vattenkraftsverk i skala 1:87

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: vattenkraftsverk i skala 1:87

Inlägg av Lennart 12 »

Fina bilder igen. Jo då Porjus har vi besökt ett antal gånger, och det andra kraftverken. Brukar svänga förbi då vi åker upp till Stora Sjöfallet. Var där så sent som förra sommaren. Vi är mineraljägare/samlare jag och hustrun, och utanför kraftverket speciellt i Porjus kan man göra fina fynd. Häller helt med dig, teknikhistoria är intressant, och det finns mycket att se i vårt avlånga land.
//Lennart
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: vattenkraftsverk i skala 1:87

Inlägg av Björn B »

Det här är häftigt. Kom just på att jag besökt ett gammalt kraftverk. Lägger upp bilder på ett annat ställe på siten. Vill inte kladda ner det här inlägget med bilderna.
THB
Inlägg: 81
Blev medlem: 04 feb 2023, 13:10

Re: vattenkraftsverk i skala 1:87

Inlägg av THB »

Slutord (men karnske inte…)
Modellen börjar bli klar, dvs man kan ju alltid pressa in mer detaljer. Den har för blanka färger och ska efter en period (ca 6 mån) sprayas med en matt konstnärslack - för att färgerna ska vara helt härdade. Dessutom ska det till lite träd, buskar, mer figurer, djur (för vän av ordning; ja det finnes faktiskt en laxtrappa) och små viktiga saker som picknickkorgar med brännvin etc. Det här är karnske den mest komplexa plastmodell jag byggt och definitivt den som kostat mest i material, mer än 3000 kr, men det är ändå lite om jag jämför med vad mina andra modeller i trä o metall kostar. Jag har gjort en eftergift och har taken avtagbara så att man kan se inredningen. Det innebär en del ljusläckage och brist på detaljer som vissa stuprör etc men något får man offra. Skalan 1:87 är egentligen för liten till en modell av det här slaget, 1:35 eller mer hade passat bättre men det innebär en mycket större basplatta. Men, den här modellen kommer också att byggas virtuellt i 3D på en webplattform så att man kan gå in i den med en avatar. Nästa byggprojekt blir troligen en fyr efter att ha sett den utmärkta UR dokumentärserien om Irländska fyrar (https://urplay.se/program/223533-irland ... yrvaktarna) men en svensk eller norsk dito.
Bilagor
Hydr7 (1).jpg
Hydr7 (1).jpg (187.95 KiB) Visad 1175 gånger
Hydr7 (2).jpg
Hydr7 (2).jpg (129.82 KiB) Visad 1175 gånger
THB
Inlägg: 81
Blev medlem: 04 feb 2023, 13:10

Re: vattenkraftsverk i skala 1:87

Inlägg av THB »

Två till bilder......
Bilagor
Hydr7 (6).jpg
Hydr7 (6).jpg (124.97 KiB) Visad 1174 gånger
Hydr7 (9).jpg
Hydr7 (9).jpg (129.64 KiB) Visad 1174 gånger
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: vattenkraftsverk i skala 1:87

Inlägg av Lennart 12 »

Underbart fint, och intressant modellbygge. Hatten av !
Lennart
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: vattenkraftsverk i skala 1:87

Inlägg av Lennart 12 »

Tycker att du fått färgerna väldigt bra. Det gröna taket ser verklighetstroget ut. Kul att se en välgjord industri modell som sagt, inte ofta man gör det. //Lennart
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: vattenkraftsverk i skala 1:87

Inlägg av Pelle F »

Mycket fint bygge. Den där 3d-modellen du nämner, vart kommer den bli tillgänglig? Jag föreläser för landets museer bland annat om digitisering, och vill gärna visa inspirerande exempel om det är möjligt.

/Pelle
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: vattenkraftsverk i skala 1:87

Inlägg av magnusf »

Jag kan bara hålla med, otroligt snyggt och inspirerande!

Du kanske skrivit det tidigare i tråden men hur lång tid har det tagit i kalendertid på ett ungefär?

Hälsningar

Magnus
THB
Inlägg: 81
Blev medlem: 04 feb 2023, 13:10

Re: vattenkraftsverk i skala 1:87

Inlägg av THB »

Dags att avsluta den här tråden. Bygget tog lite över en månad men i timmar vill jag inte ens tänka på :shock:
Den virtuella versionen kommer med i ett blivande Pc spel. Jag hör av mej när den är presentabel. Det är lite upp till
speltillverkaren. Jag kan tyvärr inte lämna ut några filer då det är strikt copyright på dem.

Fick en massa delar över så nästa modell kommer att bli en fyr, vilken vet jag ännu inte. Den kommer jag att bygga till mej själv
så att den kan stå på en hylla och göra vänner vansinniga med sitt blinkande :) Kommer en tråd snart.

Tack för gensvar !!!!
Skriv svar