1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109F

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109F

Inlägg av Lennart 12 »

Ja, det blir onekligen väldigt fint det där. Bygger du ofta två och två ? Jag byggde ju F4 Ph 1/48 under flera år, slutade efter 22 st. Och provade att bygga fler åt gången, men jag blev mest förvirrad :D
//Lennart
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109F

Inlägg av magnusf »

Lennart! Lite sent svar på din fråga men ja, det har blivit så. De här är så lika varann så det blir lite mer strömlinjeformat och går nog lite snabbare totalt sett. Jag har vänt och vridit på det, en stor nackdel är när det dyker upp ett segt och tråkigt arbetsmoment så dyker det upp samtidigt på båda byggena, det uppmuntrar inte direkt till att sätta sig vid byggbordet. Men fördelen med att kunna måla cockpit, hjul och propellrar och allt sådant som är likt i ett svep uppväger nog ändå! Lustigt att du nämner Phantom, jag har också provat. Och det blev jäkligt rörigt, det är mycket mer delar och många fler options än i ett sådant här bygge :) !

Bild
Mycket av märkningarna är som vanligt maskade och målade, kompletterar med dekaler där det krävs.

Bild

Bild

Saknas lite stencilling som jag förhoppningsvis ska få på plats ikväll, sedan är det bara upploppet kvar!

Hälsningar

Magnus
Proosen
Inlägg: 434
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109F

Inlägg av Proosen »

Jag är lika imponerad som vanligt över dina färdigheter Magnus!
Det är svårt att tro att det inte är större än 1/72 då det är så himla krispigt i utförandet. Hatten av!

/Niclas
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109F

Inlägg av magnusf »

Niclas! Tack för vänligt omdöme!

Bild
Dekalerna segade ut på tiden men nu är de på plats! Ska bli bättre på att blanda i blank lack i färgen under målningen, nu blev det lite silvrigt här och där tyvärr.

Bild
En liten rolig knorr på bygget: hjärteresset med namnet "Jutta" på Pips Prillers maskin refererar till hans framtida fru, Johanna Rigele. Hon var arvtagare till ett anrikt bryggeri (startat 1386) som än idag ägs och drivs av familjen. Priller själv pluggade till bryggmästare hos Weihenstephaner efter krigsslutet och tog över driften av bryggeriet på 50-talet. Idag drivs verksamheten av Pips Prillers son och sonson, det är dessa två man ser på kartongen. Flera av deras ölsorter finns som beställningsvara på Systemet, den här kommer därifrån!

Till slut: jag har flera arbetskamrater som pluggat i München. Weihenstephaner ligger precis utanför staden och alla har av någon anledning tagit någon eller några, lite vagt kemirelaterade, kurser på bryggeriet :) !

Hälsningar

Magnus
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109F

Inlägg av Henrik R »

Just ja, Du jobbar ju alltid i par Du. Skarpt med bra färgsättning. Jag gillar dina stereobyggen ska du veta!!

Han borde byta namn till Pripps Priller :-)
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109F

Inlägg av magnusf »

Henrik! Det där var en förolämpning, jag kan intyga att ölen är betydligt bättre än så :) !

Hälsningar

Magnus
Samba
Inlägg: 33
Blev medlem: 19 dec 2023, 12:23
Namn: Samir Baraka

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109F

Inlägg av Samba »

Måste säga att det är fina detaljer för att vara skala 1/72!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109F

Inlägg av magnusf »

Samir! Tack! Modellerna är alldeles nya och representerar nog det bästa som går att göra just nu i den här skalan. Bygger man med lite försiktighet så man inte behöver spackla och slipa så mycket så räcker det med en wash och en bra pensel för att få fram detaljerna.

Bild
De här borde kunna bli klara så de räknas in i årets total!

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109F

Inlägg av magnusf »

Sådär! Nu är dessa tillräckligt färdiga för att räknas som klara 2023 :) ! Det ska till några isolatorer på antennerna och kanske lite skav på vingrötterna men jag hävdar att de är luftvärdiga även utan isolatorer och skav!

Bild
Werner Mölders tidiga 109F...

Bild
...och Pips Prillers 109F-4.

Modellerna är fantastiska att bygga med hur mycket detaljer som helst och väldigt fin passform men kräver noggrannhet. En annan sak som jag upptäckte när jag målade var att det på alla ställen där man gjutit riktigt tunt (bakänden av sidroder och skevroder till exempel) finns en liten hårstunn bit "flash" som man måste slipa bort. Lätt gjort men svårt att se, åtminstone om man är 51 :) !

Det finns saker som kan göras bättre, det satsar vi på i dessa byggen, men på det stora hela är jag nöjd.

Jag ska iväg och åka skidor några dagar över nyår, lovar ett riktigt avslutningsgalleri på dessa när jag kommer hem samt även ett familjeporträtt med alla mina 109:or :) !

Gott Nytt År!

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Eduard Messerschmitt Bf-109F

Inlägg av magnusf »

Jag lovade ju lite mer porträttbilder i slutet av förra året. Det dröjde men här kommer de!

Vi börjar återigen med Mölders maskin:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Och så min personlige favorit, Josef "Pips" Priller (i kraft av sitt ölbryggande...):
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Till slut så lovade jag även ett familjefoto med alla 109:or jag har i vitrinen. De var fler än jag trodde, 15 stycken!

Bild
Alla Emil-maskiner är Special Hobby, alla andra är Eduard UTOM två av F-maskinerna (den med det breda, gula, bandet runt bakkroppen (Gul 9) samt Marseille-maskinen i ökenmålning (Gul 14)) som är Fine Molds.

Trevlig kväll!

Hälsningar
Magnus
Skriv svar