Jeco Litt S1 1/87

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Jeco Litt S1 1/87

Inlägg av Björn B »

Bild
Ibland (ofta?) gör man korkade saker. En vän frågade om jag kunde bygga den här åt honom och jag lovade att titta på modellen.

Bild
I lådan fanns det vitmetalldelar

Bild
och en massa etsad mässing. Inget jag gillar att arbeta med så jag sa ja.

Bild
Jag är värdelös på att löda så jag satsade på att löda ihop den.

Bild
Jag lyckades faktiskt få ihop ramen.

Bild
Sen var det dags för överbyggnaden. Jag fegade ut och struntade i lödkolven. Istället blev det kladdigt epoxylim.

Bild
Det blev stabilt. Det märktes inte minst när jag försökte få loss en del som hamnat fel.

Bild
Till slut började det påminna om ett lok.

Bild
Sen kom nästa pärs. Det är dags att färglägga och måla är absolut ingen favorit hos mig.
Efter jag tagit denna bild har jag faktiskt fått på ett lager grundfärg så hoppet lever.
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Jeco Litt S1 1/87

Inlägg av Lurifax »

:shock: :D

Oerhört coolt. Samtidigt som jag börjar svettas i panik när jag ser alla smådelarna i metall så blir jag glad över resultatet. Det ser ut att bli ett toppenlok.
holst

CU@C4
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Jeco Litt S1 1/87

Inlägg av magnusf »

Men herregud Björn!

Det var offensivt att ge sig på det, jag hade aldrig vågat. Det är väl dessutom en rätt dyr byggsats? Men resultatet ser super ut, håller tummarna för målningen!

Hälsningar

Magnus
hanfeh
Inlägg: 601
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Jeco Litt S1 1/87

Inlägg av hanfeh »

Vilken härlig utmaning! Ser ju jättebra ut och det är första gången du ger dig på lödning. Otroligt!
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jeco Litt S1 1/87

Inlägg av Björn B »

Bild
Det är första gången jag ger mig på lödning seriöst. Har fått på lite svart färg och ser att jag behöver lite mer spackel på ett ställe.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jeco Litt S1 1/87

Inlägg av Björn B »

Bild
Har skruvat ihop den nu. Koppelstänger osv till hjulen höll på att göra mig galen. Det verkade enkelt. bara ett par skruvar och muttrar.
Men till att börja med är instruktionerna luddiga för att uttrycka det snällt. Det visade sig att för att kunna montera ihop eländet skulle man borrat ett par hål innan chassiet byggdes. Det finns det inget om i instruktionerna. med våld gick det att borra hålen men med repor i lacken som följd.
När man sen lyckats dechiffrera alla pilar på instruktionen och följt dessa så är allt snett och krokigt på en sida. Tittar man på fotot av modellen på kartongen ser man att man inte monterat delarna enligt beskrivningen. Skruvar isär det krokiga igen (hatar miniskruv och mutter) och monterar efter fotot. Fick fixa ett par distanser för att få allt rakt. Nu så var det äntligen dags att skruva fas chassiet, men var är hålet för skruven? Självklar gömt under den monterade främre axeln. Bara att skruva loss och för söka tvinga ut den ur sitt fäste. Att sedan man skulle borra upp hål för skruven blev ingen stor överraskning.

Bild
Nåväl. Nu är det "bara" lite små detaljer kvar men det lär väl krångla det också.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jeco Litt S1 1/87

Inlägg av Stellan »

Är det sådana där som man stuvade undan i byggnader längs stickspår ifall att ryssen skulle komma en vacker dag?

https://www.youtube.com/watch?v=I01wXjZtz9k
Stellan Schroeder Englund
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Jeco Litt S1 1/87

Inlägg av Lennart 12 »

Snyggt lokbygge Björn!
//Lennart
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jeco Litt S1 1/87

Inlägg av Björn B »

Beredskapsloken var nog av en lite större typ.
Däremot är det den sista nytillverkade ånglokstypen för SJ (1952-53).
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jeco Litt S1 1/87

Inlägg av Stellan »

Stellan Schroeder Englund
Skriv svar