Bronco/Hobby 2000 MiG-15bis, 1/48 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Bronco/Hobby 2000 MiG-15bis, 1/48 - Klar!

Inlägg av Björn Fransson »

Det var länge sedan jag postade något här. Så även om byggtakten inte varit så hög i år, har produktionen varit större än vad som framgått på det här forumet.

Häromåret köpte jag Hobby 2000:s utgåva av MiG-15 och tänkte (nästan) som vanligt bygga en östtysk. Ett litet streck i räkningen var dock att det visade sig att jag köpt deras MiG-15 och inte MiG-15bis, som DDR hade... Lyckligtvis fanns alla bis-delar i lådan och det enda som krävdes i övrigt var att forma om luftbromsarna. Och så här blev det:

Bild

Modellen är ganska förenklad och har styrtappar som får en snap-tite-modells dito att framstå som en kortseriemodell... De är groteska och försvårar nästan bygget. I övrigt är cockpit en salig blandning av fina detaljer och totala missar. Instrumentpanelen är bara en (usel) dekal och bakom stolen är det ett stort hål! Medan resten ser nästan resindetaljerat ut. Märkligt. Huven är dessutom bland de sämre jag sett på en modern modell, det krävdes en hel del jobb för att få den åtminstone någotsånär genomskinlig.

Bild

Allt målades med Mr Paints white aluminium blandat med lite ljusgrått. De metallrena ryssarna från den här tiden var inte metallrena, utan lackade med en klarlack som man hade blandat lite aluminiumfärgat pigment i. Dekalerna kommer från ett tyskt ark med NVA-dekaler. Just dessa kanske inte ser så östtyska ut, men emblemet med hammaren och passaren kom dit först 1956, så det här är den allra tidigaste varianten:

Bild

Märkligt nog var detta min allra första metallrena ensitsiga MiG-15 någonsin. Jag är lite förvånad själv över att det faktiskt är så. :)