Två svenska pilvingar 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Två svenska pilvingar 1/72

Inlägg av Gabriel »

Då det var länge sedan jag lade upp en byggtråd, tänkte jag starta en för ett projekt jag just nu är mitt uppe i.

Vad passar bättre att återuppta byggtrådsskrivandet än ett dubbelbygge av (mer eller mindre) svenska tidiga jetkärror. I detta fall handlar det om Tarangus J 32B Lansen och Revells Hawker Hunter, båda i 1/72. I skrivande stund är jag klar med målandet och planen väntar på ett lager klarlack inför dekaler.

Lansen är byggd i princip direkt ur lådan, enda tilläggen är Maestros photoets-set, framför allt för att återge luftbromsarna, och pitotrör i mässing. Jag har dessutom detaljerat luftbromsschakten något med scratchbyggda behållare och slangar. Huntern däremot är något mer modifierad för att få en svensk maskin. Jag har använt Freightdog Models konverteringsset som inkluderar ett helt nytt utblås och mittparti för flygkroppen, nya framkanter till vingarna samt nya landställ. Även denna ska få ett pitotrör i mässing!

Utmaningen i målningsväg har varit att få till e inte allt för monoton yta trots att camouflaget är väldigt enkelt. Jag tycker jag fått till ett relativt bra resultat, återstår dock att se hur väl det syns efter klarlack och vädring.

Nåja, dags för lite bilder istället! Tack för titten.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Två svenska pilvingar 1/72

Inlägg av magnusf »

Gabriel! Fina byggen båda två och jag vidhåller fortfarande att Hunter och Lansen är väldigt lika varann (även om Lansen lider av samma sorts midja som jag...)! Har du några bilder på Huntern innan målning, nyfiken på konverteringsdelarna! Var det svårt att passa in?

Hälsningar

Magnus
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Två svenska pilvingar 1/72

Inlägg av Gabriel »

Tack Magnus! Jo, det var likheterna mellan Hunter och Lansen som fick mig att bygga dessa tillsammans. De har båda snygga linjer, även om Huntern absolut är snäppet snyggare.

Angående bilder utan färg hittade jag en relativt taskig bild på bägge byggena tillsammans. Huntern har här redan fått färg i luftintagen och som synes en del bortslipad primer kring några skarvar.

Bild

Mittsektionen i resin syns fortfarande tydligt och lika så de nya vingframkanterna. Allt passade långt över förväntan! Delen i kroppen hade en läpp som passade nästan perfekt inuti Revells plast. Den enda skarven som behövde mer än minimalt spackel efter konverteringen var kring ryggåsen där en liten glipa uppstått mellan, de nu bakre, kroppshalvorna efter sågandet.

Det enda negativa med konverteringssatsen var att den stora resindelen i kroppen väger en hel del. Den är ihålig, men med mycket tjocka väggar. Jag skrapade lite med en kniv på insidan för att tunna ut den något samt borrade stora hål i sidorna innanför vingroten. Trots detta behövs en jäkla massa vikt i nosen!

/Gabriel
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Två svenska pilvingar 1/72

Inlägg av Gabriel »

Nu har Lansen fått sina dekaler och Huntern ligger inte långt efter!

Bild

Bild

Dekalerna är ett av alternativen i Tarangus låda, 32532 från Kalmar. Ö68-rutorna kändes väldigt tilltalande och jag tycker de bidrar mycket till att ge liv till en annars väldigt enfärgad modell! Jag har valt att hoppa över en del små stenciler då svart text på grön bakgrund har så pass liten kontrast att de inte bidrar mycket i denna skala.

När även Huntern fått sina sista dekaler blir det dags för ett skyddande lager lack och vädring på det! Lansen ska dessutom få en del beväpning under vingarna.

/Gabriel
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Två svenska pilvingar 1/72

Inlägg av Gabriel »

Nu har jag har blivit klar med dekalerna till Huntern! Det tog lite längre tid än förväntat, men det var annat som kom i vägen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Dekalerna kommer från Robbans fina ark och individen är 34011 från tiden i Tullinge. Det var en självklarhet för mig att bygga en F18-kärra då det är den närmsta (före detta) flottiljen till där jag bor. Utöver detta är Acro Hunters-loggan väldigt snygg, speciellt med flygplanen, så det var inte svårt att gå för det alternativet.

För övrigt blir detta det 3e planet från Tullinge jag bygger, då jag sedan tidigare har både en J 22 och J 28. Alltså är det endast en Draken som saknas för att få en komplett samling av de flygplanstyper som flögs vid flottiljen!

Nu ska jag få på ett lager klarlack följt av vädring! Jag kan säga att jag redan nu ser fram emot en wash i hjulbrunnarna på Huntern, som är väldigt fint återgivna av Revell med gott om detaljer.

På återseende!

/Gabriel
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Två svenska pilvingar 1/72

Inlägg av magnusf »

Det är något speciellt med Acro Hunters! Det kommer att bli ett snyggt par det där.

Hälsningar

Magnus
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Två svenska pilvingar 1/72

Inlägg av Gabriel »

Dags för ett livstecken! Min ursprungliga plan att få dessa klara innan årsskiftet gick i kras och inte ens nu är de helt färdiga.

I jul fick jag ett ljustält i förhoppning att förbättra mitt fotande. Efter lite lekande med bländartal och exponeringstid har jag börjat få en uppfattning om hur jag ska få till bra bilder. Framför allt har jag äntligen fått till ett bättre skärpedjup i mina bilder! Nåja, jag har fortfarande mycket att lära.

Bild
På Huntern är majoriteten av vädringen klar. Det finns lite läckage på undersidan som fortfarande ska förbättras något. Kvar att montera är även klaffar, huv, fälltankar och pitotrör.

Bild
Revell har fått till en oerhört fin detaljering i hjulhusen. En wash och lite ytterligare vädring fick dessa hela att explodera med liv!

Ett problem jag upptäckte efter att ha monterat landställen är att tyngdpunkten är väldigt långt bak. Detta är något jag förväntade mig i och med mittpartiet i resin och tyckte jag tryckt i tillräckligt med bly i nosen. Som det är nu står den på alla hjul, men ifall det inte vore fallet när väl klaffarna är på plats behöver jag funder över vad jag ska göra. En tanke är att försöka klämma in blytråd i framkanten på fälltankarna. De har en stor kontaktyta mot vingbalkarna, så ett borrhål för att trycka ned blyet skulle inte synas. Har någon en annan idé?

Bild
Lansen är inte lika långt kommen. Här har vädringen endast påbörjats. Efter mycket granskande av originalbilder har jag fastnat för att göra en rejält sliten kärra. Förebilden är trots allt från Flygvapnets höstövning 1968, viket var samtidigt som F12 börjat konvertera till Draken, så deras 32or bör sannolikt varit rejält slitna vid det laget. Många av dem skrotades i början av 70-talet.

/Gabriel
hanfeh
Inlägg: 601
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Två svenska pilvingar 1/72

Inlägg av hanfeh »

Nu kan det vara svårt men gör som modellrallarna och använd volframgranulat i st f bly som har densiteten 19,25 jmf med bly som bara har 11,35. Granulatpartiklarna ligger på en millimeter och mindre, så ganska små. Just nu verkar det vara slut i lager men kommer säkert in. https://www.svlv.se/skultorps-vagn-lokv ... t-100-gram Tipset fanns i IPMS Stockholm Nyhetsbrev feb 2021. Samma giftighet som bly.
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Två svenska pilvingar 1/72

Inlägg av magnusf »

Funderade över hur det gick med pilvingarna, de verkar ju leva och ha hälsan :) ! De blir snygga, båda två!

Jag gillar båda men Huntern är något speciellt ändå. Har undrat över varför man inte ser Revells 72:a byggd oftare, det var en väldigt efterlängtad byggsats med tanke på att det var Matchbox och Airfix man skulle pina sig igenom innan dess för att få en sådan i sin hylla.

Hälsningar

Magnus
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Två svenska pilvingar 1/72

Inlägg av Lurifax »

Snygga pilvingar. Jag håller med om att Ö68-rutorna ger fin kontrast.
holst

CU@C4
Skriv svar