STRV dragare

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

STRV dragare

Inlägg av Lennart 12 »

Många år sedan detta bygga gjordes, tiden går fort då man har skoj, och det går åt mycket Pc :D
Och då fick jag bara tag på Trilex fälgar och däck. Idag finns dett massor att välja på .
//Lennart
Bilagor
9.jpg
9.jpg (34.57 KiB) Visad 1382 gånger
8.jpg
8.jpg (36.9 KiB) Visad 1382 gånger
7.jpg
7.jpg (38 KiB) Visad 1382 gånger
6.jpg
6.jpg (86.98 KiB) Visad 1382 gånger
5.jpg
5.jpg (36.7 KiB) Visad 1382 gånger
10.jpg
10.jpg (34.06 KiB) Visad 1382 gånger
Senast redigerad av Lennart 12 den 18 nov 2023, 17:55, redigerad totalt 2 gång.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: STRV dragare

Inlägg av Lennart 12 »

2
Bilagor
12.jpg
12.jpg (31.42 KiB) Visad 1380 gånger
11.jpg
11.jpg (30.41 KiB) Visad 1380 gånger
10.jpg
10.jpg (34.06 KiB) Visad 1380 gånger
13.jpg
13.jpg (30.79 KiB) Visad 1380 gånger
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: STRV dragare

Inlägg av Knajd »

Riktigt fin Scania!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: STRV dragare

Inlägg av magnusf »

Otroligt klassisk lastbil! Tror aldrig jag sett stridsvagnsdragaren i verkligheten men grusbilarna såg ut såhär på 70-talet :) !

Har du något minne av ungefär hur lång tid det tog? Veckor, månader eller år?

Hälsningar

Magnus
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: STRV dragare

Inlägg av Lennart 12 »

Tack så mycket Knajd och Magnus !

Jag minns inte exakt Magnus, men har för mig det tog drygt ett halvår + - 0 någonting.

Min fru Lotta och jag, var och fotograferade förebilden till modellen där den stod bakom Pansarmuseet i Boden. Dragbilen stod för sig, och trailern en bra bit därifrån, mycket övervuxen av sly och gräs. Fick kontakt med en off på I19 P5, som berättade att bilen skulle renoveras.

När vi åkte upp helgen efter för att ta några kompletterande bilder, så belv vi smått schokerade. Den var totalt vandaliserad. samtliga fönster rutor var krossade, motorhuven krökt och böjd, hur det nu var möjligt ? Inredningen sönderskuren, och det hade brunnit i motor rummet.
Pratade med killen på I 19 P5 igen och det visste tydligen om det hela. Men ha sade att vill du fota mer så finns det 6 st sprillans nya likadan fordon i ett mob förråd 10 mil norrut. Det gjorde det, dessa hade bara rullats ut för varmkörning,men skulle på sikt gå till skrot enligt uppgift ?
Vad som blev av bilen i Boden vet jag ej, men förmodligen gick den ett dyster öde tillmötes.

Vad beträffar modellen så valde jag att göra lufttankarna av lera, som jag härdade i ugnen. Hade gått att göra dem med runda skivor av Pc och skikt limma dessa.Minska diametern på skivorna för rundningen av ytterkanterna, och så spackla och slipa fram formen. Provade så med lera och det fungerade utmärkt. Lyktglasen gjorde jag genom att varmdra en plugg genom en klarplast bit, det har ju en liten välvning som det flesta lyktglas.

Så till slut var modellen färdig, och killen som skulle ha den byggde Centurion modellen till den själv. När jag gjorde lumpen på P5 , så stod en Centurion vagn utanför kamera station, mitt emot våra strv garage. Och jag minns att jag tyckte den var bamse stor. Denna typ av dragbilar transporterade våra strv 103 till Tåme bl.a
//Lennart
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: STRV dragare

Inlägg av Björn B »

Ett riktigt snyggt bygge. Har sett några bilder på den tidigare så det var kul att få se byggbilder på den också. Den ligger på "att göra listan" men i 1/72.
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: STRV dragare

Inlägg av Lurifax »

Ett mäktigt bygge minsann.
Jag beundrar din uppfinningsrikedom, hantverksskicklighet och uthållighet.
holst

CU@C4
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: STRV dragare

Inlägg av Lennart 12 »

Tack så hjärtligt Björn och Holst "

Låter som ett trevligt projekt Björn. Finns väl ingen modell i skala 1/72 men däremot finns Bl.a LS 75 -76 och 110 för 3 D utskrift numer Såvida du inte tänker bygga allt själv ? Hans F har ju gjort många fina konverteringar av 1/87 bilar, så det kanske också skulle funka.


Holst, nöden blir uppfinningarnas moder !
Och övning ger färdighet os.v. Jag brukar mycket sällan avstå ett påbörjat projekt, vill så gärna se slutresultatet
när man väl har hållit på en längre tid. Jag är ganska road av byggprojekt som tar tid , och funderingar i anspråk. Och tids nog så blir det klart :)

//Lennart
Skriv svar