K9 Thunder

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
John Lindbom
Inlägg: 228
Blev medlem: 08 apr 2012, 16:08
Namn: John Lindbom
Ort: Norrköping

K9 Thunder

Inlägg av John Lindbom »

Bild

Här är K9 Thunder Moukari från Academy som är Finlands version av den sydkoreanska självgående haubitsen som har exporterats till flera länder. Den kan dock endast byggas som den ursprungligen mottogs av Finlands armé. Flera modifieringar har senare gjorts såsom strålkastarna, förvaringskorg och lådor. En Browning tung maskin ksp medföljer, men den används inte av finländarna, utan den ryska motsvarigheten med ett annat fäste. Modellen har designats för att vara försedd med en motor, eftersom det finns luckor runt de drivande kedjehjulen som behöver fyllas med plastkort och spackel. Jag använde photo etch från Orange Hobby och en kanonpipa från Modelbau. För de som inte är nöjda med vinylbanden i ett stycke från Academy finns ett alternativ tillgängligt från Shapeways, men med frakt kostar de runt 80 euro, vilket är två gånger så mycket som jag betalade för modellen. Med viss vädring kommer troligen alla fördelar i detaljer att gå förlorade. Det finns en hel del detaljer som har utelämnats, förmodligen för att de skulle brytas av när man behandlar modellen som en leksak när man använder den motoriserade versionen. DEF Model producerade ett resinset som ersatte dessa detaljer, men det har utgått. Så det är att studera bilderna på internet och börja scratchbygga. Mestadels saknas lås och hållare till luckor och dörrar. Tornkorgarna är felaktigt avbildade och överskalade. Jag bytte ut dem med koppartråd och delar från modellsatsens originalkorgar. Även PE från Orange Hobby behöver korrigeras, vilket kan ses på bakskärmarna där även koppartråd användes. Stängerna på sidorna kommer som en plastbit ersattes med 1 mm mässingsstav. Modellen målades med Tamiya-färger och vittrades med AK-produkter.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: K9 Thunder

Inlägg av Lurifax »

Jag höll nästan på att missa den här lilla gobiten! :shock:

Som vanligt ett snyggt bygge av en relativt okänd vagn. Den har väl även exporterats till Polen som i sin tur exporterat några till Ukraina.

Jag gillar speciellt vädringen av hjul och band. Tornkorgarna i mässingsstång är också fina. Och smådetaljerna du bytt är precis "rätt" i mina ögon. Rätt detaljer att byta med rätt arbetsinsats. Även splinterkammot är bra.

Om jag ska säga något negativt så är det att vinylbanden buktar uppåt precis efter drivhjulen. Men det är ett mindre problem och jag förstår att du inte vill köpa nya band i 3D med det priset.

Återigen ett bra bygge.
holst

CU@C4
John Lindbom
Inlägg: 228
Blev medlem: 08 apr 2012, 16:08
Namn: John Lindbom
Ort: Norrköping

Re: K9 Thunder

Inlägg av John Lindbom »

Hej och tack!

Även Norge och Estland använder K9 med en del egna modifikationer.
TomasJ
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 apr 2012, 21:18
Namn: Tomas Johansson
Ort: Hjo

Re: K9 Thunder

Inlägg av TomasJ »

Riktigt snygg. Bra jobbat.
Jag har en obyggd så kul att det finns målningsalternativ då.
/Tomas
Skriv svar