1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
aln63
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Inlägg av aln63 »

Hej Magnus,
Det ser ut att vara fina modeller som du bygger och som vanligt välbyggda.
Är det en massa photo-ets som du har monterat eller är modellen befriad från sådant?
Mvh
Anders
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Inlägg av magnusf »

Gabriel! Kul att du också skaffat en uppsättning 109:or, de är roliga att bygga!

Anders! Det finns med en hel del ets, den mesta hamnar i cockpit där den inte syns så den struntar jag i. Det jag använt är den färdiga instrumentbrädan (ja, jag vet att det är fusk) samt det bästa av allt: plåtarna över avgasrören, de är ett riktigt lyft jämfört med plasten.

Bild
En G-5 i höghöjdsmålning och en G-2 som ska bli finsk där jag hunnit måla det gula och maskera av det. Masker för märkningarna på båda är klara så det är väl bara att trampa på med målningen framåt!

Trevlig helg!

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Inlägg av magnusf »

Det går framåt i verkstan!

Bild
Har målat vingroten på G-5:an och maskat för rundlar och 3:orna på nosen på G-2:an...

Bild
Och såhär blev det...

Bild
...efter mycket maskerat och lite målat! Den här är färdig för dekaler nu.

Hälsningar

Magnus
aln63
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Inlägg av aln63 »

Hej Magnus,
När jag såg dina senaste bilder trodde jag först att du hittat på ett nytt "work flow" där du monterar dekalerna först och målar camouflaget därefter :-). Inser nu att det skall vara en lite ljusare maskin. Det blir väldigt fint.
Även jag har nu inhandlat två Bf-109G efter dina inspirerande bilder.

En fundering är hur du förvarar alla dina modeller? Du är väldigt produktiv.

Mvh
Anders
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Inlägg av magnusf »

Anders! De är smittsamma, de här 109:orna :) ! Mina färdigbyggda modeller: de har blivit väldigt många på senare år och de får inte riktigt plats i vitrinen. Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ska lösa det, något slags gallring borde göras men jag har inte riktigt hjärta till det. Jag kommer kanske att stoppa undan en del i kartonger och förrådsställa men det har inte inträffat än.

Bild
Jag fick ett ryck idag och målade även den finska maskinen, hann med både undersidan och kamot på ovansidan.

Bild
Med tejpen och maskerna bortpillade så blev det helt plötsligt såhär...

Bild
...nöjet av att ta bort tejpen är nästan värd allt det träliga maskerandet :) !

Bild
Undersidan saknar den vita bakgrunden till finska nationalitetsbeteckningen, ska fixa det snarast.

Bild
Och här är färgerna jag använde, den gröna är baserad på Gunze 79 bruten med lite grönt och gult. Hataka-färgerna kommer ur ett set med primärfärger som är perfekta att bryta andra färger med.

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Inlägg av magnusf »

Det blev en liten bonusuppdatering...

Bild
Individbeteckningen på plats (scannad från dekalerna och utskriven som mask på Cameon)...

Bild
...och de saknade cirklarna också!

Hälsningar

Magnus
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Inlägg av Gabriel »

De där blir onekligen fina, och den finska ser riktigt härlig! Jag gillar flygplan där camouflaget har en kombination av mjuka och hårda färgövergångar. Det ger lite extra liv i modellen.

/Gabriel
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Inlägg av magnusf »

Jag är inte riktigt säker på hur de där färggränserna såg ut i verkligheten, det enda man ser riktigt bra på bild är kroppssidorna och de är ganska skarpa men inte så knivskarpa som de blev på modellen. Det svarta frihandade jag mest av lathet och för att det är kul :) ! Jag ska jämka ihop det där på något sätt...

Hälsningar

Magnus
Kalle M
Inlägg: 124
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Inlägg av Kalle M »

Av de exempel som jag har sett så har färggränserna på finska flygplan varit allt från rejält skarpa till med ganska mjuka övergångar. I en del fall behöll man ju dessutom det ursprungliga kamouflaget och nöjde sig med att bara smacka på nationalitetsbeteckningar och beteckningar. Man hade nog annat att tänka på än att få det så enhetligt som möjligt, så det blir säkert alldeles utmärkt! Ska bli kul att se den färdigställd!

Jag har själv Fine Molds Bf 109 G-6 Suomen Ilmavoimien liggande i skåpet, men den får vänta litet.
aln63
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Inlägg av aln63 »

Hej,

Du tycks blandar lackfärger med akryl. Får du inga problem med sprickor i färgen?
Själv har jag råkat ut för stora problem när jag lackerat med lackfärg på akryl. Min teori har varit att vissa akrylfärger (särskilt blanka) tar väldigt lång tid på sig att torka. Om jag då målar över akrylfärgen med lackfärg (som torkar snabbt) så får jag sprickor.
På grund av detta brukar jag aldrig måla över akryl med lackfärg men tvärt om brukar gå bra.
Har du råkat ut för något liknande?
Mvh
Anders
Skriv svar