C 30 Autogiro i skala 1:12

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
THB
Inlägg: 81
Blev medlem: 04 feb 2023, 13:10

C 30 Autogiro i skala 1:12

Inlägg av THB »

Cierva C30 Autogiro i skala 1:12

Jag är medlem i ett team som restaurerar till flygfärdigt skick en C30 autogiro och då jag själv flyger har jag skaffat mig licens för autogyros. Detta är ett mångårigt globalt projekt och min huvudsakliga uppgift är att ta fram erfoderliga ritningar och tillverka nya och som ett komplement bygga en statisk model i skala 1:12 för att ha bla som ett diskussionsunderlag och planeringsunderlag, samt att tillsammans med en kollega bygga en 3D ritning/modell mot fabriksritningen. Denna kommer att kunna flyga “virtuellt” på en webplattform. Den fysiska modellen är i trä, metall och duk som originalet och egentligen passar den inte in i IPMS plastmodellsforum men motorn gör det, den är en konverterad plastbyggsats. Därför kommer jag beskriva den här. Oavsett autogiron är motorn i sig själv ett intressant bygge. Det finns några plastbyggsatser av en C30 i 1:32 och 1:48 men jag anser de vara alldeles för veka efter att ha byggt en (rotorbladens infästningar och landstället kommer att deformeras med tiden).

Bild
Juan de la Cierva (1895-1936) var civilingenjören, aerodesignern och piloten som tog patent på den första balanserade rotorn (1923) som kom att bli grundpelaren för utvecklingen av helikoptern. 1925 flyttade han till UK och tillsammans med J. Weir startade Cierva Autogiro Company. Autogyros hade byggts före Cierva men hans autoroterande mekanism och växel blev banbrytande och hans senaste konstruktion med C30 började att licenstillverkas i flera länder (Avro i UK, Lioré-et-Olivier i FR och Focke-Wulf i DE samt Kayaba i JP). En av flygmaskinens stora fördelar är att den inte kan stalla som ett vanligt flygplan och är mycket säker då den kan landa utan att motorn fungerar. Det var Ciervas största motivation att få fram ett flygtyg som var säkrare än dåtida plan. Ironiskt nog dog Cierva i en flygolycka 1936 och det blev en huggsexa om hans patent. I USA byggde Pitcairn och senare Hughes autogyros som senare blev helikoptrar (autogiro var Ciervas fabriksbeteckning) efter hans uppfinningar. C30 har en unik växel mellan den drivande motorn och rotorn som används vid start och sedan frikopplas. Autogiron “hoppar” upp i luften från stillastående och kan landa helt vertikalt enbart på den frikopplade rotorn med motorn avstängd. Rotorn är av artikulerande typ, dvs den är så konstruerad att bladen (som är byggda som en flygplanvinge med spant, inte som hos en helikopter) anpassar sig automatiskt efter fart och riktning genom sinnrika “gångjärn” efter XYZ axlarna som mer eller mindre reducerar vibrationer och håller maskinen i luften. Motorn är snedställd för att ge en luftström till rotorbladen. Det mycket kraftiga pneumatiska landningsstället gör att maskinen kan landas i nästan vilken terräng som helst. Nackdelen med autogiros är att de inte kan ta större last, är långsamma, relativt obekväma med öppna sittbrunnar och därför blev utkonkurerade trots att de är betydligt säkrare än en helikopter. C30 byggdes i flera modifierade typer (spaning, foto/kartering, radarkalibrering, räddning/ambulans, fartygsbaserade, civil mm och kan förses med hjul, skidor eller pontoner), den senaste typen som Avro Rota C40 1938. De första drevs med en 7-cylindrig radial (Genet Major eller Civet) och de sista av en 9-cyl dito (Salmson, Wasp eller Siemens SH). Den franska 9-cyl Salmson motorn kom att licensbyggas i UK men man provade även andra fabrikat i de senaste C30 typerna som Pitcairn utvecklade i USA.
Bild
Bilagor
20230709_084849.jpg
20230709_084849.jpg (80.84 KiB) Visad 1059 gånger
THB
Inlägg: 81
Blev medlem: 04 feb 2023, 13:10

Re: C 30 Autogiro i skala 1:12

Inlägg av THB »

Totalt tillverkades globalt minst 150 exemplar och 7 importerades av svensken R. von Bahr som flög bla som minspanare under WW2. 1947 donerade han en till tekniska museet som flögs dit och sedan hängdes upp i stora maskinhallen under många år. Idag ligger den i ett förråd och är ett vrak pga vanvård och ointresse. Hur många C30 som finns kvar i världen vet man inte då inte alla är registrerade. Museer i UK, FR, DE, ES, IT, AR, US och AU har exemplar i varierande skick. Några ägs av privata föreningar som arbetar med att försöka få dem flygbara. Att flyga en modern autogyro är ungefär som att flyga ett ultralätt flygplan men en C30 uppför sig annorlunda. Kontrollytorna och hjulbromsarna sköts av fotpedaler men rotorn kontrolleras av en i denna hängande styrstång som fungerar som en upp-och-nervänd joystick. Det finns dubbelkommando men ofta är den främre kontrollstången bortmonterad för att ge mer utrymme åt spanaren/fotografen eller passageraren.

Den autogiro vi arbetar med är av typ C30A men klassad som en Avro Rota C40 på grund av det modifierade skrovet, motorn och den för tiden avancerade utrustningen för navigering, fotografering och kartering. Den hade ursprungligen en Salmson 9-cyl motor och tillhörde RAF, först stationerad i UK sedan i AU där den blev kvar. Att få tag i en passande ny motor var inget större problem (till Wasp junior finns det relativt gott om reservdelar men Salmson är väldigt besvärlig). För att få flyga måste det finnas moderna instrument bakom panelerna vilket ställer speciella krav om man vill att instrumenten ska se ut som originalen. En del i rotormekanismen måste också nytillverkas vilket är mycket kostsamt. Att få tag i en original kamerautrustning är mer eller mindre omöjligt så där får det karnske bli en statisk replika.

Nedan foton från vår 3D C30 som kommer att kunna “flyga virtuellt” och skrovet till den fysiska modellen. Ni får ursäkta den låga upplösningen, teamet är inte pigga på att jag lägger ut bilder, så jag valde liten upplösning i stället för fula vattenmärken över hela ytan…...
Bilagor
C30 frame 71 (1).png
C30 frame 71 (1).png (139.82 KiB) Visad 1058 gånger
C30 frame 71 (4).png
C30 frame 71 (4).png (235.74 KiB) Visad 1058 gånger
C30 frame 71 (3).png
C30 frame 71 (3).png (214.83 KiB) Visad 1058 gånger
THB
Inlägg: 81
Blev medlem: 04 feb 2023, 13:10

Re: C 30 Autogiro i skala 1:12

Inlägg av THB »

Att bygga en modell Wasp Junior likadan som den vi använder i C40 är en utmaning. Det fanns en del plastbyggsatser utgivna av Aires, Hasegawa, Revell, Roden, William Brothers, mfl, och dem i stor skala har jag lyckats lägga fingrarna på och bygger som fristående. Till Waspen använder jag “lösa” cylinderhus som är mycket detaljerade och anpassade för RC modeller men kräver en hel del sågande och filande. Verkstadshandböckerna finns forfarande att köpa och används som referenser. Ett antal kåpor gör jag i plasticard på samma sätt som man gör huvar till flygplan, dvs säga med värme/form och vacum. Det är inte lätt och flertalet misslyckades innan jag lärde mig tekniken. Plast och mässingsmaterial fräses också ut med en liten CNC maskin och en suportersvarv. Naturligtvis kan man i stället använda en 3D skrivare men man tager ju de verkmaskiner man haver…

Bilder på de motorer som Hasegawa gav ut, det finns karnske möjlighet att få tag i enstaka. Fr vänster (alla i skala 1:8) Clerget 9BF, Le Rhone 110 IIH, Wasp Jr R-985-25. Byggsatserna saknar en del detaljer men det är relativt lätt pga skalan att lägga till dessa.
Bilagor
C, L, W 1-8 (1).jpg
C, L, W 1-8 (1).jpg (1.73 MiB) Visad 1057 gånger
C, L, W 1-8 (2).jpg
C, L, W 1-8 (2).jpg (2.61 MiB) Visad 1057 gånger
THB
Inlägg: 81
Blev medlem: 04 feb 2023, 13:10

Re: C 30 Autogiro i skala 1:12

Inlägg av THB »

Nedan utdrag från Ciervas patent och en detalj på rotorn.
Bilagor
Cierva patent pd56.jpg
Cierva patent pd56.jpg (59.7 KiB) Visad 1055 gånger
Cierva patent pd52.jpg
Cierva patent pd52.jpg (73.66 KiB) Visad 1055 gånger
Rotorhead.jpg
Rotorhead.jpg (25.28 KiB) Visad 1055 gånger
THB
Inlägg: 81
Blev medlem: 04 feb 2023, 13:10

Re: C 30 Autogiro i skala 1:12

Inlägg av THB »

Den fysiska modellen i 1:12 under byggnad. Motorn som syns är änny inte en Wasp.
Bilagor
Cierva C30 sh16.jpg
Cierva C30 sh16.jpg (41.38 KiB) Visad 1054 gånger
Cierva C30 sh11.jpg
Cierva C30 sh11.jpg (173.85 KiB) Visad 1054 gånger
Cierva C30frame.jpg
Cierva C30frame.jpg (83.77 KiB) Visad 1054 gånger
THB
Inlägg: 81
Blev medlem: 04 feb 2023, 13:10

Re: C 30 Autogiro i skala 1:12

Inlägg av THB »

Här är bygget av Waspen i skala 1:12 (Wasp Jr R-985-39 redesignated) som underlag för den riktiga vi renoverar. Alla yttre detaljer kommer att finnas på modellen. Jag återkommer med mer bilder när motorn är “färdigbyggd”.
Bilagor
WASP CYL.jpg
WASP CYL.jpg (63.29 KiB) Visad 1053 gånger
WASP J 321 (7).JPG
WASP J 321 (7).JPG (78.53 KiB) Visad 1053 gånger
WASP 1 (3).jpg
WASP 1 (3).jpg (98.77 KiB) Visad 1053 gånger
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: C 30 Autogiro i skala 1:12

Inlägg av MartinN »

Mycket intressant!
Och fint dessutom.
/M
kai
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: C 30 Autogiro i skala 1:12

Inlägg av kai »

THB skrev: 09 jul 2023, 12:38 Totalt tillverkades globalt minst 150 exemplar och 7 importerades av svensken R. von Bahr som flög bla som minspanare under WW2. 1947 donerade han en till tekniska museet som flögs dit och sedan hängdes upp i stora maskinhallen under många år. Idag ligger den i ett förråd och är ett vrak pga vanvård och ointresse.
Jan Forsgren (Öst) påpekar:
”Den är inte längre förrådsställd i Bro, utan hänger sedan januari 2022 från taket i maskinhallen. Skicket är utmärkt, och absolut inte något vrak.”

Bilder tagna av Jan vid upphängningen.
Bilagor
20220104_111023.jpg
20220104_111023.jpg (2.73 MiB) Visad 1025 gånger
20220127_134145.jpg
20220127_134145.jpg (3.24 MiB) Visad 1025 gånger
20220330_143914.jpg
20220330_143914.jpg (2.83 MiB) Visad 1025 gånger
20220104_111117.jpg
20220104_111117.jpg (3.07 MiB) Visad 1025 gånger
THB
Inlägg: 81
Blev medlem: 04 feb 2023, 13:10

Re: C 30 Autogiro i skala 1:12

Inlägg av THB »

Jag har en helt annan uppfattning om skicket, då jag varit i Bro tillsammans med
en flygingenjör och en konservator och sett maskinen där och hur den var förvarad.
Jag är inte okunnig när det gäller renoveringar, speciellt inte när vi har jobbat med en C30
i flera år. Dessutom tycker jag du borde ha frågat först innan du lägger in bilder
i en aktiv tråd som någon annan skriver.
Hokey
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:25

Re: C 30 Autogiro i skala 1:12

Inlägg av Hokey »

Nu tycks den ju inte ligga i ett förråd i Bro, inte heller vara något vrak. Vilket tidigare påstods...

Jag vet inte ett skvatt om renoveringar, jag har heller inte skärskådat autogirons skick, vare sig själv eller tillsammans med flygingenjörer eller konservatorer, men tack vare de bilder Kai har lagt upp (tack för dem!) är min åsikt att skicket är utomordentligt väl anpassat för att hänga i maskinhallen på Tekniska Museet.

Och jag kanske borde ha frågat innan jag kommenterar den här aktiva tråden som nån annan skriver, men jag är ju en cynisk och elak jävel. 8-)
Skriv svar