Krupp

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Krupp

Inlägg av MartinN »

Fint med mer info om bygget. Det är en rätt intressant tanke det där att bygga något som inte har en förebild – jag skulle nog inte göra det men det är onekligen något bra när det görs snyggt. Väl ungefär som med fordonsrenoveringar – original eller custom av något slag? Båda tillför något. Jag gillar verkligen ditt bygge och ser fram emot fler och det där hur du gjort med tråd, sexkantstavar och annat är alltid lika roligt att läsa om! Jag är nog förlorad långt ut i det djupa flygträsket men njuter trots det av linjesköna, blanka, markbundna fordon med hjul.

/M
fredrik lundbeck
Inlägg: 15
Blev medlem: 03 mar 2015, 17:24
Namn: Fredrik Lundbeck

Re: Krupp

Inlägg av fredrik lundbeck »

Fan Mats, du är ju rätt bra på det där med bilar.
Nu är det vinter igen och då tar jag fram mina modeller och ställer in utomhusleksakerna för året.
Det är härligt att se att du orkar göra om så mycket. Själv känner jag att tiden inte räcker till för alla obyggda modeller.
Eller är det antalet obyggda modeller som gör att tiden känns för kort???
I vilket fall som helst så är det roligt att se dina vidunder även fast de inte är i kamoflage eller grön färg.

Väl mött//Fredrik
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Krupp

Inlägg av Lennart 12 »

Fantastiskt fint bygge Mats, med härligt färgval. Har sett dina biltransport modeller tidigare, och du får verkligen till dem.//Lennart
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Krupp

Inlägg av Björn B »

Mats.
Här har du ett häftigt ekipage. Jag blir lika imponerad av den varje gång jag ser den.
https://www.facebook.com/sjolandermaski ... cale=sv_SE
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Krupp

Inlägg av Lennart 12 »

Jag har en egen teori Mats, om bristen på kommentarer till vissa inlägg. Tror det finns en viss rädsla" osäkerhet vad man skall skriva om det man inte är så insatt eller familjär med ? Man kommenterar hellre sådant man har kunskap kring och är intresserad av, tror jag. Och i andra sammanhang blir det enklast att skriva kortfattat, eller inte alls. För handen på hjärtat, hur många har ingående kunskap om biltransprter, och hur det är konstruerade. Eller andra något mer ovanliga objekt? Och då blir förmågan att förstå arbetet bakom den typ av modell du byggt mindre, eftersom man saknar det basala kunskaperna om objektet.

Sedan är helt klart flyg och pansar det som det flesta verkar vara mest intresserade av. Varför det är så kan jag inte svara på, men det visar i vilket fall på mängden komentarer för dessa byggen. Men återigen så tror jag att det är för att den som kommenterar, kan ämnet, kan mycket själv kring objektet/förebilden , vare sig det är en stridsvagn eller ett flygplan.

Jag ser detta själv mycket tydligt, under alla år jag byggde flygm, så fick jag många kommentarer om mina modeller. Nu är det några som kommenterar lite då och då, och kkanske har någorlunda vetskap om vad mitt objekt föreställer, och hur det är beskaffat ?

Men i vilket fall så bygger jag modeller för att det är skoj och stimulerande, och lärorikt på många vis. Om det jag gör uppskattas , så är det skoj, och helst om det kan inspirera till någon annan att bygga. Men det primära är att jag bygger det jag vill, om jag vill, när jag vill. Oavsett om det blir tummen upp eller ner, för det är min tid jag lägger ner, mina penghar och min egen energi.

Så jag säger som Rory Gallagher sjöng en gång

" I dont care if I got arrested, coming in to town just the same, I dont care if they got me busted, doing all the folish things again"

Med vänlig hälsning Lennart
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Krupp

Inlägg av Urban Gardini »

Jag tror nog att Lennart precis satte hammaren på spiken här ovan. Själv så kommenterar jag emellanåt byggen utanför min intressesfär som bilar och annat blankt. Det jag mest går efter är känslan och man får inte känning på alla byggen helt enkelt, även då på byggen inom ens egen intressesfär. Exempelvis så älskar jag Lennarts västernbyggen och har kommenterar en hel del genom åren.

Nu har jag dock samlat på mig en hel del bilar och ett gäng motorcyklar. Jag har aldrig byggt bilar, inte ens som barn och motorcyklar är inte precis något som intresserar mig men jag har byggt en motorcykel för några år sedan och det var ett roligt bygge trots mitt ointresse för motorcyklar i övrigt. Har tänkt mig börja på med att bygga bilar för att bredda mig. Men jag bör nog främst se till att ta itu med mina surdegar, c:a 50 stycken så jag får mer utrymme.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Tankman
Inlägg: 218
Blev medlem: 29 dec 2011, 11:37
Namn: Mats Stråhle
Ort: Stockholm/ Handen

Re: Krupp

Inlägg av Tankman »

Nu är det väl så att just detta forum, IPMS Stockholm är framför allt en tummelplats för flyg, pansar, lite fartyg och enstaka bil.
Det har nog varit så ända sedan urminnes tider och återspeglar grund intresset inom kretsen.
Om man kollar på hur mycket bilar som ställts ut på 08-Open under åren så är de i klar minoritet.
Men det gäller även åt andra hållet!
När jag o Lisa åkte till vårt första Grevens Glue Galore för en väldig massa år sedan så var det ett exklusivt bil event med nästan inga andra objekt.
Så för min del så kammade jag hem ett gäng priser med mina pansar och flyg grejor:)
Sen satte det fart på andra som kom med sina alternativ till bilar och numera så är GGG en rätt god blandning.

Jag uppskattar de tillrop jag får av er och kommer att försöka öka bredden på det här forumet.

/Mats
Mats Stråhle
Skriv svar