Mi-2 1/48

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Mi-2 1/48

Inlägg av Henrik R »

Haj haj där gamla forumfolk!
Efter att ha hamnat i en sorts limbo där modellbygget aldrig kom igång efter 2022 så har jag nu lyckas på något sätt ta mig ur denna onda cirkel.
Det var mycket som bråkade när jag tappade bygglusten. Framförallt så var den avgörande faktorn den egna pressen, man ville prestera oavsett hälsan.
Det var inte sunt och jag behövde en tid att tänka igenom byggeriet. Nu har jag stabiliserat mig lite och jag har kommit till insikt att bygga för att det är kul och bygga för min egen skull. Nog med snyft historier. Eftersom jag har varit helt offline byggmässigt så visste jag inte hur mycket jag hade tappat och hur mycket jag hade kvar i minnet.

Det här är mitt först bygge på snart 2 år. Jag kände inte för att bygga i min 32 skala direkt, jag var rädd att tappa bygglusten igen, så jag började med nått "lätt", en Helikopter i 1/48. En viss detaljering har jag då scrachat då den här modellen var grymt ojämn vill jag påstå. Framför allt är plasten lika spröd som okokt spagetti och vek som fasen. Ytdetaljeringen var katastrofal, här fick man nita det mesta. Till modellens fördel är att jag var ringrostig i mina färdigheter med asdålig syn, fumliga händer och avig byggmetod. Dekalerna var av typiska öststatstyck som alla vet hur de är. Det blev en Polsk härk med airbrushade insignias. Rotorförankringarna är gjorda av folie och tunna plastremsor.

Enfärjad blev den också, inge kamou här inte.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Mi-2 1/48

Inlägg av Lurifax »

Henrik R skrev: 18 dec 2023, 19:38 så jag började med nått "lätt", en Helikopter i 1/48.
Helikopter? Lätt? :)

Helikoptrar är det jag fruktar mest av saker som flyger. Men du gör ju en lysande återkomst i byggvärlden med den här. Den ser riktigt bra ut. Jag gillar särskilt den subtila vädringen av panelerna. Precis lagom.
holst

CU@C4
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Mi-2 1/48

Inlägg av Lennart 12 »

Hej ,kul att höra att du är tillbaka igen Henrik. Och som vanligt så har du gjort en kanon fin modell, av ett svårbyggt objekt. Toppen fin.
MVH Lennart
Samba
Inlägg: 33
Blev medlem: 19 dec 2023, 12:23
Namn: Samir Baraka

Re: Mi-2 1/48

Inlägg av Samba »

Fint bygge. Ser ut att vara en liten modell. Föredrar själv just 1/48 skalan. 1/72 blir ofta väldigt fragilt och ofta på bekostnad av detaljer.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Mi-2 1/48

Inlägg av Henrik R »

Tack Ni!
En Helikopter kanske inte är likadant som att göra ett flygplan, men ytan är i alla fall lite mindre. Fler chanser att få det bra.
Jag var bra ringrostig kan jag säga, sen att försöka få igång några sprutor som råkat i glömska med färg i :)
Det känns mycket roligare nu när jag faktiskt fick i hop denna. Jag hade i somras ett försök med en Airacobra på byggbordet men tröttnade och övergav den till soptunnan. Det är helt riktigt att modellen är liten i 48, man kan jämföra den som en HKP 10 i 1/72 ungefär. Jag bygger sällan 1/48 eller 1/72 för den delen. Mina ögon är anpassade till 1/32. Fast jag måste nog inhandla andra brillor för nästa projekt tror jag. Den här helikoptern hade jag väldigt svårt att fokusera på detaljerna. Det skedde mest på måfå var bitarna hamnade :-)
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Mi-2 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Kul att se dig här igen, Henrik! Bristande bygglust är inte något man ska ta lätt på, så en paus kan absolut vara välkommen ibland. Det är lätt att glömma att man gör det här för att det ska vara kul, inte för att det nödvändigtvis måste bli så himla bra alltid. Jag har själv sänkt ribban och ägnar mig nu mest åt antingen enklare byggen, eller sådana där jag inte har högre ambitioner än att få ihop dem på ett hyggligt sätt. Välgörande på många sätt och absolut positivt för bygglusten!

Nu ser ju detta kvalitetsmässigt inte ut att vara sämre än något annat du presterat. Jag antar att det är Aeroplasts modell? Jag har själv byggt den och vet att det inte är någon enkel resa. Du har landat den riktigt fint, snygga skiftningar i det enfärgade!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Mi-2 1/48

Inlägg av magnusf »

Riktigt kul att ha dig tillbaka här Henrik, har saknat både dig och dina fina byggen!

Hälsningar

Magnus
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Mi-2 1/48

Inlägg av Henrik R »

Tack så mycket.
Ja det är Aeroplast den här rackaren, vill minnas att du Björn byggde en östtysk va?

Magnus, Jag har väl saknat byggeriet måste erkännas. Jag har lite på G så jag hoppas 2024 blir en comeback. :-)
Skriv svar