1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109F

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109F

Inlägg av Gabriel »

De där kontoren såg väldigt fina ut!

Ditt bygge har fått mig att beställa samma dubbellåda själv då det finns många fina målningsalternativ. Dessutom kommer ju nu också nästa utgåva med G-2 och G-4. Jag kikade även på Eduards 3D-printade resincockpit för dessa, vilka är avsevärt krispigare än de redan väldigt fina delarna i plast. Blir nog en maskin med en sådan också för min del.

/Gabriel
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109F

Inlägg av magnusf »

Gabriel! Gillar du att pilla med detaljer så ska du givetvis ha en sådan cockpit men du kommer inte att se något av den. Speciellt inte eftersom de är väldigt mörkt grå inuti :) ! Du får bygga och rapportera hur det går!

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109F

Inlägg av magnusf »

Och helt plötsligt, efter att segat i veckor, så gick det undan!

Bild
Det lutar snart mot målningsdags!

Bild
Fotoets när det är som bäst...

Bild
...det här blir supersnyggt jämfört med plastdelarna.

Bild
Och även grillarna i kylarna finns med.

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109F

Inlägg av magnusf »

Sådär ja, nästa uppdatering borde det faktiskt vara lite färg på också!

Men till dess så är det mest plast (och den för mig så förhatliga etsen):

Bild
Borde vara klart för en omgång primer nu snart tycker jag...

Bild
...och undersidorna ser lovande ut de med! Den ena jag bygger är en "uddamaskin" i form av en väldigt tidig F som hade diverse märkliga features...

Bild
...som kommer i form av ets...

Bild
...speciellt de här skulle man faktiskt önskat i plast!

Jag använder VMS svarta superlim som inte är lika sprött som vanligt superlim samt deras "cleaner" som man kan använda för att ta bort superlim som hamnat på fel ställe. Det är fortfarande inte så lätt att få det här snyggt!

Hälsningar

Magnus
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109F

Inlägg av Urban Gardini »

magnusf skrev: 11 nov 2023, 19:20Det är fortfarande inte så lätt att få det här snyggt!

Men snyggt blir det likafullt...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109F

Inlägg av magnusf »

Urban! Tack :) !

Bild
Lite gult livar ju alltid upp! Ska fortsätta måla ikväll!

Hälsningar

Magnus
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109F

Inlägg av Lennart 12 »

Krispigt och vackert som vanligt. Hur många Messersmith har du byggt totalt Magnus ?
// Lennart
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109F

Inlägg av magnusf »

Lennart! 109-vansinnet bröt ut på riktigt när Special Hobby kom med sin E-modell för tre år sedan. Jag har byggt sju sådana, sedan har jag byggt två F från Fine Molds och två Avior (de kan också få vara med på ett hörn när det räknas 109:or tycker jag) så det blir elva stycken. Jag tror det är ett barndomstrauma jag lever ut nu i medelåldern, när jag var barn så fanns det inga bra 109-modeller och det är klart att en sådan uppväxt sätter sina spår! Lovar att fixa ett familjefoto med alla 109:orna när de här två är klara!

Bild
En första omgång målning och lite maskning. Den tidiga F-maskinen har samma kamo som de hade under slaget om England så där börjar jag med en omgång MrPaint RLM02, den andra har det mer typiska 74/75/76 kamot så där startar jag med ett lager Gunze RLM75. Har också börjat maska för splinterkamo, tog en stund och var hyfsat tråkigt :) !

Bild
Det där med tyska färger... Tycker Gunzes RLM 74 saknar lite grönt i sig och MrPaints är just bara grön så Gunze med några droppar MrPaint blir en bra kompromiss...

Hälsningar

Magnus
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109F

Inlägg av Lennart 12 »

Ooops, det var ett antal. Bra kanske att leva ut det traumat nu istället då, då du troligtvis är en bättre byggare än i pojkåren ? Det är ju rätt intressant det där också, att liksom ha en form av Tema" eller spcial inriktning. Det bli lättare på ett vis, än att köpa på sig allt nytt som kommer ut :)
Ser fram emot familje fotot, spännande att se alla tillsammans.
//Lennrt
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109F

Inlägg av magnusf »

Gårdagen var produktiv och rolig! Tyskt fläck-kamo och pilla bort tejp, receptet på en perfekt lördag :) !

Bild

Bild

Bild

Nu ska jag fixa masker till korsen och eventuellt också till Mölders "divisionschefsvinklar", lite pilligt men jag har faktiskt gjort det en gång förr, även då till en av hans maskiner fast en "E" då.

Bild

Bild

Hälsningar

Magnus
Skriv svar