Teleskop i 1:50

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
THB
Inlägg: 81
Blev medlem: 04 feb 2023, 13:10

Teleskop i 1:50

Inlägg av THB »

Här är en till mycket udda modell...
ZST teleskop modell i 1:50.
För ett PC dataspel som jag jobbar med fick jag en beställning av kontoret att göra en serie små modeller av vetenskapliga instrument för astronomi och en observatoriebyggnad. Kommissionsmodeller gör jag i trä, stål och mässing men jag börjar oftast först med en udda experiment-prototyp i plast och fotoets, och man behöver ju inte alltid bygga en plastmodell med färdiggjutna plastdelar, man kan göra mycket med plastskivor typ Plasticard.

Begreppet “svarta hål” i astronomin härstammar från J. Michell runt 1770 och han byggde bla en vändvåg för att studera jordens massa/och senare gravitationens påverkan av ljusets hastighet . Denna kom att användas av fysiker som H. Cavendish och P-S Laplace. Det var svårt att få fram en gångbar teori om ljus som en vågrörelse och inte som en partikelström. Genom Laplaces avhandling “Exposition” 1796 -1824 spreds iden om mörka stjärnor och man uppfann begrepp som “kosmisk eter” som kunde vara det medium som sprider ljuset. Young och Fresnel försökte bevisa teorem med mindre lyckat resultat men man var överens om att ljuset skulle påverkas av gravitationen som i de mörka stjärnorna – om de nu verkligen existerade. Ett sätt var attt mäta abberationen som upptäcktes på 1720-talet med hjälp av ett mycket noggrant och udda teleskop; ett Zenith Sector instrument, konstruerat av Bradley/Molyneux. Detta kom också att användas av Celsius vid hans berömda gradmätningar längs Torne Älv 1736. ZST förfinades under 1800-talet men i början på 1900-t ersattes det av andra typer av teleskop. Efter WW2 fick det dock ett kortvarigt uppsving, de senaste med en fixerad flytande spegel.

Det speciella med ett ZST är att det byggdes för att studera en enda stjärnas avstånd, astronomiska latitud φ och ljus/böjning runt massiva objekt och detta med extremt hög noggranhet och man valde objekt som ligger så nära Zenit som möjligt, dvs instrumentet användes efter lodplanet. Fysikerna Maxwell och Lorentz/Fitzgerald kom delvis på den speciella relativitetsteorin liksom Pointcare’ med hjälp bla av ZST instrument men det blev Einstein som med den allmäna relativitetsteorins matematik blev först och kunde bla påvisa att svarta stjärnor verkligen existerar. Men som alla vet fick man fram “hållbara konkreta bevis” först med fotografier 2022. ZST har en given plats i pionjärernas forskningshistoria och det utvecklades många olika typer (den första av Hooke 1669), först i Europa och senare i USA. Bild 1 – 2 visar den första typen som fixerades mot en skorsten eller på en vägg (Bradley 1725), noggrant ja men inte speciellt praktiskt. Bild 3 visar en senare Bradley modell med mikrometerinställning och bild 4-6 fixerade/fristående teleskop som antingen var uppställda i observatorier eller använda i fält för exvis geografiska Ф mätningar.
Bilagor
1.jpg
1.jpg (31.58 KiB) Visad 688 gånger
2.jpg
2.jpg (44.58 KiB) Visad 688 gånger
3.jpg
3.jpg (56.2 KiB) Visad 688 gånger
THB
Inlägg: 81
Blev medlem: 04 feb 2023, 13:10

Re: Teleskop i 1:50

Inlägg av THB »

bild 4-6
Bilagor
4.jpg
4.jpg (21.19 KiB) Visad 687 gånger
5.jpg
5.jpg (51.42 KiB) Visad 687 gånger
6.jpg
6.jpg (54.17 KiB) Visad 687 gånger
THB
Inlägg: 81
Blev medlem: 04 feb 2023, 13:10

Re: Teleskop i 1:50

Inlägg av THB »

Modellen jag byggt är i verkligheten ca 5 m hög (London 1890) och har en variabel förstoring mellan 20 och 80 X. Teleskopet var också utrustat med en löstagbar kamera för glasplåtar. Det är enkelt att svarva i plast (MJ Evergreen, Plasticard) men man får hålla låg drivhastighet och ha mycket vassa svarvstål, bild 7.Fundamentet ihopsatt av div plasticard och slipad för att simulera gjutjärn, bild 8-9.
Bilagor
7.jpg
7.jpg (72.66 KiB) Visad 682 gånger
8.jpg
8.jpg (72.6 KiB) Visad 682 gånger
9.jpg
9.jpg (68.46 KiB) Visad 682 gånger
THB
Inlägg: 81
Blev medlem: 04 feb 2023, 13:10

Re: Teleskop i 1:50

Inlägg av THB »

Teleskoptuben svarvad i plasticard, bild 10. Upphängningen i den här skalan blev för delikat i plast, efter 2 misslyckade försök blev det mjukstål i stället. Mässingsdetaljer påbörjade, bild 11.
Bilagor
10.jpg
10.jpg (63.71 KiB) Visad 680 gånger
11.jpg
11.jpg (60.92 KiB) Visad 680 gånger
THB
Inlägg: 81
Blev medlem: 04 feb 2023, 13:10

Re: Teleskop i 1:50

Inlägg av THB »

Prototypen klar, bild 12 -14. Nästa steg blir att göra en helt i stål och mässing men i skala 1:30 då skalan 1:50 är för liten och modellerna ömtåliga, är inte riktigt nöjd med den här – men det är ju bara ett testbygge. Roligt var det i alla fall att göra något verkligt ovanligt. När jag gör beställningsmodeller startar jag ofta med delar från plastbyggsatser eller plasticard för att snabbt få fram en “prototyp” – anything goes. Sedan gör jag en ny modell i stål, brons, mässing, trä o konstnärskartong.
Bilagor
12.jpg
12.jpg (44.33 KiB) Visad 679 gånger
13.jpg
13.jpg (47.6 KiB) Visad 679 gånger
14.jpg
14.jpg (69.46 KiB) Visad 679 gånger
Skriv svar