Supermarine S.6A

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Supermarine S.6A

Inlägg av Björn B »

Jag sökte ju efter flottörer till Frogs Supermarine S.6B tidigare. På månadsmötet fick jag ett byggt plan av Hasse vilket kommer bli till en enorm hjälp vid bygget av en S.6a.
Storbritannien vann ju Schneiders Cup 1929 med Supermarine S.6. 1931 Vann man med S.6B typen men man hade även uppdaterat S.6 till i princip de nya. Dessa S.6 blev S.6A och är vad jag tänkte ge mig på.

Bild
Den största synliga skillnaden mellan S.6A och S.6B är flottörerna. De är kortare på S.6A och tittar man på en sidovy så verkade det enkelt. Kapa bort ca. 7,2 mm i bakkant. Tittar man på flottören ovanifrån så visar det sig inte vara så enkelt. Här verkar det bäst att ta bort en sektion i mitten av flottören för att behålla "kurvaturen. Jag kände mig helt ställd och det var därför jag behövde flottörerna. För att kunna experimentera var sågsnitten skulle läggas. Hemma igen efter mötet satt jag och stirrade på ritningar och modellen och tog sedan ett beslut. Flottören kortades i bakkant och en kil sågades bot på ovansidan.

Bild
På undersidan lades två snitt så att kölen behölls. Sedan var planen att trycka ihop flottören i bakkant.

Bild
Det gick inte så bra att trycka ihop delarna så ett snitt las runt om för att försvaga så att det skulle gå att trycka ihop men det slutade med att alt knäcktes i flera delar. Jag limmade i hop allt och kunde konstatera att baken blev alltför spetsig och inte tillräckligt rundad i formen.

Bild
Problemet verkar vara att jag kapade bort för mycket plast men grundidén funka.

Bild
Modellen hade ju två flottörer så jag gav mig på nästa också. Jag tog bort mindre material denna gång så nu gick det bra at trycka ihop den.
Formen blev rundare och bredare längst bak.

Bild
Sprickorna vid snitten fylldes med superlim och bakpulver. Resultatet blev bättre än förväntat så nu har jag en plan för mitt plan.
Spad16
Inlägg: 327
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Supermarine S.6A

Inlägg av Spad16 »

That's life för en modellbygare. Det kunde varit värre, stöttorna för flottörerna ser ut att vara på samma plats. Kul projekt, lycka till.
Skriv svar