The Saloon"

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: The Saloon"

Inlägg av Lennart 12 »

Fredagskväll och pianisten är sen, som vanligt !
//Lennart
2.jpg
2.jpg (104.36 KiB) Visad 1551 gånger
1.jpg
1.jpg (104.89 KiB) Visad 1551 gånger
3.jpg
3.jpg (115.08 KiB) Visad 1551 gånger
THB
Inlägg: 81
Blev medlem: 04 feb 2023, 13:10

Re: The Saloon"

Inlägg av THB »

Snyggt...och med tillhörande saloonflickor också :shock: 8-) Har du funderat på ljussättning ? Man kan ju använda en gammal trafo till en fd mobiltelefon på 12 V. Bättre än dyra batterier. Idag finns det dessutom ljusdioder med varmvitt sken som simulerar oljelampor eller stearinljus. Vill man göra en total galen överkurs kan man smuggla in en Arduino processor med mini högtalare för att få fram Saloonsljud.......Finns hos Kjell o CO och är inte dyrt. Funderade ett tag inspirerat av ditt bygga att göra ett diorama med ett av de stora rallar/gruvdrängs slagsmålen i Kiruna 1900 kallt, men det stöp på det stora antal figurer som skulle behövas..... I alla fall - din saloon blir en av de mest intressanta och originella modeller som byggts här.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: The Saloon"

Inlägg av Lennart 12 »

Tack och bock THB !


Jo jag har lite olika ideer om belysning med dioder, och att göra någon typ av gamla fotogen lampor för dem. Även en brasa i spisen tänker jag prova i slutänden. Jag har material hemma som kan användas för det hela.

Rallar diot skulle vara riktigt originellt, men som sagt det blev till att konvertera många figurer. Det är hyfsat tidsödande att hitta lämpliga . Lite lustigt är också att många figurer i 1/35 är väldigt stora av senare tillverkning, även från samma tillverkare. Ett exempel är Masterbox" Europe 1945, 2 amerikanska soldater och två kvinnor . Men det finns andra. Ser mer ut som 1/32 , och var dessvärre på tok för stora för övriga figurer jag hade, så jag har fåt beställa nya av lite annat , och hoppas det är mer skalenliga. Jag såg fram emot Miniarts US Horse men Normandy 1944 , för att komplettera min lilla serie av dragoner och kavalleri. Hästarna i den satsen var bland det sämsta jag sett. Såg närmast ut som två nedsuttna gamla Stövare. Nu löser det sig ändå för jag har ett bra lager med fina hästar , men ibland är inte förhands reklamen av nya figgar, i parite med vad som kommer ut i produktion.

Nåväl det får ta den tid det tar, då man är färdig så finns alltid något nytt att sätta fingrarna i, jag har redan några andra projekt påbörjade :)
//Lennart
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: The Saloon"

Inlägg av Lennart 12 »

Music Maestro , music !
//Lennart
02.jpg
02.jpg (109.98 KiB) Visad 1335 gånger
01.jpg
01.jpg (133.53 KiB) Visad 1335 gånger
03.jpg
03.jpg (49.53 KiB) Visad 1335 gånger
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: The Saloon"

Inlägg av Lennart 12 »

Så var det i stort sett klar. Fattas några spelkort för figgarna, och lite småmynt på bordet, samt ett antal fotogen lampor här och där//Lennart
01.jpg
01.jpg (96.31 KiB) Visad 1274 gånger
03.jpg
03.jpg (107.53 KiB) Visad 1274 gånger
05.jpg
05.jpg (111.38 KiB) Visad 1274 gånger
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: The Saloon"

Inlägg av Lennart 12 »

Lennart
02.jpg
02.jpg (88.79 KiB) Visad 1273 gånger
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: The Saloon"

Inlägg av magnusf »

Pianisten är bäst!

Härlig stämning, nu har jag visserligen aldrig varit på ett sådant ställe (funkar varken geografiskt eller tidsmässig för mig :) ) men om referensen är westernfilm och Lucky Luke så ser det helrätt ut :) !

Hälsningar

Magnus
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: The Saloon"

Inlägg av Lurifax »

Det är mästerligt som vanligt.
Kreativt och vackert utförande.
Hade jag inte tagit av cowboyhatten tidigare så hade tagit av den igen!
holst

CU@C4
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: The Saloon"

Inlägg av Lennart 12 »

Tackar så mycket Magnus och Holst"

Referensen är egentligen ingen speciell, egen fantasi, men vissa attribut är ju ett måste för just denna typ av miljö. Skåpen på väggarna såg jag på ett svartvitt foto från en gammal Saloon, och gillade dem. Lite irriterande att flera 1/35 figurer är så olika i storlek/ proportion. Filurerna som skall få spelkort senare brevid öppen spisen, är bra mycket mindre och kortare än det två ute mot dörrarna. har kapat av stolsbenen 5 mm på dem. Ändock sitter det inte helt med fötterna mot golvet. Fick naturligtvis sänka höjden på bordet också. Det andra figgarna ute mot dörren har perfekt passform för stolarnas original höjd 24 mm, Har använt bl.a ICM:s Soviet army service men, och några Tamiya samt Masterbox och Miniart figurer.

Men som sagt, jag har försökt pussla ihop dem så gott det gick. Pianisten har även han fått stolsbenen kapade, man kan ju bara kapa till en viss nivå, innan det blir en mjölkpall" i stället för en stol. Men som jag skrev tidigare, har sett en tendens att många nya figurer är för stora för att vara 1/35, eller så är det tidigare för små ?

Skall göra en dörr på väggen bakom vedhögen , och placera en figur till där över tid, samt en som kommer in precis vid svängdörrarna.
Men nu håller jag på med en Canadian mounted police :)
//Lennart
THB
Inlägg: 81
Blev medlem: 04 feb 2023, 13:10

Re: The Saloon"

Inlägg av THB »

Finns bara ett ord för det här dioramat = suveränt bygge o id'e
Skriv svar