1:72 Kompositbygge Me 262

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Morgan
Inlägg: 213
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

1:72 Kompositbygge Me 262

Inlägg av Morgan »

Jag har valt att kalla detta ett kompositbygge då det likt pansarskyddet i en modern stridsvagn består av flera olika delar, som egentligen inte hör ihop, men som jag på något sätt hoppas att bygga ihop till en färdig modell av en Messerschmitt Me 262A-1a.

Huvudkomponenten är Airfix byggsats, men jag har även med två fotoets-set från Eduard, båda två avsedda för den här byggsatsen, samt ett detaljset av resin från CMK, avsett för Revells gamla Me 262-byggsats, och sist men inte minst pilotsätet och instrumentbrädan från Revells byggsats. Utöver detta har jag diverse olika dekalark samt en mängd olika referenskällor, bland dem en artikel om just Airfix byggsats ur den tyskspråkiga modellbyggetidningen Modell-Fan, som jag prenumererade på under fyra års tid.

Det allra svåraste "kirurgiska ingreppet", nämligen att få nosdelen av resin från CMK att passa in grovt i flygkroppen, är redan gjort och finliret kan alltid göras när flygplanet i övrigt är ihoplimmat och klart för målning.

Någon förebild har jag ännu inte valt ut utan detta kommer till mig under byggets gång.

Tanken med slutresultatet är att få ihop en jättefin Me 262 med öppna serviceluckor för både vapen och motorer samt "rörliga" roderytor och landningsklaffar.

Nästa vecka har jag en veckas välbehövd semester så då har jag gott om tid att få en bra start med det här bygget så att jag senare bara behöver tänka på maskering inför målning och sådana detaljer.

Efter nästan två år har energin till modellbygget äntligen kommit tillbaka och det känns obeskrivligt skönt. Tanken är delvis att detta ska bli ett sommarbygge, då jag jobbar i stort sett hela sommaren, och att det ska slutföras under min sensommarsemester under den tidiga hösten.

Stort tack till er som läser!

Vänligen, Morgan
Kalle M
Inlägg: 120
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Re: 1:72 Kompositbygge Me 262

Inlägg av Kalle M »

Ska bli kul att följa! Roligt att vi nästan parallellt bygger plan från samma epok.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1:72 Kompositbygge Me 262

Inlägg av magnusf »

Morgan! Den här missade jag helt! Kommer följa med intresse, ett av mina favoritflygplan. Har inte sett Airfix sats i verkligheten, du får rapportera hur det går.

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: 1:72 Kompositbygge Me 262

Inlägg av Anders.Edblad »

Min erfarenhet av Airfix nya modeller är att de är väldigt trevliga att bygga.
Lycka till med bygget!
Anders E
Skriv svar