Krupp

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Krupp

Inlägg av olindau »

Har nu ökat antalet bilder i bilagor till 6 st / inlägg.
Det kanske gör det lite enklare.

/Olle
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Krupp

Inlägg av Björn B »

Gillar stuket på den. Även färgkombon.
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Krupp

Inlägg av MartinN »

Ja, stiligt. Jag kommenterar inte så ofta men gillar att se hur byggena växer fram. Även om det var en mycket vag känsla så fanns det, precis som du skriver, något som jag uppfattade som ett ”statement” i ditt bygge och inget fel i det! Men det föll mig inte in att fråga om förebilden då den kanske inte ens fanns och inte heller om verkstadsinredningen som uppenbarligen var klar. Men jag beundrade det snygga jobbet med grillen och tar gärna del av fler byggen – med eller utan förebild.
Proosen
Inlägg: 434
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: Krupp

Inlägg av Proosen »

Höddu Mats, i vanlig ordning är jag grymt imponerad av dina fabrikationskonster! Tycker det är häftigt med alla funktioner du grejar, själv är jag mer statiskt lagd och limmar ihop mitt skrot så det håller sig i skinnet.
Vad gäller bristande uppmärksamhet tror jag du är inne på rätt linje, vi bygger "fel" objekt och landar utanför kunskap- och intressesfären.
Jag själv som exempel vet ju inte riktigt vad det är jag ser och vad som krävdes för att komma dit vad gäller flyg och militära grejer så jag blir lite tyst i trådarna.
Nu tror jag också att Magnus har en poäng med låg aktivitet på forumet, ser samma tendens på många andra ställen. Facebook, på gott och ont, har tagit en ledande ställning då det är mycket högre aktivitet där.
Nåja, postar något här ibland men allt mer sällan då det är lite som att ropa i skogen med blanka civila fordon.

Detta om detta, jag uppskattar verkligen dina bilar Mats och ser fram emot CCM-OPEN med massor av fantastiska människor och byggen.

/Niclas
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Krupp

Inlägg av MartinN »

Kloka ord, Niclas. Jag tror inte att jag har kunskaper nog att förstå alla lösningar och alternativ som funnits. Att det är snyggt, det ser jag, men att det bygger på kunskap som går utanför själva byggförmågan är lätt att missa. Kanske skulle en redovisning av alternativen öka lusten att svara/kommentera?

/M
Tankman
Inlägg: 218
Blev medlem: 29 dec 2011, 11:37
Namn: Mats Stråhle
Ort: Stockholm/ Handen

Re: Krupp

Inlägg av Tankman »

Hej Martin och Proosen!
Tackar för berömmet!
Martin: jag tycker det är skitkul att lägga ut bilder på bygget under tiden det växer fram, emellanåt så blir det en artikel eller två i bl.a. Allt om Hobby av mina byggen:)
Vad gäller inredningen i verkstadsutrymmet så är den helt hemmagjord av plasticard och profiler, allt måste ju måttanpassas.
Som förebild har jag använt mig av typiska 70-tals kärror som var vanligt förekommande i depåerna både på drag-racing och rundbana, framför allt i USA men även i Europa. Dock just denna kombination av chassie/byggnation är jag nog rätt säker på att den inte funnits i verkligheten vilket passar mig väldigt bra då ingen kan komma och säga att den inte är korrekt:)

Proosen: jag har mina barndomsbyggen fortfarande i nostalgiskt skimmer där många modeller hade rörliga funktioner och den stora utmaningen var att få dem att fungera vilket det gjorde ibland;)
Numera är utmaningen dels att komma på funktionen, dels att få fanstyget att röra sig som det är tänkt. Jag la nog ner 30-35 timmar på att få höjning/sänkning av övre rampen att göra som jag ville.

Vi får väl slå oss samman och öka på bilbyggarnas närvaro här på IPMS Stockholms forum för att motarbeta allt oknytt i form av pansar o flyg.
Ge upp är inte ett alternativ!
Bilagor
Alla lådor på service-inredningen är utdragbara. OBS pejlstängerna är profiler till ving-stöttor för biplan!
Alla lådor på service-inredningen är utdragbara. OBS pejlstängerna är profiler till ving-stöttor för biplan!
20231101_101148.jpg (2.99 MiB) Visad 1283 gånger
Första utkast till service-inredning, inga handtag ännu.
Första utkast till service-inredning, inga handtag ännu.
20231013_175954.jpg (1.86 MiB) Visad 1283 gånger
Första utkast till service-inredning, inga handtag ännu.
Första utkast till service-inredning, inga handtag ännu.
20231013_175950.jpg (1.82 MiB) Visad 1283 gånger
Mats Stråhle
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Krupp

Inlägg av magnusf »

Mats! Jag blir grymt sugen på en sådan men skulle nog satsa på någon krämvit/vinröd målning och lite mer "standardbil". Jag vet att jag skrivit det här förr och jag har fruktansvärt svårt att komma upp ur mitt Messerschmitt-träsk just nu men vem vet en vacker dag :) !

Hälsningar

Magnus
Tankman
Inlägg: 218
Blev medlem: 29 dec 2011, 11:37
Namn: Mats Stråhle
Ort: Stockholm/ Handen

Re: Krupp

Inlägg av Tankman »

Ta en försiktig avveckling från Messerschmidt gyttjan med en trehjulig Messerschmidt!
Finns en Hasegawa i 1/24 som kan vara knuffen du behöver för att komma ur komfort zonen:)
Mats Stråhle
AndersR
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:03

Re: Krupp

Inlägg av AndersR »

Tankman skrev: 08 nov 2023, 09:11 Martin: jag tycker det är skitkul att lägga ut bilder på bygget under tiden det växer fram, emellanåt så blir det en artikel eller två i bl.a. Allt om Hobby av mina byggen:)
Mats,
Fortsätt så. Blev glatt överraskad när jag för några veckor sedan möttes av en flera uppslag stor presentation av din långtradare när jag bläddrade i en av de utländska tidningar jag prenumererar på. Får vi se den här där också?
Tycker också det är upplyftande när en byggare verkligen funderar igenom ett bygge och förvissar sig om att det verkligen skulle fungera i verkligheten. Hur har du löst funnktionen med skruvar för att lyfta bakdelen på övervåningen?
Har jag sagt att jag verkligen gillar dina byggen? Och kul att du publicerar dom på så många ställen på nätet.

/Anders
Tankman
Inlägg: 218
Blev medlem: 29 dec 2011, 11:37
Namn: Mats Stråhle
Ort: Stockholm/ Handen

Re: Krupp

Inlägg av Tankman »

Hej Anders!
Kul att du hittade min artikel om Beforden med kran.
Den var kul att skriva och jag blev glatt överraskad när de ville använda den, dessutom så kommer det ett utdrag om bygget av kranen i nästa nummer:)
Större delen av mitt yrkesliv har varit inom fordonsbranschen på alla möjliga underliga sätt och det ger mig lite mer "verktyg" att använda när jag bygger. Sen är jag lite av "Old School" när det gäller rörliga delar och vill gänra att de ska (nästan) kunna fungera i verkligheten.
Till min skam så måste jag erkänna att min lösning med skruv/gängad hylsa är ruffel och båg! Hylsan bara glider över de fejkade gängorna.
Gängstången gjorde jag av 1mm sexkantstav och en smal koppartråd lindad runt. Men en variant av denna funktion såg jag för några månader sedan på en riktig biltransport och kände att det här kan jag kopiera!
Tackar för berömmet, det gör det ändå lättare att fortsätta dokumentera och skriva om mina byggen.
Sen att jag publicerar på så många fb-sidor är som ett litet tack för att de sidorna är en ständig källa till inspiration.
/Mats
Mats Stråhle
Skriv svar