KLART! Dubbelbygge 1:72 Tamiya Messerschmitt Bf 109G-6

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Morgan
Inlägg: 219
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

KLART! Dubbelbygge 1:72 Tamiya Messerschmitt Bf 109G-6

Inlägg av Morgan »

Jag har som mål att "bygga bort" 6 av mina ca 18 byggsatser under hösten och vintern och två av dem är Tamiyas alldeles utmärkta Messerchmitt Bf 109G-6 i 1:72, vars enda fel är att den inte erbjuder möjligheten att bygga en maskin med Erla-huv. Annars faller byggsatsen i praktiken ihop av sig själv och passformen är som vanligt helt fantastisk.

Det är en ren fröjd att bygga en Tamiya-byggsats jämfört med allt kämpande med de föregående Hasegawa-byggsatserna, där vissa delar t.o.m. var för långa och behövdes kapas för att få plats.

Jag bygger både en finsk "Mersu" och en maskin tillhörande Schweiz 1945.

Den finska maskinen kommer sannolikt att bli en av de fyra som deltog i det nu berömda luftracet under midsommarfirandet 1951, men möjligheten finns ännu att jag väljer att bygga en krigstida Bf 109 i finsk tjänst. Ett sandfilter som passar har jag redan sedan innan. Om inte så köper jag helt enkelt ännu en likadan Tamiya-byggsats och bygger istället den som en krigstida maskin.

På den neutrala schweiziska 109:an var jag pga. Tamiyas lösning för stabilisatorerna och stjärtfenan tvungen att måla sidorodret innan hela flygkroppen limmades ihop, och nu så är det bara att sätta maskeringstejp för sidorodret när det mörkgråa-ljusgråa-ljusblåa kamouflaget ska målas på. Rekommenderad av Airfix är Insigina Red, men jag har bara Bright Red hemma så det är den färgen det får bli. Till ovansidorna av vingarna kommer jag använda den överblivna hjulmaskeringen ifrån F-117A-bygget, då denna har i princip samma diameter som den bifogade dekalen. Annars finns risken att de två färgerna skiljer sig åt alltför mycket och det vill jag inte. Det är bättre om alla röda ytor har exakt samma rödnyans, även om denna egentligen är fel.

Jag hade egentligen planerat att få klart de här båda flygplanen till resan till Finland, men beroende på resultatet så kanske jag bara tar med mig en av dem. Det andra får i såna fall stå i vitrinskåpet hemma.

Bygget fortsätter sannolikt i helgen.

Tack till ni som läser.

Vänligen, Morgan
Senast redigerad av Morgan den 02 sep 2023, 10:25, redigerad totalt 1 gånger.
Morgan
Inlägg: 219
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Dubbelbygge 1:72 Tamiya Messerschmitt Bf 109G-6

Inlägg av Morgan »

En snabb uppdatering innan det blir fullt upp om ett par timmar och jag ändå har tiden över att bygga när jag ändå har lite kortsemester.

Efter mycket överläggande kom jag fram till att det blir mycket enklare att måla på de röda neutralitetsmarkeringarna nu än att göra det när hela kamouflagemönstret är påmålat.

Gör jag det nu så krävs det bara ett fåtal tejpbitar för att täcka över de röda områdena istället för att vara omständlig och maskeringstejpa hela flygplanet igen när huven är på plats och kamouflagemönstret är klart.

Dekalerna har jag i dubbel uppsättning så jag har två försök på mig per Schweiz-kors på ovansidan av vingarna att skära ut de vita korsen med en vass kniv. Och till min stora glädje så är hjulmaskeringen från F-117A-bygget exakt samma diameter som dekalerna och även de har jag i överflödiga uppsättningar.

Nu tar jag en paus i bygget fram till helgen.

Tack ni som läser.

Vänligen, Morgan
Morgan
Inlägg: 219
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Dubbelbygge 1:72 Tamiya Messerschmitt Bf 109G-6

Inlägg av Morgan »

En stor förbättring på mina G-6:or, en som ofta förbises av modellbyggare. Positionsljusen vid vingspetsarna bestod av en färgad glödlampa inuti en aerodynamisk kåpa av helt genomskinligt glas, något som bl.a. går att se på bilder av de två bevarade Mersu-maskinerna i Finland.

Den här visuella förbättringen ville jag göra innan det var dags för att måla på kamouflaget på flygplanen och det gick faktiskt nästan helt utan svordomar. När den blanka klarlacken har härdat går det att maskera med en bit maskeringstejp.

Nästa steg blir att måla och limma fast Revi 16B-siktet samt limma fast kabinhuvarna. Därefter är allt klart för kamouflagemålningen.

Det här bygget tänker jag inte stressa med på något sätt. Under den här veckan, min andra semestervecka av två, hoppas jag också kunna njuta av vädret innan regnet kommer tillbaka igen.

Tack ni som läser.

Vänligen, Morgan
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Dubbelbygge 1:72 Tamiya Messerschmitt Bf 109G-6

Inlägg av Urban Gardini »

Morgan skrev: 21 aug 2023, 15:25Under den här veckan, min andra semestervecka av två, hoppas jag också kunna njuta av vädret innan regnet kommer tillbaka igen.
För en modellbyggare finns det inget dåligt väder.
Antingen så är det sol och varmt ute så man njuter av det eller så regnar det med påföljden att man njuter av det...!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Morgan
Inlägg: 219
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Dubbelbygge 1:72 Tamiya Messerschmitt Bf 109G-6

Inlägg av Morgan »

Nu är åtminstone min schweiziska Bf 109 färdig, men det dröjer innan min finska racermaskin ifrån midsommarfirandet 1949 blir klar. Jag inbillade mig att jag hade en till sprayburk med himmelsblå färg, men det hade jag inte. Däremot så blir maskeringen mycket enklare då det bara är en olivgrön nyans på ovansidan och himmelsblått undertill.

Tack så mycket ni som läser.

Tre bilder till följer.

Vänligen, Morgan
Morgan
Inlägg: 219
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Dubbelbygge 1:72 Tamiya Messerschmitt Bf 109G-6

Inlägg av Morgan »

Som den sista bilden visar så finns allt, plus lite mer saker som inte finns med på bilden, på plats för att få klart min finska Mersu.

Men nästa vecka börjar jag arbeta igen så det dröjer lite till innan jag kan få klart den.

Tack ni som läser.

Vänligen, Morgan
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Dubbelbygge 1:72 Tamiya Messerschmitt Bf 109G-6

Inlägg av magnusf »

Stiligt Morgan! Det är kul med "udda-märkningarna" på 109:orna, Schweizarna blev ju minst sagt färgglada. Smart manöver med märkningarna, det lönar sig ofta att tänka till lite för att spara krångel och tråk-jobb senare.

Jag har också en Tamiya som ligger och skräpar, man skulle kanske ta och göra den italiensk i samma anda som din schweizare och finne?

Hälsningar

Magnus
Morgan
Inlägg: 219
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Dubbelbygge 1:72 Tamiya Messerschmitt Bf 109G-6

Inlägg av Morgan »

Tack Magnus.

Jo, jag är nöjd med min schweizare.

Men självklart efter att den blev klar så hittade jag en bild på J-704 som visade att den hade gult på plåten under nosen och inte hade den standardmärkning som satt under avgasrören på vänster sida på de tyska Bf 109:orna.

Vad lär man sig av detta?

Man ska göra ett ännu bättre jobb med efterforskningar innan man börjar bygga. :-)

Men det går i alla fall att fortsätta mitt bygge av racermaskinen. Jag hade en liknande färg till den tyska himmelsblåa färgen hemma och använder den istället. Nära nog är bra nog.

Vänligen, Morgan
Morgan
Inlägg: 219
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Dubbelbygge 1:72 Tamiya Messerschmitt Bf 109G-6

Inlägg av Morgan »

Min finländska racermaskin ifrån midsommarfirandet vid Utti 1949 är färdig.

Det blev en lite annorlunda ljusblå färg på den här Mersun jämfört med den schweiziska Bf 109:an, men det var också delvis medvetet från min sida.

De finländska Messerschmitt Bf 109G-6:orna flög ända fram till 1954 jämfört med de schweiziska, som sannolikt ersattes av P-51D Mustang redan 1947 eller så.

Nu är två av de sex byggsatserna, som jag har som mål att "bygga bort" under hösten och vintern, i vitrinskåpet och förhoppningsvis lyckas jag "bygga bort" ett par till.

Vänligen, Morgan
Morgan
Inlägg: 219
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Dubbelbygge 1:72 Tamiya Messerschmitt Bf 109G-6

Inlägg av Morgan »

Den schweiziska och den finska Bf 109:an mittemot varandra.

Det här dubbelbygget är nu avslutat.

Tack ni som har läst.

Vänligen, Morgan
Skriv svar