På byggbordet: 2S6M Tunguska luftvärnsbandvagn

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
TomasJ
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 apr 2012, 21:18
Namn: Tomas Johansson
Ort: Hjo

På byggbordet: 2S6M Tunguska luftvärnsbandvagn

Inlägg av TomasJ »

Hej på er

Här kommer mitt försök på Panda models 2S6M Tunguska (35002) i 1/35.
Tunguska är en bandgående luftvärnsartilleripjäs som togs i tjänst i Sovjet 1982.
Beväpningen består av två st 30mm automatkanoner och 8 robotar.

Jag har dragit mig lite för at påbörja bygget då den kändes lite svårbyggd, och tyvärr besannades mina farhågor.
Gjutningarna är fina och passforman bra men det är väldigt många onödigt små delar. Speciellt kanonerna och robotarna är svåra att få ihop snyggt.
En hel del fotoets ingår, men tyvärr inga ersättningsdelar i plast för oss som inte är superbekväma med ets.
Länk-för-länk-banden har lösa "tänder" som måste monteras, jag la väldigt mycket tid på att få dessa raka men blev ändå inte helt nöjd. Friulmodel-band (ATL-153) rekommenderas om du vill slippa pillet med banden.

Antennen är extra, allt annat följer med i lådan. Robotarna monteras dit efter målning så de saknas nu.

Den kan nog bli snygg med lite färg på men som sagt, svårbyggd och inget för nybörjare.

2S6M foto a1.jpg
2S6M foto a1.jpg (724.92 KiB) Visad 1206 gånger
2S6M foto a2.jpg
2S6M foto a2.jpg (714.1 KiB) Visad 1206 gånger

/Tomas
John Lindbom
Inlägg: 228
Blev medlem: 08 apr 2012, 16:08
Namn: John Lindbom
Ort: Norrköping

Re: På byggbordet: 2S6M Tunguska luftvärnsbandvagn

Inlägg av John Lindbom »

Många fina byggen, hoppas att målningen blir lika lyckad.

Mvh: John
TomasJ
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 apr 2012, 21:18
Namn: Tomas Johansson
Ort: Hjo

Re: På byggbordet: 2S6M Tunguska luftvärnsbandvagn

Inlägg av TomasJ »

Tunguskan är också färdigmålad.

2S6M foto b1.jpg
2S6M foto b1.jpg (791.48 KiB) Visad 443 gånger
2S6M foto b2.jpg
2S6M foto b2.jpg (838.31 KiB) Visad 443 gånger
2S6M foto b3.jpg
2S6M foto b3.jpg (1.44 MiB) Visad 443 gånger
Robottuberna sitter bara fast på en liten punkt undertill längst bak och var svåra att montera rakt, jag får nog bryta loss dem och försöka igen nu när jag ser mer detaljer på fotona...

Jag valde att visa föraren lucka öppen så jag fick lägga till en glasruta av genomskinlig plasticard.

På återseende.
/Tomas
Skriv svar