Tamiya 1/48 Messerschmitt 109G6

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Tamiya 1/48 Messerschmitt 109G6

Inlägg av Snussugen »

Urban Gardini skrev: 08 jun 2023, 21:30 Vassego! Jo, det är torktiden då Rapid torkar betydligt snabbare än deras vanliga Mr. Color Thinner och då följaktligen ännu större skillnad mot M. Levelling Thinner. Rapid är menat att användas till metallicfärg samt matt färg när man verkligen vill ha den matt.
Detta gav mig en idé. Tamiyas lacquer thinner är ju också en rätt snabbtorkande sak, så öste ned lite sånt i min 70/30 blandning flat clear/matting agent och sprutade ett par tunna lager. Tycker nog det ser snäppet bättre ut än förut! Använde ju Mr. Color levelling thinner sist. Det är fortfarande inte lika fint som Humbrol, men det är åtminstone dugligt nu. Tack ska du ha. Tror du den här Rapid hade gett ännu bättre resultat än Tamiyas thinner?

Nu får det torka några timmar innan jag börjar med vädring. :D
Live & let dry.
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Tamiya 1/48 Messerschmitt 109G6

Inlägg av Urban Gardini »

Rapid är snabbare än Tammys gula kork. Tammys är jämförbar med Mr. Color Thinner.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Tamiya 1/48 Messerschmitt 109G6

Inlägg av Snussugen »

Urban Gardini skrev: 08 jun 2023, 23:50 Rapid är snabbare än Tammys gula kork. Tammys är jämförbar med Mr. Color Thinner.
Ja se på fasen, man lär sig något nytt var dag! Får se till att köpa lite sånt nästa gång man har kosing då, tack igen för tipset. :)

Grisade ner henne lite nu ikväll med hjälp av MIG's oil & grease stain mixture; försökt förtunna den lite och smeta på där det är gammal intorkad olja, och ren gegga där det är som fräschast. Kul att experimentera med, och eftersom det är enamel är det bara att torka bort med lite lacknafta om man inte är nöjd. Det här var roligt. Behöver bara "snygga" till ett par ställen.

Bild

Bild
Live & let dry.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Tamiya 1/48 Messerschmitt 109G6

Inlägg av magnusf »

Den där blir jäkligt snygg trots dina missöden längs vägen!

Tvål ska man vara försiktig med, det löser lite allt möjligt. Jag har också upptäckt det den hårda vägen! Om man behöver städa lite kraftfullare så är faktiskt diskmedel (typ Yes) ett bättre val. Någon kemist får räta ut frågetecknen huruvida det är någon kemisk skillnad mellan tvål och diskmedel eller om det bara är inbillning från min sida :) !

Hälsningar

Magnus
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Tamiya 1/48 Messerschmitt 109G6

Inlägg av Snussugen »

magnusf skrev: 09 jun 2023, 07:50 Den där blir jäkligt snygg trots dina missöden längs vägen!

Tvål ska man vara försiktig med, det löser lite allt möjligt. Jag har också upptäckt det den hårda vägen! Om man behöver städa lite kraftfullare så är faktiskt diskmedel (typ Yes) ett bättre val. Någon kemist får räta ut frågetecknen huruvida det är någon kemisk skillnad mellan tvål och diskmedel eller om det bara är inbillning från min sida :) !

Hälsningar

Magnus
Tackar och bockar Magnus, dock lyckades jag med bedriften att ha ytterligare ett missöde!

Antennen skulle ju limmas dit. Borde ju vara lätt. Torrpassade först, såklart. Perfekt! Så lite tamiya extra thin försiktigt på knoppen som ska in i hålet i rutan. Pincett för att sätta på plats.. och den passar inte. Den går inte in. Jag trycker så det knakar i plasten. Nix.

Så den sitter lite... udda. Obegripligt. Helt obegripligt. :D
Live & let dry.
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Tamiya 1/48 Messerschmitt 109G6

Inlägg av Urban Gardini »

Glöm den ack så berömda Murphy's Law då det finns en annan lag som bättre sammanfattar allting och dess skeenden! O'Toole's Law - "Murphy was an optimist!"...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Tamiya 1/48 Messerschmitt 109G6

Inlägg av Snussugen »

Urban Gardini skrev: 09 jun 2023, 17:10 Glöm den ack så berömda Murphy's Law då det finns en annan lag som bättre sammanfattar allting och dess skeenden! O'Toole's Law - "Murphy was an optimist!"...
Haha! :D

Lite goda nyheter, dock. Avgassotet blev faktiskt rätt bra. Sprutade först XF-64 rödbrun lite tunt, sen hällde jag i några roppar XF-1 mattsvart och sprutade en gång till.

Bild
Live & let dry.
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Tamiya 1/48 Messerschmitt 109G6

Inlägg av Snussugen »

Jag färdigställde den igår, men inte hittat ett bra ställe att ta ordentliga kort på den ännu. Men lite senare idag kanske! :D
Live & let dry.
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Tamiya 1/48 Messerschmitt 109G6

Inlägg av Snussugen »

Har svårt att uppskatta helheten av modellen efter alla missar, men försöker. Det är lite bättre än förut i alla fall. Lärt mig massor av mina misstag.
Experimenterar fortfarande med mattlack, vilket är jobbigt. Behöver komma in i en slags rutin med produkterna så man slipper experimentera höger & vänster. Bygger jag en sån här 109:a till så kommer den garanterat bli bättre.

Men nog gnäll nu, sorry! På det hela taget, om jag slutar fokusera på missarna.. så är jag nöjd med denna! :)

Tyvärr är min telefonkamera lite småkorkad. Den vill inte riktigt fokusera på det man siktar på, utan fokuserar lite på vad den vill, och gör allt omkring lite småsuddigt. Sicket skräp. Vitbalansen är även den helt bäng, fick pilla med diverse filter för att få fram färgerna jag ville ha. Strunt samma.

Here goes:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Hemmagjord snurrimojs till noskonen:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Tackar som tittar. Härnäst blir det antagligen Tamiyas fina Lightning i 1/48, men tänker måla om cockpit (lol) för är inte nöjd alls med färgblandningen de tyckte jag skulle göra. Det blir ugnsrengöring på den, sedan gamla goda Humbrol 226.

Har även min Airfix P51:a i 1/24 som står och samlar damm, 99% färdig. Svårt att få ändan ur vagnen med den. Min Revell Hornisse i 1/48 (som jag köpte av någon här på forumet faktiskt) är mestadels byggd och delvis målad, och har varit i samma skick några år nu.

Har faktiskt en Trumpeter Hurricane trop i 1/24 som jag jobbat med på och av sedan 2019 typ, för att inte nämna Eduards Focke-Wulfs från JV44. Mina gamla var penselmålade och hiskeliga, så ville göra om. :D Fast de får nog vänta tills jag köpt en bättre airbrush. Massa mottling på dessa.
Live & let dry.
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Tamiya 1/48 Messerschmitt 109G6

Inlägg av MartinN »

Oavsett förebild – det är trevligt att läsa om dina vedermödor och det finns nog många som kan lära mer av dina nyförvärvade kunskaper när du delar med dig. Får jag rösta skulle jag gärna se Mustangen i 1/24 klar, det är en utmaning att bygga den, det vet jag! Och 109:an är riktigt fin.
/M
Skriv svar