1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Inlägg av magnusf »

Jag sitter fortfarande hårt fast i 109-träsket och det hjälper inte ett dugg att Eduard med jämna mellanrum släpper nya boxningar med nya versioner. I början av sommaren kom en G-2/G-4 box och nu precis innan jul kom det en G-5/G-6. Eftersom jag skaffat båda så blir det här ett kvadrupel-bygge, jag tänker bygga alla fyra på en gång. Vi får se hur jag gör med målningen senare, det kanske får bli parvis för att inte alldeles översvämma målarverkstaden.

Eftersom jag byggt två F-varianter nyss så känner jag mig rätt uppvärmd, även om modellerna är fantastiskt fina så fanns det lite lärdomar att dra.

Som vanligt galet snygga boxar:
Bild

Bild

Bild
Fyra av allt...

Bild
Kropparna monterade...

Bild
...inklusive radiatorerna under nosen!

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Inlägg av magnusf »

Tillbaka efter nyår!

Bild
Jobbig del av modellen, det är rätt iögonenfallande att göra bort sig här! Maskar och använder Hagmans enkomponents akrylspackel (finns/fanns på Mekonomen, min tub är gammal som gatan) för att inte kladda för mycket. Jag är väldigt förtjust i CA för små sprickor men det blir gärna lite väl hårt så det fick bli "vanligt" spackel här.

Bild
Och efter en stunds slipning och polering. Sanningens ögonblick inträffar dock inte förrän efter en omgång primer!

God Fortsättning!

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Inlägg av Stellan »

Messerschmitt med bulor kan inte gå fel och tyska fläckar maskerar det mesta.
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Inlägg av magnusf »

Stellan! Har du läst "Sönerna" av Colin Willcock? Den gavs ut på svenska av Bra Böcker i Höganäs typ sent 70-tal så det är förvånansvärt många i vår föräldrageneration som har den i sina bokhyllor. Fanjunkare Pohle kallar sin G-6:a för "der beule" och målar stora glosögon på bulorna! Boken är för övrigt grymt bra, fortfarande en av mina absoluta favoriter tillsammans med Len Deightons "Farväl Mickey Mus".

Bild
Lärdom från mina tidigare F-byggen! Jag limmar roder och klaffar mot vingens ovansida, eventuella misspass hanteras på undersidan, behändigt utom synhåll...

Bild
Lite då och då måste de räknas in, ser ut som om alla är här. Man vet aldrig när de får för sig att rymma! Från vänster till höger, G-2, G-6, G-5 och G-4 (nummerordningen var ute på lunch, sorry...).

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Inlägg av magnusf »

Fyrtal i cockpitar...

Bild
Det är inte så träligt som det ser ut, det är lite meditativt att göra flera av samma.

Hälsningar

Magnus
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Inlägg av Lurifax »

Fyrtal i cockpitar ... fyrtal i vansinne. :D

Du vilar inte på hanen minsann. Full fart in i det nya året. Av vad jag kan se en så länge så kommer det här att bli ett bra år. Tummen upp!
holst

CU@C4
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Inlägg av magnusf »

Peter! Precis så, fyrtal i vansinne :) ! Min fru (även känd som den svenska rikslikaren för tålamod...) påstår att det finns hjälp att få, mitt intresse av att ta emot den hjälpen är dock begränsat :) !

Bild
Ett litet tips till hugade byggare: det är öppet upp i cockpit från undersidan via en något snirklig väg från landställsschakten och (i G-5 och G-6) hylsutkasten för MG-131:orna, genom urgjutningarna för pedalerna. Enkelt åtgärdat med en tunn bit plasticard så slipper man det bekymret när man kommer igång med målningen!

Bild
Det vansinniga fyrtalet tillsammans med allt löst plock, ska bara skriva färdigt detta sedan blir det ett ryck med Tamiya-primern på alla smådelarna. Notera jättehögen med däck, det är endast en delmängd av det som kommer i lådorna (tror det är spillror av mina tidigare F-byggen också förresten). Det finns däck så vi klarar både mattmonstrets aptit och ett helt gäng med punkor :) !

Notera också hur de har övat på sina räknekunskaper, nu är de faktiskt i nummerordning från vänster till höger!

Trevlig helg!

Hälsningar

Magnus
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Inlägg av Lurifax »

Tyvärr ljuger din fru. När man det gått så här långt så finns det ingen hjälp att få längre. :D

Jag förstår fascinationen för Me109. Det är ett elegant flygplan och märknings- och målningsalternativen är enorma. Eduards boxningar gör det inte sämre.
holst

CU@C4
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Inlägg av magnusf »

Peter! Va skönt att det är kört, då slipper jag gå runt och vara orolig för att bli ivägtvingad på anti-plast-terapi :) !

Bild
Nu jäklar, huvar och vingspetsljus maskerade, kanske jag hinner en runda primer idag! Notera hur de fortfarande sköter sig väl med nummerordningen! Propelleraxlarna är Tyska Träaxlar, det var som bekant brist på strategiska metaller i Tyskland. Fritz mit der Fuchsschwanz (Fritz med Fogsvansen) hade specialutbildning för att kapa dem till rätt längd...

Trams åsido, jag har upptäckt en annan sak med de här byggsatserna: en stor del av det där småkrafset som man lätt tappar bort eller som går i omloppsbana finns dubblerat i byggsatserna. Det finns dubbla uppsättningar av åtminstone alla sorters radioantenner, roderbalanser och vingljus. Generöst och snyggt av Eduard!

Hälsningar

Magnus
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Inlägg av Gabriel »

Det ser som vanligt mycket bra ut! Jag bör ta tag i min egen G-6:a, om än Tamiyas nya. Den är i princip klar för målning men stannade upp av någon oklar anledning. En dubbellåda med F-2 och F-4 har också införskaffats efter att ha sett dina byggen! Med din serieproduktion som inspiration bör det inte dyka upp några fallgropar i alla fall.

/Gabriel
Skriv svar