På byggbordet: MT-LB artilleritraktor

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
TomasJ
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 apr 2012, 21:18
Namn: Tomas Johansson
Ort: Hjo

På byggbordet: MT-LB artilleritraktor

Inlägg av TomasJ »

Hej på er

Med våren kom även bygginspirationen i år så nu har jag flera byggen på gång.

Först ut är Trumpeters MT-LB (05578) med full interiör. Den har en enkel och slät utsida och en väldigt detaljrik insida, tyvärr tänkte jag inte bygga den med öppna luckor. Jag tröttnade direkt när jag såg banden, alla länk-för-länkarna består av två lösa "tänder", de borde gå att lösa MYCKET smidigare i en ny modell, så jag ersatte dem med Friulband istället i en tyst protest. Fotoets och metallvajer ingår, antennen av ståltråd är extra.

MT-LB foto a1.jpg
MT-LB foto a1.jpg (560.57 KiB) Visad 2239 gånger

Både motor och transmission ser bra ut, övrig inredning är svår att se i de små takluckorna.

MT-LB foto a2.jpg
MT-LB foto a2.jpg (1.65 MiB) Visad 2239 gånger

En artilleritraktor är ju inte komplett utan något på dragkroken, så jag letade fram Alangers gamla BS-3 (035103), en 100mm kanon modell 1944. Kanske inte helt tidstypisk men det fanns säkert kvar en och annan BS-3 i Sovjetiska förråd när MT-LB:n lanserades?

På fotot saknas fortfarande frontsköld och jag har ersatt hjulen med gamla resinhjul från Hussar.
BS-3 foto a1.jpg
BS-3 foto a1.jpg (652.47 KiB) Visad 2239 gånger
/Tomas
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: På byggbordet: MT-LB artilleritraktor

Inlägg av F Porsche »

Man blir lite sugen på att bygga pansar igen, tog du någon bild innan du la på locket ?
TomasJ
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 apr 2012, 21:18
Namn: Tomas Johansson
Ort: Hjo

Re: På byggbordet: MT-LB artilleritraktor

Inlägg av TomasJ »

Tyvärr inte. Mest jobb var det med motorutrymmet, men även förarutrymme och transmissionen i fronten är välgjorda och väldetaljerade. Transportutrymmet i bak är sparsamt inrett men det verkar stämma rätt väl med de foton jag sett.
TomasJ
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 apr 2012, 21:18
Namn: Tomas Johansson
Ort: Hjo

Re: På byggbordet: MT-LB artilleritraktor

Inlägg av TomasJ »

Hej igen

Målning är klar på bandtraktorn. Min vana trogen grundmålad med Gunze 303, detaljmålad med Tamiya och vädrad med oljefärger.
Jag sliter med fotograferingen, jag testar allt men blir inte nöjd. Alla motiv blir mörka oavsett foto inomhus eller i direkt solljus utomhus...dessa får väl duga så länge.
MT-LB foto b1.jpg
MT-LB foto b1.jpg (1.05 MiB) Visad 895 gånger
MT-LB foto b2.jpg
MT-LB foto b2.jpg (813.13 KiB) Visad 895 gånger

En kanon på släp...
MT-LB foto b3.jpg
MT-LB foto b3.jpg (1017.73 KiB) Visad 895 gånger
TomasJ
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 apr 2012, 21:18
Namn: Tomas Johansson
Ort: Hjo

Re: På byggbordet: MT-LB artilleritraktor

Inlägg av TomasJ »

MT-LB foto b4.jpg
MT-LB foto b4.jpg (795.69 KiB) Visad 894 gånger
Och så avslutningsvis en detalj på BS-3:an.
Trumpeter har släppt en ny som säkert är bättre, men denna gamla från Alanger funkar för mig.
MT-LB foto b5.jpg
MT-LB foto b5.jpg (902.34 KiB) Visad 894 gånger

På återseende.
/Tomas
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: På byggbordet: MT-LB artilleritraktor

Inlägg av Plasticbattle »

Fantastic model. Not into modern armor so much, but this looks interesting. :shock: :shock:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Skriv svar