Hkp 9A i 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
aln63
Inlägg: 171
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: Hkp 9A i 1/72

Inlägg av aln63 »

Det borde i princip vara möjligt. Däremot skulle säkert de stöd som behövs vid 3D-printningen göras om.
/Anders
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Hkp 9A i 1/72

Inlägg av magnusf »

Kul att ha dig tillbaka Anders, och med ett roligt bygge :) !

Jag har lite A-Model liggande, det är roliga förebilder men rätt arbetskrävande. Klarplasten ser tveksam ut på många av dem och är det en helikopter så är det make-it or break-it. Det ser ju dock lovande ut i ditt bygge :) !

Har du skaffat en egen 3D-printer? Vilken sort i så fall? Har lekt med tanken länge men inte kommit dit än...

Hälsningar

Magnus
aln63
Inlägg: 171
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: Hkp 9A i 1/72

Inlägg av aln63 »

Tack Magnus.
Ja modellen är arbetsintensiv men en inspirerande förebild. Klarplastdelarna får man inte titta så noga på. Jag lekte med tanken på att göra egna huvdelar men det hade varit lite väl mycket jobb.
3D-printern köpte jag på rea (Black Friday) innan jul. Det är en Anycubic Photon Ultra DLP. Det är dock en del att lära sig innan det blir bra. Det är t.ex. lätt att rita på tok för små detaljer i CAD som nästan inte syns när man skrivit ut dem eller så blir de extremt sköra.
/Anders
aln63
Inlägg: 171
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: Hkp 9A i 1/72

Inlägg av aln63 »

Här kommer en liten uppdatering. Glasdelarna är maskerad och en del smådelar monterade. Nu är det dags att grundmåla för att upptäcka alla små skavanker som bruka uppenbara sig.
/Anders
Bild
aln63
Inlägg: 171
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: Hkp 9A i 1/72

Inlägg av aln63 »

Efter många vedermödor är splintercamot fixat :-).
Det var rejält pilligt att få till. Som färg har jag använt MRP's giftiga färger.
Jag har ett bra dragskåp och färgerna är lätta att sprutmåla. Helikoptern ser lite blank och tråkig ut men den skall ha lite wash och mattlack innan den är klar.
Bild
Bild
Bild
aln63
Inlägg: 171
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: Hkp 9A i 1/72

Inlägg av aln63 »

Så var det dags för lite progressbilder. Nu har dekalerna kommit på plats.
Det är rejält pilligt i skala 1/72. Kanske dags för nya glajjor :geek:
Bild
Bild
/Anders
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Hkp 9A i 1/72

Inlägg av Urban Gardini »

Ser riktigt bra ut! En vacker dag så ska jag göra en också men det lär dröja då jag har så många olika idéer och ännu mer modeller...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Hkp 9A i 1/72

Inlägg av magnusf »

Jättefin helikopter Anders! Det blir ett sådant koncentrat av detaljer på en väldigt liten yta, de är inte stora de där!

Hälsningar

Magnus
aln63
Inlägg: 171
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: Hkp 9A i 1/72

Inlägg av aln63 »

Hej Urban och tack för kommentarerna. Även jag har av någon anledning börjat få en stor hög med modeller som väntar på att få bli byggda...

Tack för kommentaren Magnus. 1/72 är ju en riktigt trevlig skala. Dock så tycker jag ofta att modellerna tenderar att se lite klumpigt byggda ut när man förstorar upp dem med närgångna foton.
aln63
Inlägg: 171
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: Hkp 9A i 1/72

Inlägg av aln63 »

Nu har jag försökt förbättra bilderna efter Magnus instruktioner. Jag har använt min gamla systemkamera och ett billigt miniljustält (40 x 40 x 40 cm). När det gäller modellen har det inte hänt så mycket. Avgasrören är målade och så har jag jobbat med robotarna. Det som kommer härnäst är diverse små handtag som skall sitta där jag förborrat hål.

Bild

Bild

Bild

Bild
Skriv svar