Japaner, japaner...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Barbarossa
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 apr 2023, 14:46
Namn: Ragnar Hedlund

Japaner, japaner...

Inlägg av Barbarossa »

Howdy! Jag har tidigare postat på IPMS Uppsalas forum men tänkte nu pröva vingarna, så att säga, här. Jag bygger nästan uteslutande grejer med vingar eller möjligen snurror i 1/72, oftast från 30/40-tal. Under det senaste året har jag roat mig med att bygga en hög japaner, tidigare byggen finns här: https://ipmsuppsala.se/forums/topic/japaner-japaner/

De här är de två senaste. Först ut är en B6N2 Tenzan. Modellen kommer från Fujimi och ser bra ut vid en första anblick, men kräver en hel del jobb. Passformen är dålig och detaljeringen lämnar en hel del övrigt att önska. Här har jag scratchbyggt en del inredning, det mesta syns förstås inte - förutom bakre kspn som jag totade ihop av ett lite överblivet, plasttråd och metallrör. En underbart bredbent, stöddig och elak maskin!

Bild

Bild

Bild

Bild

Sen en Ki-84 Hayate från Arma Hobby. Såklart en långt bättre modell än Hasegawas gamla trotjänare, men också ganska pillig att få ihop. Dessutom ganska dyr. Jag störde mig en del på att det var rätt svårt att få loss delarna från gjutstammarna. Nöjd även med denna - fast B6:an var nog roligare, jag brukar gilla modeller som gör lite motstånd…

Bild

Bild

Bild

Bild

Härnäst: Revell/Takaras Ki-21 Sally. ICMs nyutkomna är säkerligen bättre på alla sätt, men varför göra det enkelt för sig? Onwards, upwards!
Onwards, upwards! / Ragnar H
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Japaner, japaner...

Inlägg av Urban Gardini »

Läckert!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Japaner, japaner...

Inlägg av Lurifax »

Härliga japaner.
Jag smet in på IPMS Uppsala också. Den metallrena Ki-61 är också mumsig.
holst

CU@C4
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Japaner, japaner...

Inlägg av magnusf »

Fina byggen och lite extra kul att du bygger i 1/72! Jag har också Ki-84:an men den har avstannat lite, det är som du skriver rätt mycket smådelar.

Arma Hobby har utvecklats ditåt, jag byggde bland annat deras P.11 och det var mycket färre delar i den även om detaljerna var väldigt fina ändå, när de släppte policyn att allt skulle rymmas på en gjutstam så gick detaljerna agurk direkt :) !

Hälsningar

Magnus
Skriv svar