Två svenska pilvingar 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Två svenska pilvingar 1/72

Inlägg av Gabriel »

Tack Holst och Magnus! Och ja, visst är det underligt att Revells Hunter inte byggs oftare.

Hasse, tack för tipset! När du nämnde det tycker jag mig minnas att jag läste något om volframgranulat i ett nyhetsbrev. Det kan absolut vara värt att köpa, även om är lite dyrare än en uppsättning fiskesänken i bly.

/Gabriel
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Två svenska pilvingar 1/72

Inlägg av Urban Gardini »

Nu kommer jag dessvärre inte ihåg vilken firma det var men jag köpte tungstensgranulat från en som jag uppfattade det lite mindre Svensk modelljärnvägsbutik online för några år sedan.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Två svenska pilvingar 1/72, Huntern klar

Inlägg av Gabriel »

Nu kan jag officiellt meddela att Hawker Huntern är klar! Arbetet har inte alltid varit lätt, inte minst med oron för tyngdpunkten nu mot slutet. Jag kan, som man ser i bilderna, gladeligen meddela att min oro var onödig. Det krävs inte mycket för att den ska vela sätta sig på rumpan, men den står som den ska i vitrinen! Oavsett vad var det mödan värt; jag kan inte annat än vara nöjd med resultatet.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Men Lansen då? Jo, visst händer det saker där också, om än inte lika fort. Medan Huntern fortfarande var relativt fräsch när den lämnade Tullinge, var som tidigare nämnts Lansen rejält sliten då den pensionerades i Kalmar. Det senaste som gjorts är chipping längs med utvalda panellinjer, samt återskapande av vad jag antar är bättringsmålning i en något mörkare grön nyans intill andra panellinjer. Allt för att få en skabbigare finish.

Bild

Det är inte mycket kvar på Lansen heller innan jag kan montera de små detaljerna och bocka av ännu ett långdraget projekt.

Tack för titten!

/Gabriel
aln63
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: Två svenska pilvingar 1/72

Inlägg av aln63 »

Hej Gabriel
Mycket snygga och välbyggda modeller.
Vad är det för färger du använt?
Mvh
Anders
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Två svenska pilvingar 1/72

Inlägg av magnusf »

Huntern blev superfin, gillar hela looken på den. Det är inte så himla enkelt att få en sådan att se intressant ut, förebilden är så slimmad och slät och dessutom helgrön... Lansen är ju lite lik Huntern men mycket "råare" i looken med saker som sticker ut och bryter upp konturerna på ett helt annat sätt. De lite slitna och skitiga kronmärkena på Lansen är grymma!

Jag passerar periodvis Kalmar och gamla F 12 i jobbet, de har en fin modellutställning på flygplatsen och en Draken på en piedestal utanför.

Hälsningar

Magnus
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Två svenska pilvingar 1/72

Inlägg av Gabriel »

Tack Anders! Jag målar i huvudsak med Vallejos färger, även om jag börjat använda lite Tamiya och dylik på sistone också.

Magnus. Tack, jo visst blev den fin. Det finns alltid små skavanker att haka upp sig på, men jag tror Huntern är den med absolut minst sådana av allt jag byggt hittills.

/Gabriel
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Två svenska pilvingar 1/72

Inlägg av Lurifax »

Två toppenmodeller!

Kul idé med bättringmålningen. Det är en utmaning att få till det bra, så att det ser ut som "bättringsmålning på flygplanet" och inte "bättringsmålning på flygplansmodellen". Det är lite svårt att se på bilden men med tanke på hur övrig målning ser ut så kommer även bättringsmålningen att bli snygg.
holst

CU@C4
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Två svenska pilvingar 1/72

Inlägg av Gabriel »

Tack Holst! Det är som du säger: bättringsmålningen är svår att få snygg. Jag har varit restriktiv i hur och var jag målat detta samt hållit mig till en nyans som gett tillräckligt mycket kontrast för att få det att se medvetet ut men samtidigt inte förstör helheten. Det var lite nervöst eftersom det mycket väl skulle kunnat förstöra hela modellen. Lyckligtvis tycker jag det blev relativt bra. Jag ska ta några bilder som visar det bättre framöver!

Oavsett vad, kände jag att detta var en detalj i vädringen som bara behövde vara med då det är något jag lagt märke till på många av de bilder jag hittat på slitna maskiner.

/Gabriel
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Två svenska pilvingar 1/72

Inlägg av Andre B. »

Roligt att se Revell's Hunter byggd som en J34. Tror det faktiskt är första gången jag ser något gjort det. Jag trodde många skulle börja konvertera Revell's utgåva när den kom då den är rätt mycket bättre än den gamla från Airfix. Kommer ihåg hur man på serietidningen Pilot på 70-talet hade ett byggreportage om Acro Deltas. Men inget minne av vem som byggde modellen eller om det kan ha varit Richard Areschoug? Blev lite nyfiken på resindelen du stoppat in i Hunter'n. Anar att den här några luftintag som modellen inte har?

Fina byggen annars. Gillar "livet" de fått. Vilka färger använde du?

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Två svenska pilvingar 1/72

Inlägg av Gabriel »

Ja visst är det som du antog, André. Den stora resindelen som sitter i höjd med vingens bakkant har andra luftintag jämfört med de senare varianterna på Huntern. Den gör kanske inte jättestor skillnad, speciellt i den här skalan, men då byggsatsen endast innehöll det sena utblåset med bromsskärm behövde jag hitta ett alternativ till detta. Så Freightdogs konverteringssats blev lösningen.

Angående färgerna så är hela modellen målad med Vallejo. Jag har en egen blandning som ser bra ut för svenska helgröna flygplan. Denna bryter jag sedan på lite olika sätt för att få större variation i ytorna.

/Gabriel
Skriv svar