ETT ALTERNATIV FÖR UPPSÄTTNING AV EN MODELL

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
THB
Inlägg: 81
Blev medlem: 04 feb 2023, 13:10

ETT ALTERNATIV FÖR UPPSÄTTNING AV EN MODELL

Inlägg av THB »

Stora modeller är alltid ett förvaringsproblem då de karnske inte går in i ett vitrinskåp och en fristående monter är i vägen. En annan möjlighet är ju att hänga up den under taket, eller som här på väggen. Jag har byggt Moebius stora byggsatser av Orion III (skala 1:72) och Discovery (skala 1:144) från filmen 2001, A Space Odysey eller boken av A. Clarke. Min modell representerar Discovery Two från boken 2010 som också blev film. Det finns utmärkta byggbeskrivningar på nätet så jag tar inte upp dem här. Modellen är över 100 cm lång och mycket ömtålig och de medföljande stålrören för mittdelen är inte tillräckliga, det behövs ytterligare förstärkningar, och det ställ som medföljer är alldeles för vekt. Min ide för att skydda den färdiga modellen från nyfikna fingrar är att hänga upp den på väggen som en “hybrid tavla”, vilket kommer att ske också med Orion III. Måtten på “tavlan” blir 130 X 20 cm vilket blir svårt att göra som en duk på en kilram med de udda måtten utan att den slår sig rejält. Ett annat bättre val är att göra den som en pannå. Vanligen använder man sig av plywood vilket blir tungt så jag valde att använda 2 cm tjocka och 10 cm breda balsa brädor. Balsa i större dimensioner kan vara svåra att limma då de suger mycket. Det är lämpligt att lägga en limfog på båda ytorna, låta dem torka några minuter och sedan lägga mer lim på ena ytan och pressa samman. Det är bara trälim som gäller, använd absolut inte cyanoacrylat som har en del otrevliga egenskaper. Balsa slår sig inte om den är vältorkad (fuktkvot under 9 %) men är inte lämplig att skruva i så jag förstärkte baksidan med eklister.
Bilagor
Discovery Two 1 (1).jpg
Discovery Two 1 (1).jpg (52.03 KiB) Visad 2813 gånger
Discovery Two 1 (2).jpg
Discovery Two 1 (2).jpg (33.54 KiB) Visad 2813 gånger
Discovery Two 1 (4).jpg
Discovery Two 1 (4).jpg (28.09 KiB) Visad 2813 gånger
THB
Inlägg: 81
Blev medlem: 04 feb 2023, 13:10

Re: ETT ALTERNATIV FÖR UPPSÄTTNING AV EN MODELL

Inlägg av THB »

Sedan var det att tillverka ställen i mässingsrör och ek (rör är betydligt starkare mot böjning än en solid stång). Det behövs 3 ställ för att modellen inte ska böja sig. Jag valde att göra modellen löstagbar på pannån. För att göra balsa mer motståndskraftigt finns det olika sätt, jag använde mig av samma metod som RC flygarna; några strykningar med resin (Eze-Kote). Möjligen kan lim bli hårdare men då också betydligt tyngre.
För att måla med oljefärg måste allt trä som används till en pannå först isoleras om man vill ha ett varaktigt resultat. Vanligen använder man lim men efter en kemisk kontroll visar sig resinet vara hyfsat neutralt så det duger. Sedan måste ytan som ska målas vara grunderad med gesso och jag gjorde 3 strykningar. Det rekommenderas att torkas/härdas 24 timmar vilket jag anser vara för lite. Alla mina tavlor får torka minst en vecka innan jag börjar måla. Man kan naturligtvis måla med akrylfärger istället, exvis Vallejo som jag använder ofta tillsammans med akvarellfärger, de torkar betydligt fortare med ger inte samma djup som oljefärger. Man kommer heller inte ifrån att de också måste isoleras och grunderas på duk eller trä.
Efter att ha sett om filmerna några gånger bestämde jag mig för ett motiv med Jupiter. Jag vill också ha de riktiga färgtonerna, inte de färgförstärkta bilder man oftast ser på nätet, även från NASA. En liten detalj fick jag blunda för; Io och Europa syns inte på det sätt jag målar, de ligger längre ut men eftersom de är viktiga för filmerna/böckerna och helhetsbilden fick det bli lite fusk. Jag använder inte oljefärger som ska blandas med terpentin då det är synnerligen häsovådligt utan med Winsor Newtons Artisan vilka kan spädas med destillerat vatten.
Första lagret med bakgrundfärg. Det tar tid att torka men det är bara bra då man kan måla “vått I vått” och få fina övergångar. Vill man ha snabbt resultat kan man använda torkmedeltillsats men det har nackdelen att färgpigmenten kan falla ut om man gör fel och ger en flat och tråkig ton. Eftersom den här pannån/panelen ska hänga långt över ögonhöjd och inte ramas ska kanterna också målas för att ge ett bra visuellt intryck.
Efter en första grundmålning är det dags att lägga på ett tunnare delvis transparent skikt över planet och rymd. Detta lager får torka lite innan jag lägger in detaljer. Vit färg torkar väldigt långsamt och är man för snabb river det senaste lagret upp underliggande skikt.
Här är det första lagret med stjärnor och planeter. Detta lager måste genomtorkas vilket tar lång tid. De blåa, gula, röda och svarta torkar på några veckor men den vita tar betydligt längre tid. Oljefärg “torkar” visserligen tekniskt sätt, men det som är speciellt med oljefärg är att det sker en oxidering av målarmediet (oljan) och den sker snabbare i ett ljust och välventilerat rum (man använder väl ljusäkta färger !).
Bilagor
Discovery Two20230216.jpg
Discovery Two20230216.jpg (30.9 KiB) Visad 2812 gånger
THB
Inlägg: 81
Blev medlem: 04 feb 2023, 13:10

Re: ETT ALTERNATIV FÖR UPPSÄTTNING AV EN MODELL

Inlägg av THB »

Här är panelen klar för upphängning. Den är INTE färdigmålad då det sista lagret som består av tavelfernissa inte ska läggas på förän om minst 6 månader. Också det en anledning till att ha modellen löstagbar från målningen. Om man bara vill ha en enfärgad panel kan man ju lika bra använda lack -eller akrylfärg som torkar på några dagar….Jag föredrar en täckande tavelskyddslack med UV filter och gärna satin då matt ger ett tråkigt intryck och blank reflekterar för mycket. Använd INTE polerlack, cellulosalack eller shellack) som gulnar ganska kraftigt med tiden. Var också försiktig med vita lackfärger typ Humbrol som också gulnar. När det gäller vitt använd gärna kostnärkvalitet. Vallejos och Tamayas vita verkar vara ljusäkta.
Bilagor
DISCOVERY TWO ON WALL (1).jpg
DISCOVERY TWO ON WALL (1).jpg (28.39 KiB) Visad 2811 gånger
DISCOVERY TWO ON WALL (3).jpg
DISCOVERY TWO ON WALL (3).jpg (33.71 KiB) Visad 2811 gånger
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: ETT ALTERNATIV FÖR UPPSÄTTNING AV EN MODELL

Inlägg av Andre B. »

Var en fin lösning på ett förekommande problem. Har alltid undrat hur Moebius har löst problemet med att få den där modellen att hålla ihop. Det är alltså ett stålrör inuti som styvar upp modellen?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
THB
Inlägg: 81
Blev medlem: 04 feb 2023, 13:10

Re: ETT ALTERNATIV FÖR UPPSÄTTNING AV EN MODELL

Inlägg av THB »

Hej o tack....Har precis kommit tillbaks från ett arbetsuppdrag. Ja, det blev lite otydligt i tråden, först satte jag in ett mässingrör men ersatte det av 2 stålrör det ena i det andra - rör motstår böjning mycket bättre än en solid stång. Men trots det var jag lite misstänksam och hängde upp modellen på 3 punkter (den är löstagbar). De bilder jag sett på den här modellen har samtliga uppvisat ett viss mått av böjning som jag eliminerat. Modellen är ju lång och relativt tung i ändarna, vad som medföljer byggsatsen är vekt och INTE tillräckligt så Moebius har missat något där......
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: ETT ALTERNATIV FÖR UPPSÄTTNING AV EN MODELL

Inlägg av Björn B »

Det här var intressant och gav mig lite idéer. Du kan inte lägga upp lite större bilder?
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: ETT ALTERNATIV FÖR UPPSÄTTNING AV EN MODELL

Inlägg av Andre B. »

Kanske är kolfiberrör ett lättare alternativ som dessutom går att limma när det gäller den här typen av modeller?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
THB
Inlägg: 81
Blev medlem: 04 feb 2023, 13:10

Re: ETT ALTERNATIV FÖR UPPSÄTTNING AV EN MODELL

Inlägg av THB »

Hej,
Tyvärr kan jag inte lägga upp större bilder just nu....min kamera är sedan länge på reparation och mobilkameran är urusel, ska skaffa en ny men tycker att de är för dyra, det enda jag använder en mobil till är att ringa, SMS och fota och de bilder som nu hamnar på IPMS är från mobilen. men karnske en refurbed ? lägger hellre 10000-18000 på ett sekundärt grafikkort.
Kolfiberrör fungerar naturligtvis men jag har medvetet gjort modellen lite tyngre eftersom den ligger lös på på stället och jag vill inte att den kan flyga iväg på eget bevåg :shock: Det blir en model till med liknande upphängning när jag tröttnat på att snubbla på kartongen - Moebius Orion Space Clipper, och den är STOR.
Skriv svar