MiG-21F-13, 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

MiG-21F-13, 1/72

Inlägg av Gabriel »

Nu var det länge sedan jag lagt upp något själv här på forumet. Jag får skylla på att jag haft begränsat med tid för modellbygge och de projekt jag har igång därför tar väldigt lång tid. När jag under sommaren suttit till och från och byggt insåg jag att mitt senast färdigställda projekt aldrig blev fotograferat ordentligt, det blir det nu ändring på!

De som var på 08-Open 2022 har troligtvis sett denna, den blev nämligen klar precis i tid för utställningen.

Byggsatsen är från Revell men har förbättrats kraftigt med godis från eftermarknaden. Dessa är en katapultstol från Pavla, noskon från Quickboost, hjul från Armory, pitotrör från Master och raketkapslar från Eduard. Utöver detta har enstaka extra detaljer scratchbyggts och fälltanken bytts ut mot ett exemplar från en Eduard byggsats (det blir några fler MiG-21or framöver!). Byggsatsen är lite underlig med delvis väldigt fina detaljer och andra som är väldigt grovt tillyxade. I allmänhet är passformen relativt bra, med bara mycket litet behov av spackel. Det enda undantaget var vingarnas passning mot kroppen som kunde varit bättre och krävde en del tålamod att få till snyggt.

Byggsatsens brister desto trots blev resultatet inte allt för dåligt och en NMF målning som jag känner mig nöjd med.

Enough said, här kommer några bilder!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: MiG-21F-13, 1/72

Inlägg av Lurifax »

Mycket snygg maskin.
Jag håller med dig om att du ska vara stolt över metallfinishen. Det ser väldigt bra ut. Jag gillar nyansskillnaderna. Vad använde du för färg?
holst

CU@C4
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: MiG-21F-13, 1/72

Inlägg av Gabriel »

Lurifax skrev: 28 aug 2023, 06:56 Mycket snygg maskin.
Jag håller med dig om att du ska vara stolt över metallfinishen. Det ser väldigt bra ut. Jag gillar nyansskillnaderna. Vad använde du för färg?
Tack! Jag använder Vallejo Metal Color för alla metallackeringar. Grunden är vanlig aluminium. Därutöver har jag fått till nyanskillnader genom att blanda olika aluminiumnyanser, samt i vissa fall blandat i någon droppe grå färg om jag vill få en mindre blank panel.

/Gabriel
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: MiG-21F-13, 1/72

Inlägg av magnusf »

Kan bara hålla med om finishen, och en väldigt snygg MiG överhuvudtaget! Revell är väl den enda vettiga byggsatsen i 1/72 på de tidigaste MiGarna, du får ställa upp dem bredvid varandra när du byggt Eduards.

Hälsningar

Magnus
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: MiG-21F-13, 1/72

Inlägg av Gabriel »

magnusf skrev: 28 aug 2023, 20:36 Kan bara hålla med om finishen, och en väldigt snygg MiG överhuvudtaget! Revell är väl den enda vettiga byggsatsen i 1/72 på de tidigaste MiGarna, du får ställa upp dem bredvid varandra när du byggt Eduards.

Hälsningar

Magnus
Tack Magnus. Jo det är som du säger att Revell förmodligen fortfarande har den bästa tidiga 21an. Det finns visserligen en byggsats från Modelsvit också, men även om den kanske kan vara mer korrekt i formen (jag har inte jämfört), har den gaska få delar och verkar sakna möjlighet att bygga luftbromsarna i öppnat läge till exempel.

Angående de andra byggsatserna är min idé att bygga en version av samtliga tre "generationer" av MiG-21 och har därför en PF och MF som väntar. Utöver detta har jag fått för mig att bygga en representativ samling av alla Östtysklands jakt-/attackplan. MiG-17 och 19 är införskaffade sedan tidigare och får mogna lite i stashen. Senaste tillskottet blev Clear Props sprillans nya MiG-23MLA som hamnade i brevlådan i förra veckan! Det pirrar lite i fingrarna och det kan hända att jag börjar bygga den väldigt snart. Kanske ska jag starta en byggtråd också för att hålla arbetet vid liv?

/Gabriel
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: MiG-21F-13, 1/72

Inlägg av magnusf »

Klart du ska byggblogga Gabriel! Bortsett från att det är en trevlig dagbok över ens egna byggen så blir det en helt annan interaktion under processen jämfört med att posta något färdigt. (Det är givetvis trevligt när folk postar färdiga byggen också men risken att de trillar igenom nätet och missas är större än när man kan följa ett bygge under tiden det pågår!).

Hälsningar

Magnus
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: MiG-21F-13, 1/72

Inlägg av MartinN »

Instämmer i berömmet! Snyggt bygge av snygg version i snygg märkning.

/M
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: MiG-21F-13, 1/72

Inlägg av Gabriel »

magnusf skrev: 29 aug 2023, 21:26 Klart du ska byggblogga Gabriel! Bortsett från att det är en trevlig dagbok över ens egna byggen så blir det en helt annan interaktion under processen jämfört med att posta något färdigt. (Det är givetvis trevligt när folk postar färdiga byggen också men risken att de trillar igenom nätet och missas är större än när man kan följa ett bygge under tiden det pågår!).

Hälsningar

Magnus
Ja, du har rätt att det är trevligt att interagera under byggets gång! Det var ett tag sedan jag senast startade en byggtråd. Jag har ett dubbelbygge av Lansen och Hunter som närmar sig dekaler, kanske får starta en tråd för dem i helgen som ett sista rycka att få dem klara.
MartinN skrev: 29 aug 2023, 21:32 Instämmer i berömmet! Snyggt bygge av snygg version i snygg märkning.

/M
Tack Martin, F-13 är lätt den snyggaste 21an med sina slanka former!

/Gabriel
Skriv svar