STRV 121 1/35 Italeri

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: STRV 121 1/35 Italeri

Inlägg av Knajd »

Målningen ser så solblekt och fin ut! Bra!
pimpek
Inlägg: 35
Blev medlem: 02 jun 2013, 22:45

Re: STRV 121 1/35 Italeri

Inlägg av pimpek »

Kvällens uppdatering.... en kort "byggmöte" hemma hos Peter Holst med en annan god kollega Erik von Rosen idag eftermiddag. Mycket snack men inget bygge ;) vilket gjorde jag låg efter lite med mitt bygge :D

Målade klart banden och lade en färdigblandad akrylwash ifrån ett märke som heter AMMO. Blev överraskad hur gott resultat det blev sedan jag var lite skeptisk till det. Snabb torktid vilket gjorde jobbet gick snabbt fram.

Det var stundtals väldigt svårt att kränga banden igenom på ovansidan där stödrullarna ligger. Massa lera gjorde det kärva en hel del och bara det processen tog mig nästan 2 timmar :evil: Massa som lossna men det blir att komplettera på vissa ställen framöver.

Bild


Bild




Bild



Bild
pimpek
Inlägg: 35
Blev medlem: 02 jun 2013, 22:45

Re: STRV 121 1/35 Italeri

Inlägg av pimpek »

Dr Hanniball fortsätter på byggbordet även denna kväll. Lite akrylwasher lades och det var inte lätt på en matt yta kunde jag konstatera... men det gick. Efter 3timmar är ovandelen till 90% klar.

Återstår att måla lite verktyg samt lite mer vädring.
Framtill, baksida samt sidor återstår att göras vid men ganska nöjd med den såhär långt...

Beställde även linser ifrån AK till strålkastarna fram och reflexerna baktill igår kväll...

Bild
Bild
Bild
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: STRV 121 1/35 Italeri

Inlägg av Lurifax »

Toppenbygge.

Jag har alltid problem med de där akrylwasherna eftersom de torkar så snabbt. Man har ingen tid att rätta till något. Men här verkar det fungera bra.
holst

CU@C4
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: STRV 121 1/35 Italeri

Inlägg av magnusf »

Lurifax skrev: 21 mar 2023, 11:17 Toppenbygge.

Jag har alltid problem med de där akrylwasherna eftersom de torkar så snabbt. Man har ingen tid att rätta till något. Men här verkar det fungera bra.
Borde det inte funka att droppa i lite retarder (finns från Vallejo till exempel) i akrylwashen? Har inte provat själv (och är inte superkompis med dem heller, föredrar olja/enamel).

Hälsningar

Magnus
pimpek
Inlägg: 35
Blev medlem: 02 jun 2013, 22:45

Re: STRV 121 1/35 Italeri

Inlägg av pimpek »

Lurifax skrev: 21 mar 2023, 11:17 Toppenbygge.

Jag har alltid problem med de där akrylwasherna eftersom de torkar så snabbt. Man har ingen tid att rätta till något. Men här verkar det fungera bra.
Kan hålla med att det torkar jättefort, man får jobba snabbt. Oljewasherna är lättare och hade en MIG färdigt blandad wash jag prova på bakpansart och det var lättare att jobba med. Blev lite av en testgrej med akrylwashen
pimpek
Inlägg: 35
Blev medlem: 02 jun 2013, 22:45

Re: STRV 121 1/35 Italeri

Inlägg av pimpek »

magnusf skrev: 21 mar 2023, 11:19
Lurifax skrev: 21 mar 2023, 11:17 Toppenbygge.

Jag har alltid problem med de där akrylwasherna eftersom de torkar så snabbt. Man har ingen tid att rätta till något. Men här verkar det fungera bra.
Borde det inte funka att droppa i lite retarder (finns från Vallejo till exempel) i akrylwashen? Har inte provat själv (och är inte superkompis med dem heller, föredrar olja/enamel).

Hälsningar

Magnus

det hade säkert funkat med retarder i färgen men känner men ville testa dessa sedan jag köpte dem på Tradera för en billig peng. Kollade en del youtube-klipp på arbetssätt men fann det svårt att göra själv, kanske lite trög i mitt arbetssätt men oljewasherna kan man måla och dricka lite pilsner emellanåt och njuta av målningsstadiet ;)
pimpek
Inlägg: 35
Blev medlem: 02 jun 2013, 22:45

Re: STRV 121 1/35 Italeri

Inlägg av pimpek »

Toppdäcket på chassiet börjar bli klart... målat verktygen i annan färg sedan dessa målas med en annan grön nyans samt gått loss lite med blyerts på luckor och de ytor som utsätts för slitage.

Bild


Bild

Bakpansart har jag provat MIG's färdigblandade wash(enamel) och tyckte resultatet blev bättre än akryl

Bild



Bild

Bild



Bild

Ledig i helgen så målet är att för chassiet helt klart :lol:
pimpek
Inlägg: 35
Blev medlem: 02 jun 2013, 22:45

Re: STRV 121 1/35 Italeri

Inlägg av pimpek »

Lite uppdatering på Dr Hannibal denna söndag kväll. Ledig i helgen och tog lite tid att vila för en gångs skull men kom lite längre under söndagen.

Reflexer och belysning nu målad och på plats... samt gjorde en olje wash till på banden sedan akrylen var jag inte riktigt nöjd med.

Regnr 210875 försökte jag med ett dekalark men fick inte det funka utan valde att handmåla dem istället..
Det som är kvar på chassiet är en lätt övergång med ljusare färg på leran för att få lite kontrast

Hoppas den är av intresse och tornet väntar inom kort...

Bild
Bild
Bild
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: STRV 121 1/35 Italeri

Inlägg av Lurifax »

Här går det undan minsann!
Men fint blir de. :)
holst

CU@C4
Skriv svar