Franssons bokslut 2023

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Franssons bokslut 2023

Inlägg av Björn Fransson »

Förra året stannade på nio färdigbyggda. För en gångs skull var de i en konsekvent skala, 1/48, och den som vill kan absolut skönja några teman. Så oväntat ordnat för att vara mig. Franskt, skolflyg och Spitfire var nästan helt genomgående. Men det hade inte varit jag om det inte hade varit åtminstone en MiG (även om det nuvarande världsläget mattat min entusiasm för det ryska) och en östtysk maskin. I år sammanföll dessa byggvanor dessutom i en maskin.

Here we go:

Först ut var årets enklaste bygge: Tamiyas Spitfire Mk. 1A. Ljuvlig att bygga, så lättbyggd att det nästan kändes som att fuska...

Bild

En Spitfire följs gärna av ytterligare en. Så var fallet för några år sedan, och så blev det igen. Äntligen fick jag tummen ur och byggde Airfix Mk. VB i Malta-kamouflage. Inte fullt lika enkel som Tamiyan, men ändå en resa utan större hinder på vägen:

Bild

SK 60-bygget förra året väckte en vilande förtjusning över mindre tvåsitsiga skoljetflygplan. Så min lilla samling av sådana kompletterades med Kinetics Alpha Jet. Relativt lättbyggd för att vara en Kinetic.

Bild

Inspirerad av Alphan, såg jag till att göra klart Kinetics Fouga Magister. Det låg två i lådan, den ena gjorde jag klart 2022, den här kom halvvägs innan den stannade upp. Så det var egentligen bara slutslipning och målning kvar. Faktiskt årets enda avslutade surdeg, jag brukar ha ett gäng halvfärdiga som jag gör klart varje år. Men samtliga övriga är faktiskt både påbörjade och avslutade 2023:

Bild

Och från Alpha och Fouga är steget inte långt till en Hawk. Så plötsligt hamnade Italeris dito på byggbordet och kläddes i finsk dräkt. Något sämre än väntat, den såg väldigt fin ut i lådan, men ändå bra för att vara Italeri.

Bild

Britmodeller hade ett Draken-gruppbygge. Det kändes nästan obligatoriskt för mig att vara med där, så äntligen hamnade Hasegawas S 35E på byggbordet. Den här har jag förberett och samlat på aftermarketdelar till i säkert mer än tio år. Maestros Apparat 15, Aires cockpit, Masters pitotrör, diverse ets från Eduard och Moose Republics dekaler gjorde denna till årets mest ambitiösa bygge. Och i mina egna ögon ett av mina bättre någonsin. Tur det, eftersom det var just AMS-känslan som hindrat mig från att bygga den tidigare...

Bild

Ett av relativt få inköp 2023 blev Pilot Replicas Kongo-Tunna. Och inspirerad av några modeller där jag målat kamouflaget på fri hand, tog jag tag i den direkt. Modellen i sig är ju ljuvlig att bygga, målningen desto mer utmanande att få till. Men jag blev nöjd till slut:

Bild

Därefter blev det dags för den östtyska Miggen. Närmare bestämt Broncos MiG-15bis med aftermarketdekaler. En relativt enkel modell som kändes mer som en uppskalad 1/72 med klara snap-tite-drag. Men helt okej på det stora hela:

Bild

Sist ut var årets oldtimer: Hellers Étendard IVM. En modell som pimpades med cockpit och dekaler från Kinetics Super Étendard men som i övrigt var överraskande bra med tanke på att den har över trettio år på nacken. Nu har jag visserligen rätt hög toleransnivå för dåliga modeller, och den var inte direkt lättbyggd. Men ändå sympatisk på något vis. Fransk märkning är enda alternativet på denna, vackert så. Så med den blev en tredjedel av årets byggen faktiskt franska.

Bild

Vad väntar då under 2024? Förhoppningsvis kan jag göra klart tre britter som väntar på målning (bilder kommer); Airfix Lightning och Canberra PR.9 samt Hasegawas Westland Sea King. Och om jag tar mod till mig, kanske det blir något i 1/32. Men antagligen blir det något helt annat om jag känner mig själv rätt. :D Kanske den Tyrell P34 jag fick av sonen i julklapp? Vem vet?
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Franssons bokslut 2023

Inlägg av magnusf »

En klart godkänd skörd Björn trots att du väl brukar bygga några fler än såhär?

Tvåsitsiga jetskolkärror är ett roligare tema än det låter, det är stora variationer i utseende! Och 1/3 franskt känns som en lagom proportion :) !

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Franssons bokslut 2023

Inlägg av Björn Fransson »

Tack, Magnus! Ja, det är lite färre än vanligt. Dessutom är det, med undantag av Draken, relativt enkla byggen. Varken alltför många delar eller alltför hög svårighetsgrad. Det var mycket annat kul som lockade förra året, framför allt i våras och somras, så det blev inte så mycket tid över till viktiga saker som modellbygge. :)

För övrigt är det nog egentligen ännu mer tematiskt än jag skrev. Två Spitfires, två spetsnosiga jetkärror med rötterna i sent fyrtiotal, två med rötterna i femtiotalet och tre jetskolkärror. Egentligen är det ingen som sticker ut.
Spad16
Inlägg: 327
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Franssons bokslut 2023

Inlägg av Spad16 »

Bra gjort!
/Neil
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Franssons bokslut 2023

Inlägg av Lurifax »

Ja, vad ska man säga ... ? Lätta att fastna i samma superlativ som jag brukar använda för dina byggen. Spittarna har jag redan kommenterat.

Det är stadig produktion och alltid i toppklass.
holst

CU@C4
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Franssons bokslut 2023

Inlägg av Johan Elvin »

Fantastiskt snygga byggen som vanligt.
Och som vanligt förstår jag inte hur du kan få ihop så många byggen av denna klass på ett år.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Samba
Inlägg: 33
Blev medlem: 19 dec 2023, 12:23
Namn: Samir Baraka

Re: Franssons bokslut 2023

Inlägg av Samba »

Bra jobbat, särskilt med draken. Gillar dina färgval. Ska nog ta och bygga en sån själv. Den finns på "att bygga" listan :)

mvh
Samir
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Franssons bokslut 2023

Inlägg av Björn Fransson »

Tack alla!

Johan: Antalet i år har hjälpts upp av att jag valt ganska enkla förebilder. Ingen, förutom Draken, har varit mer avancerade byggen, utan snarare små maskiner och hyggliga modeller som inte krävt alltför mycket arbete. Étendarden i viss mån undantagen vad gäller passform (men bättre än väntat), men i gengäld var det ganska få delar att få ihop. Och heller inte alltför mycket ets och resin, utan mestadels rakt ur lådan-byggen.

Rent allmänt är jag inne i en bygg-den-eller-gör-dig-av-med-den-period, där jag å ena sidan försöker minska stashen med sådant som legat alltför länge och å andra sidan ser till att ta tag i nyinköp relativt snabbt. Såklart krävs högre byggtempo än så här för att det ska märkas på allvar, men av årets nio byggen är tre inköpta samma år, och tre har legat på hyllan i uppåt tio år innan de äntligen hamnade på byggbordet.

Samma gällde de tre påbörjade men ej avslutade, alla var gamla rackare där jag äntligen fick tummen ur och drog igång dem. Canberran är faktiskt klar, bilder kommer.
Skriv svar