Cat 16 G Canadian"

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Cat 16 G Canadian"

Inlägg av Lennart 12 »

Har ju en Cat 16 g som jag velat förbättra. Plockade ner hela modellen i delar och gjorde om hydrauliken, detaljerade motorn. Monterade svarta tätning/gummilister i samtliga rutor på hytten, samt patinerade och vädrade hela modellen. Har sedan byggt ett front fäste, front blad och plogutrustning av den amerikanska typen Craig. Det finns flera olika tillverkare, men Craig är mycket vanlig. Just 16 G är en av mina egna favoriter, bland det sista hyvemodellerna som har den äldre kantiga formen. Det hade även ett härligt ljud.//Lennart
Bilagor
03.jpg
03.jpg (372.48 KiB) Visad 1089 gånger
02.jpg
02.jpg (363.22 KiB) Visad 1089 gånger
04.jpg
04.jpg (351.85 KiB) Visad 1089 gånger
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Cat 16 G Canadian"

Inlägg av magnusf »

Lennart! Den är tuff men jag tycker en "riktig" CAT ska ha det gamla kylarskyddet/grillen med alla de små hålen :) ! Det försvann nog någon gång på 70-talet eller tidigt 80-tal, ALLA CAT-maskiner oavsett om det var hyvel, dozer eller något annat hade det!

Hälsningar

Magnus
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Cat 16 G Canadian"

Inlägg av Lennart 12 »

Ha ha, jo det hade dem tidigare. Jag har en sådan 1/50 Cat modell 12 F med mekanisk lyft . En gammal Gescha , det som senare blev Conrad , som tillverkar Diecast gjorde den som en av det första hyvelmodeller som kom. Förbättring och förändring av både motorer och lkysystem gjorde ju över tid att det hela fick ett annorlunda utseende. Min morfar började köra väghyvel under den gamla goda tiden" Den första Gallion han körde 1950 hade ingen hytt. Han har berättat hur kallt det var vintertid att köra några mil, för att ploga , och sedan ta sig hemåt igen. Han började sin bana som brandman i Luleå Brandkår, men efter enm olycka 1949, då han föll genom ett tak, så fick han sadla om" och började så köra väghyvel i stället. Vilket han gjorde till 72 År ålder. Han körde bl.a Gallion, Nordverk, Svedala, och Cat. var med honom som liten grabb på sommaloven, och fick sitta brevid i hyveln. Mormors mackor , och en fllaska mjölk i en egen unikabox", det var härliga tider det där. Den sista hyveln han körde , var en modern Gallion med riktig hydraulik. Gallion köptes upp av Champion, som sedan köptes upp av Komatsu. Hade även en farbror som körde väghyvel. Några gamla foton på min morfar//Lennart
Bilagor
07.jpg
07.jpg (126.76 KiB) Visad 1062 gånger
06.jpg
06.jpg (35.15 KiB) Visad 1062 gånger
05.jpg
05.jpg (49.73 KiB) Visad 1062 gånger
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Cat 16 G Canadian"

Inlägg av Lennart 12 »

Här har du Cat 12 fFMagnus, med den gamla kylaren och det typiska kylar gallret :)
Mekaniska funktioner på blad och vridbord,. En liten hyvel i jämförelse med det andra, men den var stor på sin tid "Köpte denna modell begagnad för många år sedan, och har iinte kommit till skott att fixa upp den. Vissa tycker att man skall låta den vara som den är , men jag vet inte. Fabrikat Gescha, skala 1/50 . Av någon outgrundlig anledning så har denna hyvelmodell stigit i pris . Hyvelmodellerr rent generellt är hyfsat dyra, men just den här har blivit eftertraktad.
//Lennart
Bilagor
002.jpg
002.jpg (96.53 KiB) Visad 1047 gånger
01.jpg
01.jpg (76.92 KiB) Visad 1047 gånger
001.jpg
001.jpg (89.99 KiB) Visad 1047 gånger
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Cat 16 G Canadian"

Inlägg av magnusf »

Jamen kolla, sådär ska det se ut :) ! Intressant att maskinen ändå ser såpass modern ut utan att ha bladhydraulik. Jag har funderat på hur i hela världen de fick prylarna att hålla med snäckväxlar och skit, de måste ha varit duktiga på att se till att lasterna tog andra vägar.

De svartvita bilderna var intressanta. Är det du som är barnet som sitter på den öppna hyveln? Och fy f-n för att ploga snö utan hytt!

Hälsningar

Magnus
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Cat 16 G Canadian"

Inlägg av Lennart 12 »

Helt i din smak alltså :D
Problöemet var ju speciellt vintertid att snäckväxlar och annat frös till, och man värmde med blåslampa för att få bort isbeläggning. Men not tog materialet stryk helt klart. BM körde ju mekanisk hyfsat länge, och Nordverk kom redan vid 60 talets början med hydraulik på Puma och Panter bl.a.

Nej det är inte jag på bilden, den är från 1952 jag föddes två år senare !

Transportsträckorna för att ploga kunde bli långa och många, och han har berättat att när det kröp ner kring 20 minus, då bet det i ansiktet.
Jag har kvar hans Skinnpaj, som han har på bilden utan hytt på hyveln. Den hade han hela vintern och en tjock ylletröja. Min morfar var något av en mentor, idol och bollplank för mig, saknar honom väldigt mycket.//Lennart
Bilagor
001.jpg
001.jpg (469.87 KiB) Visad 1038 gånger
Skriv svar