Tamiya 1/48 Messerschmitt 109G6

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Tamiya 1/48 Messerschmitt 109G6

Inlägg av Snussugen »

Många, många motgångar med detta bygge. Mottlingen i synnerhet. Min Badger 175 Crescendo gillar inte att göra sådana här pyttekrumelurer. Så här långt har jag kommit hittills:

Motorn är jag ganska nöjd med. Tamiya var hyggliga nog att inkludera dekaler till den.

Bild

Landningsställen blev också rätt bra.

Bild

Cockpit blev ok, men instrumentdekalen blev rätt kass för jag satt med väldigt dålig belysning medan jag tryckte dit den. Hämta lampa är jobbigt, lol.

Bild

Bild

Målade spinnern själv. Primade med tamiya vit, använde tamiyas böjbara tejp och lindade så gott det gick runtom, och sprutade sedan svart. Det blev ok.

Bild

Detta är strax innan blanklack för dekaler. Använt Mr. Hobby och Tamiyafärger.

Bild

Brydde mig inte om att mottla sådär jättemycket där korsen ska sitta. Tyvärr gick jag lite överbord med chipping på högervingen. För sent att åtgärda nu.

Bild

Gillade inte idén av att smeta på en såpass stor dekal för bandet, så blandade min egen blå så gott det gick och maskerade av och målade själv.

Bild

Hon är blanklackad nu. Verkade räcka gott med ett lager, hon blev så blank så. Imorgon blir det dekaler. Förhoppningsvis är det "smooth sailing" härifrån.

Det är en lite klurig modell; man kan byta runt motorhuvarna och oljekylaren i öppet läge för att visa upp modellen ordentligt, men delarna vill inte passa sådär jättebra. Tamiya inkluderade magneter men tycker inte det blir riktigt tajt ändå. Sen var jag tvungen att fylla massa luckor och dylikt både på vingar och flygkroppen om jag ville bygga version A, vilket var lite drygt. Men verkar ha lyckats bra med det eftersom det inte finns ett spår av dem efter ett lager färg. Alltid nåt.
Live & let dry.
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Tamiya 1/48 Messerschmitt 109G6

Inlägg av Lurifax »

"Cockpit blev ok"

Jag tycker att din cockpit blev helt fantastiskt bra.

Även i övrigt ser det bra ut. Mottling är inte lätt men din ser bra ut i mina ögon. Det ska bli kul att se den när den är klar.
holst

CU@C4
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Tamiya 1/48 Messerschmitt 109G6

Inlägg av magnusf »

Håller med Holst, var inte så kritisk mot dig själv! Badger 175 är väl inget superprecisionsinstrument men du verkar ha lockat fram det bästa hos den i alla fall! Och smart drag med det blå bandet. Det blir mycket bättre än dekal och jag tycker faktiskt själv att det oftast är enklare att måla också!

Hälsningar

Magnus
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Tamiya 1/48 Messerschmitt 109G6

Inlägg av Snussugen »

Lurifax skrev: 01 jun 2023, 06:52 "Cockpit blev ok"

Jag tycker att din cockpit blev helt fantastiskt bra.

Även i övrigt ser det bra ut. Mottling är inte lätt men din ser bra ut i mina ögon. Det ska bli kul att se den när den är klar.
Oj, tack ska du ha Lurifax. :) Ska försöka att inte snubbla över mållinjen.
magnusf skrev: 01 jun 2023, 09:09 Håller med Holst, var inte så kritisk mot dig själv! Badger 175 är väl inget superprecisionsinstrument men du verkar ha lockat fram det bästa hos den i alla fall! Och smart drag med det blå bandet. Det blir mycket bättre än dekal och jag tycker faktiskt själv att det oftast är enklare att måla också!

Hälsningar

Magnus
Tack Magnus! Jo, du har rätt i att det ser bättre ut, och är enklare att måla. Dessutom så slipper man ösa på massa microsol för att få den att klämmas in i panellinjer och dylikt. Tror jag kommer fortsätta med detta.

Dekaler idag tror jag. :)
Live & let dry.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Tamiya 1/48 Messerschmitt 109G6

Inlägg av Anders.Edblad »

Bra att du fått ordning på din Airbrush det där blev riktigt bra.
Håller med de övriga om cockpiten.

Anders E
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Tamiya 1/48 Messerschmitt 109G6

Inlägg av Snussugen »

Anders.Edblad skrev: 01 jun 2023, 17:49 Bra att du fått ordning på din Airbrush det där blev riktigt bra.
Håller med de övriga om cockpiten.

Anders E
Tackar och bockar, Anders! :)

Satte dit basdekalerna ikväll. Kors, insignior och sådant. Det piffade upp henne ordentligt i mitt tycke. Nu är det bara stenciler kvar. Använde microset, och sedan microsol när de torkat. Kanske behövs ett par, tre lager för att de ska anpassa sig ordentligt.

Bild

Bild

Bild
Live & let dry.
aln63
Inlägg: 171
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: Tamiya 1/48 Messerschmitt 109G6

Inlägg av aln63 »

Snyggt bygge. När det gäller dekaler brukar jag precis som du använda Microset och Micro sol. Men komplettera med hårtork med värme. Lämpligen inte så mycket så att modellen smälter men de tål rätt mycket. Metoden är särskilt bra när dekalen skall sitta på ytor som inte är plana. Dekalerna smälter in i omgivningen.
Mvh
Anders
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Tamiya 1/48 Messerschmitt 109G6

Inlägg av Snussugen »

Tack Anders. Har faktiskt problem att få dekalerna att passa ordentligt ens efter 4 "lager" MicroSol. Nu äger jag ingen hårtork, men använde min skalpell och en tandpetare för att försöka reda upp det. Det blev bättre, men är inte helt nöjd. Har Tamiyas dekaler blivit sämre på sistone eller nåt? De verkar ovanligt.. hm. Tror inte det är tjockleken som är boven i dramat, eftersom deras gamla modeller i samma skala som jag byggt förut hade ännu tjockare dekaler och de sjönk in i panellinjer och dylikt betydligt snabbare än dessa.

De verkar väldigt sega. Elastiska. Gillar dem inte alls.
Live & let dry.
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Tamiya 1/48 Messerschmitt 109G6

Inlägg av Snussugen »

Bestämde mig pangbom sådär att jag ville ha 109:ans droptank. Var inte så svårt. Borra ett par hål i bottenplattan, limma dit ett par extra delar. Finns t.o.m en liten plupp inuti som gör tanken avtagbar. Målade rubbet RLM76. Blanklack. Dekaler. Så skulle jag mattlacka över allt, tänkte det vore ju en bra idé att tvätta bort allt fingerfett och dekalvätskor som utan tvekan samlat på sig medan man hanterat modellen. Sagt och gjort. Varmvatten och tvål. Så började färgen lossna (!) på min droptank. Precis bakom den svarta "Keine bombe!" dekalen. Väldigt mysko. Jag var ju väldigt noggrann med rengöring och sådant innan målning, och lät dessutom torka 24 timmar. Men varmvatten och tvål tuggade sig gladeligen igenom både klarlacken och färgen. "spela boll" tänkte jag, maskerade lite försiktigt runtom, med en bit papper över dekalen eftersom jag inte klarlackat över dem ännu. Så lossnar den naturligtvis under målning! Jahapp. Dekalen fick en skur färgsprut över sig. Kanske man kan pensla bort lite försiktigt med thinner? Nix. Dekalen dog. lol.

Slängde den i en gammal bytta och dränkte den i ugnsrengöring. Sen fick den ett långfinger riktat mot sig medan jag yttrade mindre snälla ord.

Tamiya inkluderade faktiskt mer dekaler till min droptank, men de är av den röda varianten. Jag tycker de ser hemska ut; skär sig något fruktansvärt mot det ljusblå. Whatever. Man tager vad man haver.

Kan inte vänta på att färdigställa denna prutt så jag kan köpa ny likadan, och göra om/göra rätt. Det vore trevligt att bygga något problemfritt för en gångs skull. Fast det kanske är lite mycket begärt av ett klantarsle som jag. :D

(motgångar på denna modell inkluderar halvförstört luftintag undertill, hade tejpat ihop ett par väldigt smala delar som var otroligt svåra att hålla i med mina korvfingrar. Limmade hop dem, limmet rann in under tejpen. Sabbade plasten. Går inte att fixa. Tänkte jag kanske kan dölja skadan med lite geggstänk när jag vädrar den sen. Ommålning av propellern 3 gånger, sen när jag äntligen var nöjd med den så ville den inte sitta ihop. Det finns bara ett sätt att fästa noskonen mot sin bottenplatta. Två hål. Två pluppar. Det blev en stor ful springa. Klämde in superlim i den och pressade ihop; tvingade ihop den. Detta skapade fula fläckar som man fick slipa bort, sen maskera av allting och måla över. Sedan, av anledningar jag är för dum för att begripa, så blev den svarta en helt annan nyans än resten av noskonen, trots att jag använt samma färg! Haha. Sen är det instrumentpanelsdekalen, som jag förvisso redan visat. Ommålning av oljekylarna (båda två, 4 gånger. Rodret 5 gånger.)

Det är lite roligt ändå... men en dag så kommer jag bygga en modell utan krångel. Den som lever får se.
Live & let dry.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Tamiya 1/48 Messerschmitt 109G6

Inlägg av Anders.Edblad »

Tro inte att du är ensam om att råka ut för motgångar under bygget.
Jag har byggt många modeller, de som jag byggt utan något typ av krångel är lätt räknade. Airfix Walrus och Monograms Super Sabre i 1/48 var nog helt problemfria byggen från start till slut. Krånglande dekaler, fingeravtryck, limkladd, färg som uppför sig annorlunda när den blir gammal och allt annat som man kan råka ut för är en del av hobbyn.
Den stora skillnaden är att jag blir bättre på att reparera och dölja misstagen och det är lätt att fokusera på de mindre bra bitarna eftersom man själv vet var de finns. Många gånger är det bättre att nöja sig med att en modell blir lagom bra, ta med sig erfarenheterna från det bygget och börja på en ny modell.
Jag tror att jag delar den här erfarenheten med många andra byggare.

Anders E
Skriv svar