Hkp 9A i 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
aln63
Inlägg: 171
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Hkp 9A i 1/72

Inlägg av aln63 »

Helikopterbygge på gång. Amodel MBB Bo-105P i skala 1/72 som skall modifieras till en Hkp 9A.
Bild
Modellen har inte den bästa passformen jag stött på så det går åt en hel del spackel för att få ihop den.
Jag har dessutom kompletterat modellen med diverse utbuktningar som referensbilderna visar.
Bild
Det svåraste var att försöka få till robotarna till helikoptern. Den här gången har jag experimenterat med 3D-printning.
Vapenbärare, sikte och robbotar är uppritade med ett CAD-program och därefter printade med en 3D-printer.
Det gick åt många försök innan jag fick någon ordning på processen. :D
Bild
Bild
Fortsättning följer...
Senast redigerad av aln63 den 02 mar 2023, 07:57, redigerad totalt 1 gånger.
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Hkp 9A i 1/72

Inlägg av daza »

Snyggt jobbat, den byggsatsen är inte att leka med! Jag håller på med en Hkp 9B baserad på deras MBB UH-05. I vilken ordning satte du dit de olika klarplastdelarna till kabinen?

/Daniel
aln63
Inlägg: 171
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: Hkp 9A i 1/72

Inlägg av aln63 »

När det gäller klarplastdelarna så var det ganska besvärligt att få till. Jag började med att montera samtliga klarplastdelar med hjälp av Tamiya-tejp. När jag tyckte att det såg hyggligt bra ur fäste jag det hela med vitlim (så att det skulle vara lätt att plocka isär). Där efter tror jag att jag förstärkte med CA-lim. Det var dålig passform särskilt för framrutans nedre del. Jag fyllde ut alla springor med milliput och slipade det hela jämt. Nederdelen av framrutan behövde ordentligt med polering för att den skulle återfå sitt ursprungliga utseende. På den andra bilden uppifrån kan man ana att det gått åt ganska mycket spackel.
När det gäller ordningen så vill jag minnas att jag började med sidorutorna därefter framrutan och slutligen takrutan. Då jag tejpat det hela blev det en hel del justerande innan jag tyckte att allt satt bra.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hkp 9A i 1/72

Inlägg av Björn B »

Jag tror att det finns någon lag på att helikoptermodeller inte får ha klardelar som passar.
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Hkp 9A i 1/72

Inlägg av Pelle F »

Så roligt att se. En sådan har jag drömt om att kunna bygga. Du får bli förebild till hur man ska gå till väga.
/Pelle
Erik Liljegren
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 jan 2012, 13:57

Re: Hkp 9A i 1/72

Inlägg av Erik Liljegren »

Är det bara jag som inte kan se bilderna?
aln63
Inlägg: 171
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: Hkp 9A i 1/72

Inlägg av aln63 »

Nu tror jag att jag fixat bilderna. Det funkade i PC-miljö men inte på mobilen. Meddela gärna om det alltjämt är problem.
/Anders
Erik Liljegren
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 jan 2012, 13:57

Re: Hkp 9A i 1/72

Inlägg av Erik Liljegren »

Nu syns dom. Snyggt!

De 3D-printade delarna var snygga. Vad använder du för CAD-program?
aln63
Inlägg: 171
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: Hkp 9A i 1/72

Inlägg av aln63 »

Hej
Jag använder Fusion 360 (gratisversion)
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Hkp 9A i 1/72

Inlägg av Johan Elvin »

Hej
Finns det nån möjlighet att skala upp dom 3D-Printade delarna till 1/48 tro?
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Skriv svar