1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Inlägg av magnusf »

Kalle! Tack, det känns bättre nu :) ! Fine Molds är fina modeller och har dessutom fördelen att de inte är lika pilliga att få ihop som de här. Jag har några olika sådana också men ingen specifikt finsk!

Anders! Alla färgerna jag använder går att späda med "thinner" av något slag, alltså något som är lite tuffare än alkohol. Man kan alltså blanda Gunze, Tamiya, MrPaint och Hatakas "orange line" helt ostraffat med varandra. Gunze är lite speciell, den går att späda med båda alkohol och thinner och till och med till nöds med vatten men det blir bäst med thinner. Jag använder Gunzes "levelling thinner" sedan många år tillbaka, den funkar bra och stinker på en rimlig nivå. MrPaints egen luktade som en billackeringsfirma från 70-talet och skilsmässan var överhängande redan efter en liten försiktig provmålning...

De som avviker är Revell/Humbrol som normalt späds med lacknafta och vinylakryler (tror jag det heter) som Vallejo/Scale75/Andrea som bäst späds med vatten. Humbrol kan man späda med thinner (och antagligen blanda med MrPaint) medan Vallejo bara blir en geggig klump med thinner eller alkohol.

Jag har landat i det här "lite giftigare" färgsystemet för att jag vill ha en robust lack som tål lite hantering och som jag samtidigt kan slipa och polera vid behov. Gunze med alkohol var favoriten i många år men den blir gärna lite mjuk och ömtålig, Vallejo spädd med vatten funkar ganska bra att spruta men jag har aldrig lyckats att slipa den, den släpper alltid i flagor för mig. Å andra sidan finns det de som lyckas bra, Gabriels Hunter är skitfin och Stellan har använt Vallejo i många år. Däremot så är Vallejo det enda jag använder för detaljmålning med pensel, där funkar det hur bra som helst!

En annan stor fördel med färgerna jag valt att använda är att all rengöring kan göras med relativt harmlös T-Röd så länge färgen inte härdat och det är till rengöring man använder absolut mest lösningsmedel.

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Inlägg av Stellan »

Om du ska använda Vallejo är det nödvändigt med en primer som Tamiyas fine grey/white eller liknande, något som biter och smiter åt över detaljerna. Utan primer krullar sig gärna färgen och flagnar av om man försöker polera/slipa. Skippa Vallejos egna primer. Späd med kranvatten/batterivatten och rengör med T-röd.

Normalt sett skulle jag säga att vattenlösliga akryler kan läggas över lösningsmedelbaserade färger men inte gärna tvärt om, precis som med konstnärsfärger alltså. Men det lönar sig alltid att testa då färger och dess varanter är en djungel.

Över Vallejo går det att lägga lager av väl utspädd golvpolish utan problem.
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Inlägg av magnusf »

Stellan! Det är ingen direkt brist på Vallejo Air här, ska kanske ge dem en chans igen och ta rygg på dina tips!

Bild
Var för en gångs skull flitig och använde det mesta av småtexterna...

Bild
...på G-5:an. De som finnarna målade i egna färger...

Bild
...verkar inte ha haft några småtexter alls, kan inte se det på foton i alla fall!

Hälsningar

Magnus
Spad16
Inlägg: 327
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Inlägg av Spad16 »

Väldigt prydligt Magnus, men är det lite som att se på när färg torkar, att bygga fyra likadana samtidigt. Jag gör en annan variant, just nu bygger jag också fyra modeller samtidigt, men det enda dom har gemensamt är att alla har ljusblå och röd färg. Jag gillar inte att måla, det blir lite rationalisering där.
aln63
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Inlägg av aln63 »

Håller med. Mycket prydligt.
Nu har jag testat att blanda färger enligt ditt tidigare inlägg. Det funkar ypperligt och dessutom känns det bättre att rengöra med t-sprit isf cellulosathinner som jag använt tidigare 👍.
När jag ser hur du målar flyg undrar jag hur du lyckas få fast en pinne där propellern ska sitta? Limmar du en tandpetare eller?
Mvh
Anders
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Inlägg av magnusf »

Neil! Det funkade bra att bygga alla fyra på en gång, jag gillar att bygga och det gick undan jämfört med att bygga dem en och en. Målningen bestämde jag mig för att dela upp två och två, mest för att det blir lite mycket att hålla reda på annars...

Anders! Kul att det funkade med färgerna! Tandpetarna sitter limmade med trälim i hålet för propellern, enkla att dra loss när man är klar.

Bild
Jobbat vidare med wash och vädring för att få lite mer liv i modellerna (jämför vingarna och kroppen på den finska 109:an, jag har inte hunnit kroppen än) och även hunnit börja på lite detaljmålning. Även lycklig att jag fått dit spinnerspiralen, jag har alltid ont i magen innan den är på plats :) !

Åker iväg och åker skidor en sväng nu så nästa uppdatering dröjer ett tag!

Hälsningar

Magnus
Spad16
Inlägg: 327
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Inlägg av Spad16 »

Vasalopp?
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Inlägg av magnusf »

Kom igen Neil, jag är skåning 😀! Vi ska till Vemdalen.

Hälsningar Magnus
Spad16
Inlägg: 327
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Inlägg av Spad16 »

Tänkte inte på det.......
aln63
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109G

Inlägg av aln63 »

Det blir snyggt med lagom mycket vädring:-) !
Spinnern med spiralen ser ut som en riktig utmaning.
/Anders
Skriv svar