En liten spårvagn i skala 1/87 samt en lite större.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

En liten spårvagn i skala 1/87 samt en lite större.

Inlägg av Björn B »

Bild
Atlas har ju givit ut en del samlarserier med fordon och i dessa har det ibland funnits något lite intressant. Introduktionserbjudandet som är billigt brukar oftast vara något so går hem lokalt eftersom dom verkar ges ut i hela Europa. En svensk spårvagn för 39- tyckte jag var helt OK så jag beställde den.

Bild
När jag packade upp den såg det ut så här fast asken var oskadd.

Bild
Jag reklamerade det till Atlas och dom skickade en ny.

Bild
Så nu hade jag två men tyvärr var dom Göteborgsvagnar så vad göra?

Bild
Basplattan var ju sönder så varför inte riva isär resten också?

Bild
Vi har ju SSB vagn 24 på jobbet och den stämde i mått.

Bild
Men det finns en del skillnader, ovansidorna på fönstren är rundade så lite ombyggnad krävdes.

Bild
24'an har öppna plattformar och måste byggas on. Ändan på taket fick kapas ner och formas om.

Bild
Nytt golv med finare ribbor monterades och det börjar bli dags att plocka fram lite färg.

Bild
Planerna har varit att bygga om den andra vagnen till vårt ploglok som startade livet som en systervagn till Nr.24. Efter att tanken legat och mognat ett par år har jag beslutat mig för att behålla vagnen som en Göteborgare. Det är så lite som jag kan använda vid en konvertering att det knappt är lönt att slösa modellen till detta.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: En liten spårvagn i skala 1/87 samt en lite större.

Inlägg av Björn B »

Bild
Såg en leksak som jag blev intresserad av.

Bild
Den var i rätt skala.

Bild
Lite leksaksmässig,

Bild

Bild
men formerna kändes rätt för mitt projekt.

Bild
Detaljerna på taket kommer jag få byta ut.

Bild
Botten är i metall men resten av modellen i plast så det är inga större problem att arbeta med den.

Bild
Leksakskopplen kommer ryka och hålen för dom ska fyllas.

Bild
Jag köpte faktiskt två.

Bild
Allt för nöjet att såga lite.

Bild
Det här blev resultatet av den ena vagnen men det mesta skrotas.

Bild
det här är vad som sparas och limmas ihop till en del.

Bild
När man plockar ihop alltihopa så kommer det bli något sånt här.
Spårvagn A34 som gick i Stockholm men byttes ut mot världens sämsta spårvagn.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: En liten spårvagn i skala 1/87 samt en lite större.

Inlägg av Lennart 12 »

Trevliga modeller Björn. Den gamla var en vacker skapelse.
//Lennart
Kalle M
Inlägg: 124
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Re: En liten spårvagn i skala 1/87 samt en lite större.

Inlägg av Kalle M »

Världens sämsta spårvagn? Vad sägs om de Ansaldo-Breda-spårvagnar som beställdes till Göteborgs lokaltrafik, där det inte var specificerat att rostskyddet skulle vara på båda sidor eller att träet skulle vara behandlat så att det inte skulle ruttna... så det gjorde de naturligtvis inte. Vet inte om ens en av de vagnarna fortfarande rullar. Nu är jag varken göteborgare eller stockholmare så jag vurmar inte så för spårvagnar, men det här tycker jag ändå kan bli ett kul projekt!
Erik Liljegren
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 jan 2012, 13:57

Re: En liten spårvagn i skala 1/87 samt en lite större.

Inlägg av Erik Liljegren »

Kalle M skrev: 25 nov 2023, 19:39 Världens sämsta spårvagn? Vad sägs om de Ansaldo-Breda-spårvagnar som beställdes till Göteborgs lokaltrafik, där det inte var specificerat att rostskyddet skulle vara på båda sidor eller att träet skulle vara behandlat så att det inte skulle ruttna... så det gjorde de naturligtvis inte. Vet inte om ens en av de vagnarna fortfarande rullar. Nu är jag varken göteborgare eller stockholmare så jag vurmar inte så för spårvagnar, men det här tycker jag ändå kan bli ett kul projekt!
Jodå, dom rullar fortfarande i Göteborg. Ett par stycken har skrotats efter rostangrepp och olyckor men resten är kvar. Men riktigt gamla vagnar rullar också fortfarande, så det är ett rejält spann på vagnarnas ålder här.

Det har varit mycket problem med dom (rost, mögel mm) men nu har nog Gbg Spårvägar fått bukt med dem. Tror jag… Enda är väl att när det regnar mycket så kan rutorna imma igen. De kan bli rejält varma på sommaren också men det är väl inte vagnarnas fel.
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: En liten spårvagn i skala 1/87 samt en lite större.

Inlägg av Stefan S »

Kalle M skrev: 25 nov 2023, 19:39 Världens sämsta spårvagn? Vad sägs om de Ansaldo-Breda-spårvagnar som beställdes till Göteborgs lokaltrafik, där det inte var specificerat att rostskyddet skulle vara på båda sidor eller att träet skulle vara behandlat så att det inte skulle ruttna... så det gjorde de naturligtvis inte. Vet inte om ens en av de vagnarna fortfarande rullar. Nu är jag varken göteborgare eller stockholmare så jag vurmar inte så för spårvagnar, men det här tycker jag ändå kan bli ett kul projekt!

Visst rullar dom, åkte med en hem från jobbet idag. Förhoppningsvis slipper vi snart de gamla skrotet som fortfarande rullar. De nyaste vagnarna som vi fått är mycket fina och bekväma...

Har ni sett denna modell av Göteborg, byggd av skaparen till Kapten Stofil och Ugly https://www.youtube.com/watch?v=SOxr4TmFKlQ&t=64s
Skriv svar