STRV 121 1/35 Italeri

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
pimpek
Inlägg: 35
Blev medlem: 02 jun 2013, 22:45

STRV 121 1/35 Italeri

Inlägg av pimpek »

Väldigt länge sedan jag börja bygga något och kommit så långt som nu ;) men när man har fått upp farten så händer det lite...

I grunden Italeris gamla Leopard 2A4 med ny boxart, dekaler och larvfötter som är OK men långt ifrån bra. Mycket detaljer saknas men kom över den till sjyst pris, finns som sagt betydligt bättre modeller av A4 versionen än denna... kan bli så jag bygger STRV 121med de nya ombyggnader som kom senare ;)

Bild

Värnplikten gjordes på STRV 121 under 1995-1996 som mekaniker så var valet enkelt att bygga den. Och inte vilken vagn som helst heller utan en som ständigt krångla. Motorfel, växellådsfel och tornhydraulik som spöka och m.m... detta regnr 210875 "DR HANNIBAL" sitter i minnet än idag :lol:

Bild

Lite bilder under byggets gång... det finns på SPHF:s webbsida hur man bygger en "försvenskad" STRV 121 men det är på de ombyggda vagnarna.
Så jag har istället utgått ifrån de första/tidiga versionerna mycket ifrån mina egna bilder jag tog under värnplikten...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Fanns under denna period en hel del SAAB 9000 som rulla ute på våra vägar innan produktionen lades ner... killarna på 210875 hade hittat en kromad navkapsel som man hade snörat fast på drivkransen bak... vilket också kommer hamna på modellen :lol:

Bild
Bild



3 färgskamo:t är målat med Arméns färger som blandades upp med thinner. Stank rätt bra men färgen innehåller en hög "kornighet" i sig vilket stoppa färgsprutan emellanåt. Tyckte den svarta färgen fick en bra ton...

Bild
Bild

Sedan var det i stort sätt alltid kamonät på vagnarna vad jag vill minnas när de var ute även under skarpa skjutningar på Ravlunda. Detta moment var jag mest kritisk till sedan jag kände det skulle vara svårt.

Men det visade sig betydligt lättare än jag trodde. Öken-Erik tipsa om vanliga kompresser ifrån Apoteket och utspätt trälim och lägga på. Jag jobbade med små remsor åtgången vilket var lättare att forma runt olika detaljer på modellen.

Jag valde lite bland i kryddhyllan och tyckte torkad koriander verka bäst som "remsorna" i nätet som sprinklades på medans trälimmet var blött.
En runda med olika gröna nyanser senare med airbrushen för att tona ner "kryddfärgen" att vänta...

Bild
Bild
Bild
Bild

Hoppas ni gillar den :D

Åter till byggbordet...
//Valle
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: STRV 121 1/35 Italeri

Inlägg av Urban Gardini »

Snyggt!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: STRV 121 1/35 Italeri

Inlägg av Pelle F »

Trevlig, och kul för dig att det kommer att lukta koriander i utställningshyllan.
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: STRV 121 1/35 Italeri

Inlägg av Knajd »

Ska bli spännande att följa!
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: STRV 121 1/35 Italeri

Inlägg av Lurifax »

Fräckt. Korianderkammot ser väldigt bra ut. Och navkapseln kryddar upp bygget ytterligare.
:D
holst

CU@C4
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: STRV 121 1/35 Italeri

Inlägg av magnusf »

Det där blir snyggt! Kamonätet skulle jag också stressat över (om de varit allmänt förekommande på mina flygplan :) ) men det ser ju helrätt ut.

Dagens dumma fråga: var hittade du en navkapsel till en SAAB 9000 i 1/35? För det syns att det verkligen är en sådan! De var ett ganska vanligt inslag längs vägarna, de hade en tendens att lossna. Jag tappade aldrig någon av mina, däremot fick jag några av en arbetskompis som brukade plocka upp lösa sådana ute på Lidingö så jag hade några i reserv :) !

Hälsningar

Magnus
Johan_Röd
Inlägg: 516
Blev medlem: 27 jan 2012, 18:38

Re: STRV 121 1/35 Italeri

Inlägg av Johan_Röd »

Mycket snyggt bygge, måste jag säga! :)
Visste först inte vem som byggt den, men efter ett telefonsamtal
häromdagen vet jag. ;) Tack för ett trevligt samtal!
pimpek
Inlägg: 35
Blev medlem: 02 jun 2013, 22:45

Re: STRV 121 1/35 Italeri

Inlägg av pimpek »

magnusf skrev: 13 mar 2023, 07:33 Det där blir snyggt! Kamonätet skulle jag också stressat över (om de varit allmänt förekommande på mina flygplan :) ) men det ser ju helrätt ut.

Dagens dumma fråga: var hittade du en navkapsel till en SAAB 9000 i 1/35? För det syns att det verkligen är en sådan! De var ett ganska vanligt inslag längs vägarna, de hade en tendens att lossna. Jag tappade aldrig någon av mina, däremot fick jag några av en arbetskompis som brukade plocka upp lösa sådana ute på Lidingö så jag hade några i reserv :) !

Hälsningar

Magnus
Denna fick jag bygga själv med en rund plastskiva och limma alu.folie på. Lite borrande och trycka de "försänkningarna" som fälgen har.
Kul du gilla nätet :D
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Re: STRV 121 1/35 Italeri

Inlägg av Göran »

Så vilket märke är bäst för modellbruk, Kockens eller Santa Maria? :mrgreen: Skämt åsido, som så många andra påpekat, det blev väldigt lyckat.

Mvh
Göran
pimpek
Inlägg: 35
Blev medlem: 02 jun 2013, 22:45

Re: STRV 121 1/35 Italeri

Inlägg av pimpek »

Lite uppdatering som sker under kvällarna...

"Dr Hanniball" målat... fick tag i en vit tuschpenna.. lite lättare att skriva med än pensel... samt resterande nät monterat.

Bild

Nästa stora grej är leran runt bandaggregat... vatten trälim och pastellpulver blaskas på

Bild

Borste till skorna i form av en sopkvast... liten plastbit och borst ifrån en tandborste

Bild

PET flaskor och dunk för fylla ut utrymmet

Bild



Bild
Skriv svar