Erövrad Fw 190D-9 1:72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Morgan
Inlägg: 219
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Erövrad Fw 190D-9 1:72

Inlägg av Morgan »

Detta är min tolkning av en Focke-Wulf Fw 190D-9, erövrad av RAF på ett tyskt flygfält under de sista veckorna under VK2.

Grundbyggsatsen är en Hasegawa, som jag köpte i Kombo-byggsats, och tanken var från början att bygga Gerhard Barkhorns maskin samt en maskin ur JV44. Men med tanke på den relativt dåliga kvaliteten på byggsatsen så valde jag att bygga en erövrad Dora istället för Barkhorns flygplan.

Dekalerna kommer från Hasegawa, EagleCals Special Hobby, Airfix och Xtradecals.

Jag ska inte beskriva flygplanet utan låta bilderna tala för sig själva.

Den planerade JV44-maskinen, som jag faktiskt har köpt maskeringstejp med en bredd på endast 1 mm till, kommer jag inte bygga av den andra Hasegawa-Doran som planerat, utan istället satsa på en betydligt bättre byggsats. Av det andra Hasegawa-planet, som inte är långt från att färdigställas, kommer det sannolikt istället att bli en påhittad Air Race-maskin eller något liknande.

Jag lägger upp 6 bilder.

Tack för ni som läser.

Vänligen, Morgan
Morgan
Inlägg: 219
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: Erövrad Fw 190D-9 1:72

Inlägg av Morgan »

De tre sista bilderna.

Återigen ett stort tack till Magnus för tipset om pilotsätet!

Vänligen, Morgan
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Erövrad Fw 190D-9 1:72

Inlägg av Urban Gardini »

Satsa på att få ta en Dora från IBG då de är moderna och absolut de bästa i 1:72
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Erövrad Fw 190D-9 1:72

Inlägg av magnusf »

Läckert val av förebild Morgan, det är något speciellt med de erövrade maskinerna.

Hälsningar

Magnus
Skriv svar