På byggbordet: Light tank M22 Locust

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
TomasJ
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 apr 2012, 21:18
Namn: Tomas Johansson
Ort: Hjo

På byggbordet: Light tank M22 Locust

Inlägg av TomasJ »

Hej

Här kommer en fortsättning på min serie lätta amerikanska vagnar, denna gång "Light tank (airborne) M22".
Modellen är Broncos 35162 "US M22 Locust Airborne Tank (T9E1)".

M22 Locust foto a1.jpg
M22 Locust foto a1.jpg (504.76 KiB) Visad 544 gånger

Light tank M22 skapades efter en brittisk önskan 1941 till USA att de skulle skapa en vagn till brittiska fallskärmstrupperna som komplement till britternas egen Tetrarch.
Amerikanska Marmon-Herrington fick uppdraget men när T9-prototypen väl började tillverkas 1943/44 hade utvecklingen redan sprungit ifrån den. En lätt vagn hade för klent pansar och för liten kanon för att skickas till trupperna i europa så USA tog den aldrig i full tjänst, men gav den i allafall fall beteckningen M22.
Britterna fick i vilket fall ett antal av vagnarna som de kallade Locust. Locust ska bara ha använta i strid av britterna en gång vid passagen av Rehn i krigets slutskede.

I sin luftlandsättningsfunktion så var tanken att vagnen antingen kunde fästas under buken på ett amerikanskt fraktflygplan via fyra fästen (med tornet transporterat löst inne i flygplanet), alternativt komplett inne i ett brittiskt Hamilcar-glidflygplan.

M22 Locust foto a2.jpg
M22 Locust foto a2.jpg (881.88 KiB) Visad 544 gånger

Modellen är fin men innehåller många små detaljer och en hel del fotoets.
Banden är små men är iallafall link-and-length så det hjälper ju lite.
Passformen är bra överlag. Antenner är tillagt annars byggt ur lådan.
De allra minsta foto-ets-delarna hoppade jag över men jag tycker inte det stör.
En enkel interiör ingår, men inget i motorrummet.

Denna modell innehåller bara den amerikanska varianten (och målningsalternativ).
Vill man ha den brittiska varianten så finns den som separat modell.

M22 Locust foto a3.jpg
M22 Locust foto a3.jpg (801.27 KiB) Visad 544 gånger

Målad med Tamiya och vädrad med oljefärger.
Nästa vagn i serien lätta amerikaner bör väl bli M24 Chaffee antar jag, även om en är dubbelt så stor som denna lilla gräshoppa?

/Tomas
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: På byggbordet: Light tank M22 Locust

Inlägg av Plasticbattle »

Lovely little model. Cool addition to the collection - the tracks look great, as does the light weathering. :shock: :shock:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Skriv svar