1956 Bel Air. Känsliga ögon varnas.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

1956 Bel Air. Känsliga ögon varnas.

Inlägg av Björn B »

Jag läste en artikel om att måla större ytor där man säger att en större nål och munstycke inte är rätt väg att gå. En färgpistol skulle fungera bättre. Jag hjälpte min bror att måla en gammal Duett och blev imponerad av färgpistolen. Hittade sedan en liten i en hobbybutik: https://www.hobbynoxshop.com/hobbynox-r ... eed-0-8mm/
Eftersom den var billig bestämde jag mig för att köpa en och prova, men mina förväntningar var väldigt låga.

Bild
Jag ville inte testa på ett av mina byggen så jag sökte efter ett lämplig objekt I en låda hittade jag en ofullständig Cheva Bel Air. Fönsterstolparna hade knäckts och böjts men jag gjorde en snabb fix av den och började måla. Jag tänkte måla den i rött och vitt men när jag ändå experimenterade tänkte jag att jag kunde testa en annan sak som jag har läst. Rosa skulle tydligen vara en bra bas för rödfärg och jag hade lite rosa kvar efter min Pink Panther-tank. Färgpistolen var en positiv överraskning.
När jag försöker måla med en 0,4 mm nål i min airbrush vill det gärna bli tjockt och rinningar väldigt lätt men nu täckte den tunt och fint. Jag kunde lägga på flera lager utan problem. Det känns som jag var tvungen att göra färgen tunnare än jag är van vid och det verkar också som om det täckte mer yta med mindre färg. Men det kan vara något som jag bara föreställer mig. Med den rosa basen på så tittade på bilen och fick några "Pink Cadillac-vibbar". Jag skippade tanken på rött och vit och satsar på rosa och vitt istället.

Bild
Nu kom jag ihåg att jag läst att rosa var en bra bas för gult också och jag var tvungen att testa detta. Jag tror att jag blandade färgen lite för tjock för jag fick lite apelsinskalseffekt men jag gillar fortfarande färgpistolen Apelsinskal eller inte, färgkombinationen var lika hemsk som jag trodde att det skulle vara och gillade det så mycket att jag bestämde mig för att söka bland reservdelarna för att bygga den istället för att den skulle bli sluta som ett testmålningsobjekt.

Bild
Bild
Jag hittade en bakaxel och scratchbyggde några bladfjädrar och lyckades hitta en modern Corvette-motor som skulle konverteras för att passa.
Jag hade börjat med Bare Metal Foilkrom när katastrofen inträffade.

Bild
När jag försökte få interiören att passa knäckte jag takstolparna igen så nu går allt tillbaka till skrotlådan. Kanske jag ger mig på den igen senare få jag tror inte att jag behöver måla vid en reparation. Dom knäckta delarna ska vara i krom.
Senast redigerad av Björn B den 20 nov 2023, 03:20, redigerad totalt 1 gånger.
THB
Inlägg: 81
Blev medlem: 04 feb 2023, 13:10

Re: 1956 Bel Air. Känsliga ögon varnas.

Inlägg av THB »

Heh hej Björn. Nu har vi ställt till det. Mot bättre vetande sände jag bilderna till en vän i Australien och reaktionen var starkare än jag anat. "I want it !
pleeeeeease vink vink make one model to me like this". Och sen kom smällen; "next time you come here pleeeeese paint my ol car like this". Nu får jag väl gömma mej i bushen och leva på skalbaggslarver men med sina kontakter kommer hon att hitta mej. Jag gillar lite udda modeller och den här är finfin, du borde verkligen INTE förpassa den till skrotlådan. :D
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1956 Bel Air. Känsliga ögon varnas.

Inlägg av Björn B »

Bild
Bild
Bild
OK. Det var aldrig meningen att den skulle bli byggd men nu står den där färdig(liknande) ändå.

Bild
Bild
Det saknas detaljer på motorn och jag har lagt till lite förenklade detaljer i chassiet för att få ihop den.
En sak saknas men det får vara. En kromlist på motorhuven ovanför grillen saknas. Den passar inte överhuvudtaget hur man än vrider och vänder på den. Passform eller kanske mer hur vissa delar ska monteras lämnar en del att önska.
Kalle M
Inlägg: 124
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Re: 1956 Bel Air. Känsliga ögon varnas.

Inlägg av Kalle M »

Wow! Den är verkligen... fulsnygg! Jag brukar inte bli så intresserad av bilmodeller, men den här fångade mitt intresse. Vem hade trott att rosa, krom och gult skulle funka så bra ihop?
Tankman
Inlägg: 218
Blev medlem: 29 dec 2011, 11:37
Namn: Mats Stråhle
Ort: Stockholm/ Handen

Re: 1956 Bel Air. Känsliga ögon varnas.

Inlägg av Tankman »

Hej Björn.
Jag såg den live i går på mötet och blev väldigt förtjust i den!
En helt underbar färgkombination.

Mera sånt!
Mats Stråhle
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 1956 Bel Air. Känsliga ögon varnas.

Inlägg av Urban Gardini »

Det sjuka är inte den sjuka färgkombinationen utan att den sjuka färgkombinationen faktiskt fungerar bra. Läckert blev det och du fick ett fint djup i den gula färgen, rosa är som sagt en optimal grundfärg för gult...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: 1956 Bel Air. Känsliga ögon varnas.

Inlägg av Lennart 12 »

Den där var originell, och inte alls så tokigt färgval . Tycker färgerna harmonierar bra, och bilen blev riktigt snygg. Det fanns en känd läkare här i Luleå under 50 och 60 talet, doktor Lundgren" han hade en knallgul Bel air" och jag kom osökt att tänka på den , då jag ser din modell. //Lennart
Skriv svar