JAS 39C Gripen

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

JAS 39C Gripen

Inlägg av Björn B »

Bild
Tänkte bygga en Spaningstunnan men det blir en Gripen istället.
Trodde att jag skulle bli tvungen att scratchbygga spaningskapseln så jag letade efter bilder på den. Men det visade sig att den fanns med i Revellsatsen.

Bild
Men bilderna visade lite saker som jag vill ändra på. Först öppnar jag upp öppningarna på den.
Framför det stora fönstret i botten är det en nedsänkning. Jämfört med bilder ser den för kort ut och även för rund. Jag slipade lite så att formen blev mer spetsig och även längre.
I bakkant beslöt jag mig för att bygga ett nytt luftutsläpp. Revell hade förenklat det till en rektangulär kloss.

Bild
Beslutade mig för att flytta detaljer som blivit spegelvänd på byggsatsen.

Bild
Eftersom jag har åtta Gripen i stashen så fick Cameon skära ut delarna så att dom blir lika.
Jag lyckas inte få den att skära igenom 0,5 mm pc men det är lättare att skära igenom plasten genom att med kniven följa skårorna som Cameon gjort än att mäta ut varje del och skära ut helt för hand. Kanske onödigt jobb. Det är ju inget man tänker på ändå.
Senast redigerad av Björn B den 24 mar 2024, 06:51, redigerad totalt 1 gånger.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: JAS 39C Gripen

Inlägg av Björn B »

Bild
Avslutar för dagen.
Senast redigerad av Björn B den 24 mar 2024, 06:51, redigerad totalt 1 gånger.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: JAS 39C Gripen

Inlägg av Björn B »

Bild
Hade köpt en sats fackelkastare från Brengun till denna men jag insåg snabbt att försöka rikta in ritsmallen och hålla den stilla för att få till tre uttag rätt skulle vara mer eller mindre omöjligt.

Bild
Fick då en idé. Varför inte skära ut en ny panelbit med hålen på rätt plats istället. Det blir enklare att försänka en enda stor bit.
Sagt och gjort "Cameo cutter to rescue" igen.

Bild
Sedan lika dant på undersidan. Vad kul man kan ha med verktyg när man kommer över den initiala rädslan och respekten för den.
Köpte en Cameo när min ALPS printer la av för att kunna skära lite målningsmasker. Men med möjligheten att skära plast har allt blivit så mycket enklare.
Senast redigerad av Björn B den 24 mar 2024, 06:51, redigerad totalt 1 gånger.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: JAS 39C Gripen

Inlägg av Björn B »

Bild
Motmedlen behöver uppdateras ytterligare och eftersom jag inte har plast i lämpliga dimensioner har jag börjat limma ihop massor av plaststrips.
Ingen Cameoskärare till detta . Istället "giljotinen" jag köpte på C4-open.
Senast redigerad av Björn B den 24 mar 2024, 06:50, redigerad totalt 1 gånger.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: JAS 39C Gripen

Inlägg av Björn B »

Bild
Bild
Försöker karva till något som påminner lite om originalet.
Skriv svar