Hkp 9A i 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hkp 9A i 1/72

Inlägg av Stellan »

Wow, det ser jättefint ut! De där detaljerna kommer att göra maskinen härligt "upptagen". Lättningshålen och de små texterna kommer att ge det hela en bra detaljeringsnivå och ge den där fina känslan av skala. Toppen!
Stellan Schroeder Englund
Fanplastic!
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 dec 2022, 11:17
Namn: Lars Allensten

Re: Hkp 9A i 1/72

Inlägg av Fanplastic! »

Coolt!
Själv hittade jag en gammal Airfix 105-modell på loppis i somras. Ett framtida projekt. Detta blir fin inspiration. :P
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Hkp 9A i 1/72

Inlägg av magnusf »

Det där kommer att bli fantastiskt fint! Robotarna är magiska.

Hälsningar

Magnus
aln63
Inlägg: 171
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: Hkp 9A i 1/72

Inlägg av aln63 »

Tack för kommentarerna. Fotografering med bättre ljussättning gjorde stor skillnad på hur färgerna upplevs. Helikoptern är målad med MRPs färger som skall vara färgmatchade mot svenska kamoflagefärger. Jag tycker dock att den ljusgröna känns lite ljus. Vilka färger brukarna andra använda?
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Hkp 9A i 1/72

Inlägg av magnusf »

Jag tycker inte den är så dum även om den kanske kan upplevas som lite "stickig", men det har ju också att göra med hur man tar fotona. Modellerna ser ofta "vassare" ut på bild än i verkligheten, åtminstone mina. Jämför med bilden från berget på Aeroseum som finns i Wikipedia-artikeln här så ser dina färgtoner riktigt bra ut. Sedan kan du ju tona ner en liten aning också med en wash om du vill skita ner den lite mer, väljer man rätt nyans på wash så kan man ju dessutom knuffa nyanserna i önskad riktning (färglära, jag frågar alltid dottern Sofia som kan sådant :) ).

Mixtra inte för mycket tycker jag, jag gillar skärpan i modellen och det är lätt att "sudda ut" en så liten modell om man tonar ner allt.

Hälsningar

Magnus
aln63
Inlägg: 171
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: Hkp 9A i 1/72

Inlägg av aln63 »

En liten uppdatering. Bygget går långsamt men det är mycket jobb som inte syns så mycket så som små handtag, lampor mm
Det som syns lite mer är hållarna till robbotarna. Stöttorna är mässingsrör som skall målas gröna.

Bild
Bild
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Hkp 9A i 1/72

Inlägg av MartinN »

Mycket snyggt!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Hkp 9A i 1/72

Inlägg av magnusf »

Det är nu man inser att man börjar bli gammal. Jag minns när både de här och Super Puman (Hkp 10) var nya i försvaret. Nu är båda typerna borta, sedan många år tillbaka :( !

Din robotinstallation blir grym!

Hälsningar

Magnus
aln63
Inlägg: 171
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: Hkp 9A i 1/72

Inlägg av aln63 »

Nu är den äntligen färdig. Modellen krävde en hel del arbete och det finns gott om skavanker om man tittar noga. Det känns dock tillfredsställande när ett sådant här bökigt projekt går i mål. Hoppas att ni gillar den. :)
/Anders

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Hkp 9A i 1/72

Inlägg av magnusf »

En riktig glädjespridare (så länge man inte är en stridsvagn alltså...). Lätthålen i balkarna (syns att du är hållfare :) ) och allt "spret" som sticker ut gör otroligt mycket för intrycket. Det här är den sortens modeller jag själv tycker är absolut svårast, när de är jobbiga att hantera för att det sticker ut en massa klena prylar som är lätta att bryta av under bygget. Och vill man montera dit en massa saker efter målning så har det också sina problem.

Snyggt jobbat!

Hälsningar

Magnus
Skriv svar