Hasegawa S 35E Draken, 1/48 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Hasegawa S 35E Draken, 1/48 - Klar!

Inlägg av Björn Fransson »

Och vad håller Fransson på med, då? Jo, back to basics! Det har varit lite dåligt med byggen av favoritobjektet på sistone, men den här våren har jag äntligen tagit tag i den här bygget som vissa av er kanske sett på andra forum:

Bild

Som synes ska jag slänga in lite gammalt överblivet ets, jag har dessutom Maestros pitotrör. Just S 35:an har jag planerat länge, utan att komma igång. Men till slut kom jag i alla fall loss.

Aires cockpit med ofärdig stol:

Bild

...och stolen klar:

Bild

Det obligatoriska Draken-karvandet, dels för att få in cockpiten, dels för att få till de hängande rodren:

Bild

Hjulbrunnarna fick inget resin den här gången, däremot lite extra detaljer:

Bild

Vingkameralinserna installerade. Alltså inte glasen, utan lite symboliska kameror så att det inte ser helt tomt ut utifrån. Luftintaget på fenan har också fixats till:

Bild

Jag valde en individ med Apparat 15, vilket visade sig vara en utmaning eftersom jag samtidigt tänkt mig en med tidig märkning... Mer om det strax. Men snart satt remsfällarna på plats. Som vanligt körde jag knepet att limma fast stjärtkonen på den övre kroppshalvan först, då löser man den lilla passformsproblematik som finns på den här modellen:

Bild

Och sedan var det bara att plocka ihop denna underbart lättbyggda modell. Att ha byggt åtta-nio stycken innan KAN underlätta, men den här borde inte bereda någon något större problem.

Bild

Rodren på plats efter lite meck:

Bild

Bild

Och så primer på det hela:

Bild

Det finns ett gäng bilder i Nordic Airpowers Draken-bok som föreställer några riktigt muggiga Drakar från F 11. Så de fick stå förebild för målandet. Personer känsliga för vädring varnas... Men jag lovar, det här är målat utifrån förebilder.

Bild

Färgerna är Mr Paints Draken-blå med lite olivgrönt i, och Mr Paints olivgrön 325. Nu tänker ni som kan era färger att "men Draken var ju inte målad i Olivgrön 325! Och det stämmer utmärkt. Problemet - eller fördelen - är att Mr Paints version av 325:an är på tok för brun. Men samtidigt nästan spot on den nyans som användes på Draken. Lite vanlig olivgrön blandades i, sedan var jag nöjd.

Bild

Här syns även de (maskerade) kameraöppningarna som man får öppna själv. Inte helt enkelt, men det löste sig till slut.

Bild

Något renodlat dekalark för Spaningsdraken finns ännu inte, men allt som behövdes fanns på Moose Republics F-ark:

Bild

Sedan var det dags för ställen som fick några extra detaljer och en wash:

Bild

Luftintagen fick samma behandling som jag testat tidigare: Först målade i en grönaktig Mr Paint-färg, därefter ljusgrå Tamiya på det. Och till sist mekanisk vädring på det hela med slippapper.

Bild

Hjulbrunnar vädrade och washade:

Bild

Här syns även det lilla siktet under nosen som inte finns med i modellen utan som jag fick fixa till på egen hand:

Bild

Och så en wash på resten. Bara slutvädring och slutmontage kvar nu:

Bild
Senast redigerad av Björn Fransson den 22 jun 2023, 09:22, redigerad totalt 1 gånger.
aln63
Inlägg: 171
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: Hasegawa S 35E Draken, 1/48

Inlägg av aln63 »

Hej Björn,
Vilken fin draken du bygger. Man kan ju se på bilderna att du lagt ner mycket arbete på den.
Landningsställ och hjul är helt fantastiska.
Mvh
Anders
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Hasegawa S 35E Draken, 1/48

Inlägg av MartinN »

Härligt Björn!! Stiligt.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hasegawa S 35E Draken, 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Tack, Anders och Martin!

Martin: Det kanske t o m är dina bilder som jag har som förebild? Framför allt är det färgbilderna i Nordic Power-boken som jag utgått från. Det är fascinerande hur slitna just dessa Drakar såg ut redan på sjuttiotalet, jag har nästan aldrig sett något liknande så tidigt.
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Hasegawa S 35E Draken, 1/48

Inlägg av MartinN »

Tyvärr är det nog inte mina bilder om du menar 34:an. Den var inte kvar när jag var på F11. Men kanske mina bilder av andra exemplar bidragit, det skulle glädja mig. Den enda bild jag hade på 34:an var från webben från en landning där noshjulet såg ut att ha försvunnit iväg på egen hand. Men utveckla gärna det där om hur du tänkte kring märkning och Apparat 15.
/M
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hasegawa S 35E Draken, 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Nej, inte just 34:an, den har jag en annan bild på. Men inspirationen är hämtad från en binge andra bilder på 09, 59 och 23.

Angående märkningen och Apparat 15, hade jag som idé att bygga en individ från F 11 med den gamla, platta huven, gammal märkning, men modifierad med Apparat 15. Något jag trodde skulle var enkelt. Men när det var dags för märkning, visade det sig att det var svårare än jag trott att hitta den kombinationen. Det kryllar inte av bilder på Draken från F 11, och de jag hade var antingen med gammal märkning och utan Apparat 15, eller med nya Fara-märken och med. Den enda som hade den kombinationen i Nordic Airpowers bok var F 11-23, men den hade F-huv... Men till slut lyckades jag googla mig fram till trettiofyran som hade precis den kombinationen jag sökte. Men den är nog inte din, den är tagen på Ljungbyhed.

Bild
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Hasegawa S 35E Draken, 1/48

Inlägg av Lurifax »

Nu väller de fina flygbyggena in. Det finns väl inte så mycket att säga om det. Det är är lysande som vanligt. Ungefär vad man kan vänta sig. :)
holst

CU@C4
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Hasegawa S 35E Draken, 1/48

Inlägg av magnusf »

Alltid lika trevligt med dina Drakar när de dyker upp Björn! Snyggt!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hasegawa S 35E Draken, 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Tack ska ni ha! Här en snabbupdate innan slutfinishen. Allt är lackat, vädrat och det mesta även monterat. I sista stund snubblade jag över ett set med pitotrör som kommer väl till pass, i synnerhet på den här som har det långa röret på fenan. Bara sista rycket kvar nu!

Bild
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Hasegawa S 35E Draken, 1/48

Inlägg av Janne.S »

Tjusigt som bara den!!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Skriv svar