SAAB 39-2 Italeri 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

SAAB 39-2 Italeri 1/72

Inlägg av Björn B »

Bild
Bygget av JAS 39C har inspirerat mig att ta tag i lite panelhönor. Först blir den andra Gripenprototypen.
Den hade ju analoga instrument så jag hade fixat en instrumentbräda innan projektet dog.

Bild
Jag hade börjat planera för bygget av spinnskärmställningen så nu var det bara att köra igång. Jag började med att limma på ett par plastbitar nedanför fenan och en bit gjutstam i bakkanten. Allt var så sladdrigt att jag behöver något som stabiliserar under bygget.

Bild
Bild
Jag kommer göra en väldigt förenklad montering av den. Jag ser helst att den håller än att den blir helt korrekt.
Det gäller ju bara att lura ögat vid en snabbtitt.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SAAB 39-2 Italeri 1/72

Inlägg av Björn B »

Bild
Bild
Då var den väl klar. Nästa steg blir att försöka få loss den från planet utan att den går sönder.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SAAB 39-2 Italeri 1/72

Inlägg av Björn B »

Bild
Slutresultatet.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SAAB 39-2 Italeri 1/72

Inlägg av Björn B »

Bild
Lite antenner ska på och nosen fixas innan det är dags för målning
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SAAB 39-2 Italeri 1/72

Inlägg av Björn B »

Bild
Klar för målning och det är väl sista chansen att se några detaljer på den för

Bild
allt försvinner i det svarta.
Bild
I see a red door and I want it painted.....

Passade på att skära masker till huven. Har ju 5-6 st. till att bygga.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SAAB 39-2 Italeri 1/72

Inlägg av Björn B »

Bild
Det var inte lätt att se var man skulle maskera. Matt svart sväljer allt vad detaljer heter.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SAAB 39-2 Italeri 1/72

Inlägg av Björn B »

Bild
Det blev för kraftig färguppbyggnad mot tejpen så det blev till att måla om alltihopa.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SAAB 39-2 Italeri 1/72

Inlägg av Björn B »

Bild
Dags för dekaler men jag gillade inte dayglowfärgen på trianglarna från KP. Försökte skära ut trianglar från tre eller fyra olika dayglowark utan lycka. Kanterna blev inte skarpa och en del splittrades i vattnet så masker skars ut för att måla dom istället.
Det gick ju åt ...... som väntat. Provade tre olika fabrikat men det känns som dom dom åldrats och förlorat "lyskraften" Sista försöket med en Humbrol enamel slutade med en gegga. Det blev ännu värre när jag försökte få bort den med Humbrols thinner.

Bild
Sven Ingvars får väl inspirera. "Börja om från början. Börja om på nytt. Varför ska man sörja...." Tur det finns slippapper.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SAAB 39-2 Italeri 1/72

Inlägg av Stellan »

Hm, i 99% av fallen kan och bör man måla det vita först, maska och sedan blåsa på det svarta. Borde vara möjligt att maska 2:an på fenan och sedan blåsa på svart över. Har du en maskskärningsmaskin?

Dayglowpanelerna kan du göra lika dant med. På med vitt, sedan dayglow, dutta på en tejptriangel, sedan drar du på med det svarta över hela tjottafräset.

Skärmkataplutten baktill är riktigt bra. Fiffigt med pålimmade stödet i motorgrottan.
Stellan Schroeder Englund
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SAAB 39-2 Italeri 1/72

Inlägg av Björn B »

Bild
Anledningen till det vita efter det svarta var att det var lättare att maska av så. Nu blir det vitt först, fungerar som bas till trianglarna samtidigt.
Provade dayglo fån AK denna gång. Den var väldigt tjock så naturligtvis blev det apelsinskalseffekt. Kanske OK med tanke på att det var orange.
Det gick att polera ner och klarlack kom på innan kompressorn gick sönder.

Bild
Beställde delar och åkte på semester så det blev ett avbrott i målningen och det var svårt att komma igång igen men till slut blev den svart.

Bild
Tack och lov dolde det sig ingen större katastrof under maskeringen. Lite svart hade krupit under tejpen men det fixas lätt.
Skriv svar