Höstprojektet Johan 62

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Höstprojektet Johan 62

Inlägg av Nicklas Karlén »

Mitt höstprojekt i form av Hasegawa J 35J, 1/48 börjar närma sig avslut. Jag har länge velat göra en gråmålad J version så vi gör väl ett försök. Jag inser att trots att jag byggt ett par J 35:or tidigare så finns det utrymme för bli bättre. Det blir att fortsätta produktionen.

Jag har valt Johan 62 från tredje divisionen på F10 som förbild. Mest för att jag har bilder på denna individ från båda sidor samt att den finns i Jörgensens bok med ett par snygga bilder ihop med den gulmålade maskinen.

Primer och preshade.

Bild

Det blev Gunze som färgval denna gången.

Bild

Klarlack och dags för dekaler

Bild

Dekaler är till största delen Moose Republic men även Euro decals. Problemet med Euro decals är att dom inte har vit bakgrund vilket gör att dom är transparanta. Ett försök att lösa detta så la jag Euro decals vita siffror som bakgrund. Man skulle ju kunna tro att de vita siffrorna och de röda borde vara lika stora men det är dom ju inte riktigt. Dom vita är liiiite större så det blir en tunn vit kant på siffrorna på vingen. På fenan och nos har jag gjort samma manöver men använt de gula siffrorna som bakgrund och det ser rätt OK ut tycker jag.

Bild

Bild

Det blir att lägga på de sista dekalerna i helgen och börja med lite landningsställ och beväpning. Det blir att ladda kaffebryggaren och ta denna i mål.

Tack för titten .

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Höstprojektet Johan 62

Inlägg av PederT »

Ser ut att bli bra det där. Ser också att du fick tag i rätt dekal på fenan.
Väntar med spänning på målgången!

//P
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Höstprojektet Johan 62

Inlägg av magnusf »

Och jag sitter också med här och njuter av bygget! En Drake är ju alltid en Drake :) !

Hösten är ju inte riktigt slut, håller du farten uppe kan du hinna ett bygge till!

Hälsningar

Magnus
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Höstprojektet Johan 62

Inlägg av Lurifax »

Och givetvis hinner du bli klar till C4-Open så att vi får den live. Det vill vi gärna för det ser bra ut.
holst

CU@C4
Björn H
Inlägg: 214
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: Höstprojektet Johan 62

Inlägg av Björn H »

Hej,

vill man grotta in sig riktigt på J35 Draken finns en ny bok ute i handeln:

https://www.themodellingnews.com/2023/1 ... .html#more


//Björn H
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Höstprojektet Johan 62

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag har några smådetaljer kvar men annars är det nog dags att ställa in denna i vitrinskåpet. Jag är rätt nöjd med att fått till en grå J 35 speciellt med de röda flottiljsiffrorna. Det piggar upp den gamla damen, grått med färgglada detaljer som klädinstruktionen lät en gång inför en hustruns körkonserter :lol:

Ska se om jag kan få till stegen också men det är ett himla pill.


Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Höstprojektet Johan 62

Inlägg av magnusf »

Vilket fantastiskt fint citat! Matchar den fina Draken perfekt!

Hälsningar Magnus
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Höstprojektet Johan 62

Inlägg av Nicklas Karlén »

Citatet ligger med på ett Youtube klipp om incidentberedskapen, jag skrev ner det och tänkte att det kan man ju använda till något kul projekt.

//Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Höstprojektet Johan 62

Inlägg av Lurifax »

Härligt citat från den gamle ungdomsidolen Hans Villius. (Jodå, Hans Villius samsades med Jimmy Page och Geddy Lee som idoler under min uppväxt. :D )

Och som vanligt ett väldigt snyggt bygge.

När det gäller den vita kanten på siffrorna ... kanske är jag fel ute här ... men jag tycks mig sett siffror som ser ut på det sättet på bilder av verkliga flygplan. Det är som om siffrorna blekts i kanterna. Men det kan vara ett optiskt problem eller ett bildkomprimeringsproblem. Hur som helst jag tycker snarare det ökar realismen eller trovärdigheten.
holst

CU@C4
Skriv svar