Italeri A-26K Invader

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Italeri A-26K Invader

Inlägg av Andre B. »

Italeri's Invader har fått många lovord av dem som tittat på den i lådan. Själv har jag varit rätt sugen på att bygga en Invader sedan jag såg ett avsnitt av "Tidsresenärerna", den där engelska serien om ett gäng arkeologer tar åt sig uppgiften att göra en utgrävning under en helg. De har tidigare grävt ut platsen för en Spritfire krasch och senare även grävt ut platsen för en kraschad Invader.

Invader'n blev ju även lite populär att bygga som brandsläckare" efter filmen "Always". Själv fastnade jag även lite runt andra historier och öden runt denna flygmaskin. Polacken Jan Zumbach flög Hurricane och Spitfire under andra världskriget. Lite ledsamt var han inte välkommen att stanna kvar i England efter kriget utan flyttade till Frankrike och försörjde sig senare som pilot och legosoldat. Det gjorde att han hamnade i det Katangesiska flygvapnet under Kongo kriget. Och rätt säkert hade han nog koll på om Hammarskjölds flygplan sköts ner av det Katangesiska flygvapnet.

Efter det så var han med och byggde upp flygvapnet i Biafra tillsammans med Carl Gustav von Rosen. Von Rosen "smugglade" ju ut flygplan som byggdes i Malmö och som sedan beväpnades i Frankrike innan de kom till Biafra. Man kan undra om Jan Zumbach och von Rosen talade med varandra om händelserna i Kongo och Hammarsköld?

I vilket fall så hamnade två stycken Invader's i Biaffra på lite underliga vägar. Jan Zumbach var en av dem som flög dem och då de var obeväpnade från början så fick man improvisera lite för att kunna använda dem. Bomber tillverkades av oljefat och en kulspruta monterades i nosen som en skytt fick hantera I mörker utan att kunna se ut. Jan Zumbach hade ett snöre som han ryckte i som signal för att skytten skulle öppna eld. Två ryck betydde eld upphör.

Invader användes även på andra håll i världen ända tills början på 70-talet. Den flögs av CIA i Afrika och i länder som Cambodja och Laos under Vietnamkriget. Jag hade inte någon direkt förebild som jag fastnade för när jag fick tag i Italeri's A-26K Invader. Men efter hand så har bygget blivit mer av en överbliven surplus kärra I väntan på nya öden i Afrika eller Ostindien.

Kan väl säga att den här modellen hade de sedvanliga Italeri problemen. Man har haft lite problem med kvalitetskontrollen eller så har budgeten inte räckt till. I vilket fall har det gjort att det är en modell som har ett och annat att önska när det gäller passform. Det handlar om att torrpassa och torrpassa och torrpassa igen. Det svåraste är att huven är smalare än flygplanet vilket krävde lite icke ortodoxa åtgärder. Jag fick skära ur botten av en sidan för att kunna passa in cockpit i efterhand för att kunna få dit huven. Å andra sidan... ...klarplastdelarna är så fina att det här är en modell som lämpar sig bra för detaljering av cockpit mm. Så skulle jag bygga en till i framtiden så har jag lite bra erfarenheter med mig.

Mvh. André

20230728_111251.jpg
20230728_111251.jpg (693.9 KiB) Visad 884 gånger
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Italeri A-26K Invader

Inlägg av Andre B. »

Ja, så här såg det ut lite i början på bygget.

20230722_190550.jpg
20230722_190550.jpg (1.15 MiB) Visad 878 gånger
Inredningen är hyfsat fin detaljmäddigt men passformen är som en gammal Airfix Blenheim.

20230723_192911.jpg
20230723_192911.jpg (885.45 KiB) Visad 878 gånger
Ja, lite jobb för att det skall se bra ut. Var det någon som sa "våga såga"?

20230723_193054.jpg
20230723_193054.jpg (728.55 KiB) Visad 878 gånger
20230724_213740.jpg
20230724_213740.jpg (1.59 MiB) Visad 878 gånger
Men det blev rätt bra ändå...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Italeri A-26K Invader

Inlägg av Gabriel »

Kul! Ser bra ut så här långt. Jag har en egen, fast i mitt fall en A-26B som ska bli en härligt skabbig svartmålad kärra från Korea. Här är jag i dagsläget klar med inredningen, men bygget stannade av när jag mötte samma problem som du angående passformen på kroppshalvor/huv.

Själv fick jag upp ögonen för flygplanstypen när jag såg en flyga på Flygfesten 2015.

/Gabriel
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Italeri A-26K Invader

Inlägg av Andre B. »

Hej Gabriel! :)
Hur långt har du kommit med din kärra? Är allt limmat och monterat?

Ja, huven är ett problem. Jag hade fått lite förvarning om det från andra byggare. Så jag torrpassade en del och kom fram till att det bästa var att limma ihop sidorna utan någon som helst inredningen och sedan med hjälp av tvingar få "skrovet" att passa bättre med huven. När den var limmad och satt fast ordentligt så våtslipade jag det lilla som var kvar. Sen började jag sätta in inredningen efter hand. Började med väggarna längst bak och jobbade mig framåt. Det är ju rätt stora öppningar i modellen för kanontorn, fönster mm. Kanske hade jag inte behövt såga upp nedersidan av cockpit. Men jag fick ihop det rätt bra i slutändan. Så får jag någon gång tag i en A-26B så har jag en "plan" för hur jag skall bära mig åt. ;)

Mvh. André

20230723_193015.jpg
20230723_193015.jpg (1.42 MiB) Visad 801 gånger
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Italeri A-26K Invader

Inlägg av Gabriel »

Hej André!

I dagsläget har jag inte limmat ihop kroppshalvorna ännu, men förutom cockpiten är alla väggar monterade. Jag har torrpassat huven ordentligt och valt att slipa ned tjockleken på kroppen något precis bakom huven för att få det att passa bättre. När jag sedan limmar allt får jag se hur mycket jag fortfarande måste åtgärda för att det ska se bra ut!

Hur har du gjort med hjulbrunnen och luckorna till nosstället? Där insåg jag att dessa delar inte verkar passa något vidare heller. För att få det att bli någorlunda bra sågade jag av luckorna från sidoväggarna. Detta medförde dels att jag inte riskerar att skada luckorna under resterande bygget och dels att jag kan montera väggarna i ett korrekt läge. För övrigt kolliderar väggarna med "ramen" i framkant på kroppshalvorna där noskonen monteras, så där har jag fått slipa ned väggarna något för att få plats.

Med andra ord en helt vanlig Italeri-byggsats! :D

/Gabriel
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Italeri A-26K Invader

Inlägg av Andre B. »

Jag gjorde som du. Skar bort luckorna till noshjulet för att montera dem senare. Och som du skriver en helt vanlig Italeri byggsats! ;)
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar