F-4E/F Phantom II, 1:72 Italeri

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Kalle M
Inlägg: 124
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Re: F-4E/F Phantom II, 1:72 Italeri

Inlägg av Kalle M »

Mitt andra försök att washa. Spädde ut washen mer nu. Tycker att det blev litet mer rimligt den här gången. Men nu är det nog dags att börja måla den här fantomen, parallellt med småpill såsom missiler, lackering av landningsställ m m.
IMG_20240124_142512_hdr.jpg
IMG_20240124_142512_hdr.jpg (380.75 KiB) Visad 548 gånger
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: F-4E/F Phantom II, 1:72 Italeri

Inlägg av magnusf »

Det där ser bra ut! Det handlar inte bara om att det ska se skitigt ut, man behöver även hjälpa ljus och skugga lite när man skalar ner något till de här storlekarna och jag gillar när man trycker på lite grann med de här effekterna. Det ser lite mer levande ut, dessutom gillar jag looken :) !

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: F-4E/F Phantom II, 1:72 Italeri

Inlägg av Andre B. »

Ser fint ut det där. Vad jag kan se så har du fått tag i en av Italeri's återutgivningar av Esci's F-4E/F Phantom's. Italeri's egen F-E har upphöjd linjering och även delar till en F-4G (som är rätt ovanlig i skalan). Inredningen kan kännas rätt enkel men mycket syns inte när huvarna väl kommer på.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Kalle M
Inlägg: 124
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Re: F-4E/F Phantom II, 1:72 Italeri

Inlägg av Kalle M »

Det var länge sedan jag uppdaterade här, men det har hänt saker. (Emellan allt annat som ska hinnas med.) Jag har tillbringat ett par kvällar med att sätta på en massa yttepyttiga små dekaler på missilerna. Och på extratankarna, och de syns knappt om man inte vet att de finns där och har förstoringsglas. Men de finns där!
IMG_20240421_142625.jpg
IMG_20240421_142625.jpg (536.1 KiB) Visad 103 gånger
Missilerna och tankarna har blanklackats, ska blanklackas mera för att försegla dekalerna och sedan mattlackas. Färgglada missiler på ett low vis-målat plan... Jag funderade ett tag på att måla missilerna i low vis-färger också, USAF har uppenbarligen insett att just färgglada/kritvita missiler kan spoliera effekten av att annars måla planet i diverse nyanser av grått, så det alternativet hade funnits.
AIM-9 + AIM120.jpg
AIM-9 + AIM120.jpg (380.05 KiB) Visad 103 gånger
Men det kändes som att dekalerna skulle fungera bättre med vita missiler, och jag hoppas att det kan bli en intressant effekt på den färdiga modellen. Och jag vill ha full last. Notera att det blir en mix av olika Sidewinders, en av de ursprungliga Sidewindrarna försvann och gick upp i rök men min son hade inte använt alla missiler till sin Gripen och kunde donera nya. Jag tog två, för jag tänkte att det skulle se konstigt ut med bara en annorlunda missil.

Dekalerna är nya och fina, men modellen har några år på nacken och det märks. Den här missen tycker jag var den intressantaste, hitintills i alla fall: Främre landningsstället gick inte ens ner i landningsställsbrunnen. Det var ju inte så svårt att korrigera, bara slipa till litet på sidorna, men torrpassade de inte ens modellen innan den gick i produktion? Märkligt.
IMG_20240130_193413_hdr.jpg
IMG_20240130_193413_hdr.jpg (814.2 KiB) Visad 103 gånger
Och så har jag börjat måla själva planet. Först den ljusgrå (bara "Grey"), som var samarbetsvillig och gick på utan problem. Sedan maskerade jag och började med den mörkgrå (Gunship grey), som inte alls var lika lättarbetad. En märklig kombination av att jag tycker att färgen känns tjock, men täcker dåligt. Jag hade hoppats att den här modellen skulle vara ett steg framåt i mitt målande, jämfört med min Fokker D.XXI, men just färgerna gör att det inte alls känns så. Det kan vara att jag inte har använt Hatakas färger innan, att jag bara måste lära mig hur de fungerar. Jag hoppas det, för Hatakas färger hade jag tänkt använda för mina två nästa projekt. Åtminstone. Färgerna är supermatta, men det blir ju blanklack, dekaler, blanklack igen, vädring och sedan ett sista lager mattlack. Jag hoppas få samma effekt som på Fokkern - sidenmatt - för så ser planet ut på bilderna jag har hittat.
IMG_20240329_190333_HDR.jpg
IMG_20240329_190333_HDR.jpg (274.55 KiB) Visad 103 gånger
IMG_20240329_190300_HDR.jpg
IMG_20240329_190300_HDR.jpg (412.32 KiB) Visad 103 gånger
Tack för titten och tack för alla kommentarer!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: F-4E/F Phantom II, 1:72 Italeri

Inlägg av magnusf »

Robotarna blev superfina, det är värt att lägga det där lilla extra jobbet på dem. Kollar man på bilder så ser man att det händer en hel del, de är inte bara vita eller grå!

Jag har använt Hatakas lösningsmedelsbaserade färger i sprutan och de täcker inte heller något vidare. Vallejo tycker jag är ett ganska säkert kort för penselmålning, kan vara värt att prova dem istället. Ett annat trick är att använda primer så man får ett enfärgat underlag med lite bättre "bett" i, jag gillar Tamiyas "Fine White" som jag kör rakt ur sprayburken utomhus.

Hälsningar

Magnus
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: F-4E/F Phantom II, 1:72 Italeri

Inlägg av Lurifax »

Det ser toppen ut tycker jag. Håller med Magnus angående robotarna.
F-4 är lite av ett favoritplan för mig så det är kul att se hur bygget går.
holst

CU@C4
Skriv svar