Hkp 9B Amodel 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
daza
Inlägg: 170
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Hkp 9B Amodel 1/72

Inlägg av daza »

Nu är det längesedan jag la upp något här, men lite byggande har jag hunnit med under våren. Gav mig på att göra en Hkp 9B av Amodels MBB UH-05. Inte helt lätt att få ihop, men slutresultatet blev såhär:

Bild

Bild

Bild

/Daniel
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Hkp 9B Amodel 1/72

Inlägg av MartinN »

Trevlig visp!

/M
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hkp 9B Amodel 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Snyggt! Bra tryck i dayglowen också, inte helt lätt att få till den!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Hkp 9B Amodel 1/72

Inlägg av magnusf »

Vår andra Hkp 9 på bara några månader här på forum, självplågeri i form av Amodel verkar vara på modet :) !

Kan den här byggas direkt ur lådan från byggsatsen eller måste man krångla med något? Jag minns att det fanns två varianter på Hkp 9 (man kan ju misstänka det eftersom det här är en B :) ) och att de hade olika lång flygkropp väl?

Till dina foton tycker jag du ska ta ett vitt A3-ark och lägga i sprutboxen, dina modeller är så fina att de förtjänar en ren bakgrund :) !

Hälsningar

Magnus
commander
Inlägg: 129
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:49
Namn: Andreas Agensjö
Ort: Kungsängen

Re: Hkp 9B Amodel 1/72

Inlägg av commander »

Tjusigt! Amodel är väl inte kända för att göra byggsatser med god passform och byggvänlighet.. Kräver sin man att förvandla ett halvtaskigt utgångsobjekt till sådant resultat! Hatten av! :)

/Andreas
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Hkp 9B Amodel 1/72

Inlägg av Lurifax »

Snyggt och precist bygge.
Och med tanke på att det är en A-model :shock: så är det helt makalöst bra.
holst

CU@C4
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hkp 9B Amodel 1/72

Inlägg av Gabriel »

Den där ser riktigt fin ut!

Jag har en likadan liggandes påbörjad där bygget stannat av då jag fick för mig att göra en komplett inredning. Jag får ta ditt bygge som lite inspiration för att komma igång med det projektet igen!

/Gabriel
daza
Inlägg: 170
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Hkp 9B Amodel 1/72

Inlägg av daza »

Tack alla!

Magnus, det är byggd i princip direkt ur lådan sånär som på lite antenner. Amodel har diverse olika versioner av den, vilket får den tveksamma konsekvensen att kabinen är uppbyggd av fem separata delar där fyra är klarplast.

Bild

Gabriel, det är inte överdrivet mycket man ser genom rutorna så lägg inte för mycket tid på inredning.

/Daniel
daza
Inlägg: 170
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Hkp 9B Amodel 1/72

Inlägg av daza »

På Magnus inrådan... Har inte riktigt fått till bra bilder med vit bakgrund tidigare. Fotar med mobilen. Nu testade jag Lightroom-appen istället för vanliga kamera-appen, vilket gav lite fler möjligheter att ställa in vitbalans etc. Ska testa vidare, men helt klart en förbättring.

Bild

/Daniel
Skriv svar