversionen som exporterades till Libyen eller Irak. Och konvertera något av de nya modellerna till bombversionen orkar, eller vill, jag inte.

Två informationsblad som åtföljde bygget på C4-Open i år.
https://lightroom.adobe.com/shares/3956 ... c56447a053

Och för att glädja speciellt Magnus Fridsell, det är i den sanna skalan, Guds helig tal 1/72.
holst

CU@C4
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Tupolev 22 i libysk tjänst

Inlägg av magnusf »

Jag älskar den fullständig pårökta formgivningen av den här maskinen! Snackade SR-71 med en kompis igår och vi kom fram till att den är unik, det finns inget som liknar den, och det är rätt ovanligt. Den här har samma egenskap, den är inte heller lik något annat! Jag gillar också principerna för bygget, hellre få något klart som ser intressant ut än att ge sig på att korrigera alla knasigheter på något som aldrig blir färdigt.

Bra val i skala 1/72 fast den är väl stor som ett basebollträ ändå :) ?

Hälsningar

Magnus
Mikael Falk
Inlägg: 213
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:21
Ort: Kiruna

Re: Tupolev 22 i libysk tjänst

Inlägg av Mikael Falk »

Snyggt bygge och snygg basplatta!

Sen gillar jag att du inte lägger så mycket prestige i detaljer. ;-)

/Mikael
"1/48, för oss skumögda."
Proosen
Inlägg: 434
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: Tupolev 22 i libysk tjänst

Inlägg av Proosen »

Cool kärra och snyggt byggt tycker jag!
Bra fart i den basen, swoosh!

/Niclas
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Tupolev 22 i libysk tjänst

Inlägg av Lurifax »

Tack för alla kommentarer.

Magnus: Jodå, stor blir den. Det känns lite 32-skala när man bygger den. Men det känns såklart skönt att veta att den är i 72-skalan.
Intill min 22:a, i samma klass, stod ett jetskolflygplan, har tyvärr glömt vilket. Men skolflygplanet var lika stort som en av 22:ans motorgondoler.

Proosen: Du skulle kanske pröva en liknande basplatta för någon av dina bilar?
holst

CU@C4
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Tupolev 22 i libysk tjänst

Inlägg av Lennart 12 »

Riktigt fin den där . Gillar färgvalet, klart snyggare än den Ryska metallblanka. Byggde samma modell en gång, och det var en Best" att pyssla med. Du har lyckats riktigt bra .
//Lennart
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Tupolev 22 i libysk tjänst

Inlägg av Lurifax »

Lennart 12 skrev: 15 jan 2024, 09:42 Riktigt fin den där . Gillar färgvalet, klart snyggare än den Ryska metallblanka. Byggde samma modell en gång, och det var en Best" att pyssla med. Du har lyckats riktigt bra .
//Lennart
Tackar! :)
holst

CU@C4
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Tupolev 22 i libysk tjänst

Inlägg av Björn Fransson »

Grymt snygg! Jag har själv Trumpeters variant på denna i högen och funderar på vad jag ska göra av den. Det här ger verkligen inspiration, härlig finish och riktigt läcker i flygande skick! Den här hör absolut till kategorin som blir så mycket snyggare när ställen försvinner.
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Tupolev 22 i libysk tjänst

Inlägg av Lurifax »

Björn Fransson skrev: 17 jan 2024, 12:06 Grymt snygg! Jag har själv Trumpeters variant på denna i högen och funderar på vad jag ska göra av den. Det här ger verkligen inspiration, härlig finish och riktigt läcker i flygande skick! Den här hör absolut till kategorin som blir så mycket snyggare när ställen försvinner.
Tackar.

Ja, du borde ta dig an din. Du har ju en fin känsla för metallrena flygplan så det skulle bli ett härligt bygge. Och uppfällda landningställ såklart. :D
holst

CU@C4
Skriv svar